Gevind i Elektronik

Jeg har kværnet et 4mm gevind i noget småelektronik. Jeg har snittab til 5mm og 6mm, der skal således skæres et nyt gevind. Materialet er 3mm plade.

hvordan er det nu.... Hvad skal man bore for med til 5mm gevind? Er det nok gods til at jeg kan jeg nøjes skære op til 5mm, eller skal jeg gå op til 6mm.

-- Karsten Ulrich Krambs Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Reply to
Karsten Krambs

"Karsten Krambs" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

gevind - stigning på gevind = hulstørelse "bor"

The Mann

Reply to
The MANN

Hej Karsten

Lav du bare M5 gevind, der skal bores med 4,2 mm til det.

Til M6 gevind skal der bores med 5 mm.

En god huskeregel til metrisk gevind er at stigningen skal trækkes fra diameteren, så har man borehullets størrelse.

Ps: Vil du bibeholde dit M4 gevind skal du have fat i nogle gevindindsatse som f.eks. HeliCoil.

"Karsten Krambs" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Du har fået kompetente svar, til en anden go' gang er denne side god at besøge :

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

"Ebbe (7000)" skrev i en meddelelse news:4726467b$0$90276$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Eller endnu bedre ved at kontakte et af firmaerne der fremstiller tappe og bakker fx.

Børge

Reply to
Børge Larsen

C.F. Jensen har en tabel i A5 format med en hel masse data for forskellige rynker.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Hvem er C.F. Jensen? venligst opgiv links.

Børge

Reply to
Børge Larsen

Hej Børge

Det helt rigtige er nu at få fat i DS/ISO 724 standarden.

Undskyld. Det er

H.F. Jensen's værktøjsfabrik Emdrupvej 70

2400 København NV (01) 561500 - det er et gammelt telefonnr.

Tabellen er tilsyneladende udgivet af

Clou

Det ser ud til, at Clou og Thürmer er et og samme i dag. I "gamle" dage regnedes Clou for at være "et tand" bedre end Thürmer - tolerance set.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)