Fotoapperat og elektronikk.

Det aktuelle fotoapperatet er en NIKON D3. Der er en multikontakt med tilhørende plugg og en stump multikabel. Kameraten min, fotografen, har bestillt "elektronikk" til det apperatet. Det gjeld tre lederer i multikabelen. Kortsluttning mellom leder "1" til leder "2" og / eller mellom leder "1" og leder "3".

Jeg ville tro at det her er snakk om vanlig elektronikk, med en definert GND, en av de tre, og så to signal som skal legges til GND, ved hjelp av et rele, eller en mekanisk bryter.en optokopler eller en AVR(2,5V).

Jeg skjønner at "fotografer" får klar beskjed om at bare rele eller mekaniske bryterer er "lovlig", da kan intet ødelegges.

Kjenner noen til om det også kan brukes optokopler eller en AVR,2,5V? Og / ellerkva kan være en mer vellegnet gruppe for et slikt spørsmål?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald.

Ja, det er blot 2 kontakter.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Takk. Det var så langt jeg var kommet selv. Spørsmålet er om de to kontaktene kan erstattes av optokoplere eller en transistor-SW?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald.

Det kan de godt, jeg har en trådløs fjernbetjening, der er det 2 transistorer der aktiverer indgangene, så ikke noget problem.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Takker. Det er bra å få bekreftet det jeg antar. Lødningen blir da en Tiny15l + en liten baterikasse og 2-3 diskre komponenter.

HM

Reply to
Harald Mossige

De ting, jeg har udviklet til Nikon kameraer har alle haft opendrain MOSFET'er som udgang. De er lette at styre fra en processor. Forsyningen til processoren henter jeg osse i 10 pin stikket.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Dette var intresant, fortell fortell.

Det er et NIKON D3 kameraten min har, og jeg har oppfattet det slik at han vil bruke fjernkontrollkabelen MC-22.

Har du beskrivelseneller URL-en til den kabelen, MC-22? Jeg ser ingen grund til å forsyne "kassen min" med baterier til kontrolleren hvis spenningen kan hentes fra apperatet. Hvilken av de 10 stiftene bærer VCC, og hvilken spenning er det snakk om?

Er det mulig å få kjøpt ekstra kontakt og plugg for styrekabelen? Jeg vurderer å sette ny 10 pins plugg på kabelen istedet for de tri bananpluggene, og så ny kontakt i boksen.

Jeg er nesten ferdig med AVR-programmet.

HM

Reply to
Harald Mossige

spørg google ("diy nikon cable")