effekt forbrug

Hej. Jeg står i en situation hvor jeg skal ud og leje en dieselgenerator. Jeg har dog ingen anelse om hvor mange watt jeg skal bruge. Jeg skal tilslutte:

3 forstærkere med en udgangseffekt på henholdsvis 100watt, 300watt og 400watt alt sammen mono. samt et par andre småting.

Det jeg er i tvivl om er, hvor meget man kan regne med forstærkerne bruger. - Jeg går ikke ud fra at udgangseffekten er lig den brugte effekt.

Ville det være fornuftigt at regne med 500watt pr. forstærker?

--
Ryan Kristensen
Reply to

Ryan Kristensen skriver:

Diesel ?

Hvad med et af de billige nødstrømsanlæg fra Harald Nyborg

Ja, mindst

Find en 2kW ting

"Ryan Kristensen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Står der ikke Amp. og Volt på forstærkerne? - det er normalt da det er et lovkrav. Hvis der står Amp (A) og Volt (V), så er udregning til Watt (W) nemt således: 230V * A = W

Reply to
TGD

Det vil i hverfald være aldeles rigeligt....

--
M.v.h. Peter Andersen.
Reply to

Det er et af problemerne: Jeg har ikke adgang til produkterne i øjeblikket, så jeg kan ikke få oplyst nogle tal. Derfor håbede jeg på, at jeg kunne komme i nærheden af et ca. tal udfra udgangseffekt.

--
Ryan Kristensen
Reply to

Det er ikke mig der skal betale, jeg skal bare fortælle et firma hvor mange watt jeg skal bruge, så må de finde ud af hvordan de vil levere det.

Ok. det prøver jeg. Tak for hjælpen.

--
Ryan Kristensen
Reply to

Peter Andersen skriver:

Tjah, fuld knald på 800W giver vel godt og vel det samme i varme fra forstærkerne. Så er vi på 1,6kW. Lad mig nu se, der skal nok andet udstyr på end kun forstærkere sådan godt og vel 100W i alt (en lampe, nogle forforstærkere til microfon, eller en cd afspiller).

så er vi på 1,7kW og op til 2kW er det rart at have lidt headroom.

et

Nu er jeg ikke sikker, men er det ikke kun for apperater uden nogen forskydning (varmelegme, lampe m.m.). Skal man ikke tage højde for faseforskydningen, når man udregner noget f.eks. for en forstærker? Eller er det kun når det er VA man skal bruge?

--
Thomas
Reply to

(W)

hvis du skal ha VA er det U*I ... hvis det er watt er det U*I*CosPHI

/René

Reply to
René Andersen

Begrebet cos(phi) bruges vist mest i forbindelse med tilnærmelsesvis sinusformede strømme.

Reply to
Torsten Lund

Oki - så fik jeg det på plads. Tak for det.

--
Thomas
Reply to

Vinklen Phi er forskydningen mellem spænding og strøm. Og ja det er naturligvis ved vekselspænding der er tale om :) U*I*Cos(phi) giver den watt ("varme") effekt der bliver afsat i kredsen (f.eks en motor) hvorimod U*I*Sin(phi) vil give den reaktive effekt (VAr).

Mvh René

Reply to
René Andersen

René Andersen schrieb:

Nu gik det oprindelige spørgsmål jo på en effektforstærker. Jeg ved ikke, hvordan man i dag laver større PA-forstærkere, men jeg har i hvert fald set en del ældre forstærkere med enfaset spændingsforsyning bestående af transformer, diodeensretter og ladeelektrolytter. Udover transformatorens magnetiseringsstrøm vil der kun løbe en strøm, når trafoens sekundærspænding (minus 2 diodespændingsfald) overstiger lytternes spænding. Strømmen vil derfor indeholde en del ulige harmoniske. Man kan derfor efter min mening ikke tale om en vinkel mellem strøm og spænding, da den jo vil være forskellig ved de forskellige harmoniske. Hvis spændingen ikke bliver forvænget nævneværdigt af de harmoniske strømme, vil de hverken påvirke den aktive eller reaktive effekt, da disse beregnes som middelværdi over en netperiode, men hvis man sætter 3 af den type forbrugere til hver sin fase, vil de med 3 delelige harmoniske (fortrinsvis den 3.) gå i

0-lederen, som ellers ikke er belastet og i øvrigt påvirke RMS-Strømmen.

Mvh. Torsten

Reply to
Torsten Lund