RF tranceiver modul uden integreret uC

Hej alle

Jeg leder efter et RF tranceiver modul hvor man stort set har direkte adgang til RF delen uden at skulle igennem en uC til protokolstyring, fejlkorrigering, osv.

Alle de RF moduler jeg har kunnet finde har en eller anden form for uC, og da formålet er tidstagning med nogle ns nøjagtighed har jeg brug for at der ikke er nogle ikke-deterministiske mellemled i RF-kæden.

Ideelt forestiller jeg mig et lille pcb med integreret antenne der er godkendt til brug i EU på 868 Mhz eller 2.4 GHz, der kan række 100+ m og hvor man stort set bare skal sætte 1 eller 0 på indgangen og får 1 eller

0 på udgangen (fejlkorrigering tager jeg mig selv af).

I princippet har jeg ikke brug for høj datarate (et par kbps ville dog være rart) men en rimelig høj båndbredde ville være fint for at minimere multipath problemer (f.eks. vha. noget pseudotilfældig kodning).

Er der nogen der har idéer til hvor/om man kan få sådanne moduler?

Mvh Casper

Reply to
Casper Sørensen

Nordic's kan sende på 2.4

Mest normalt er at den venter den til der er fri på kanalen, men det kan vist godt undgås, men det er ikke i overensstemmelse med sameksistens på dette bånd.

Rækkeviden med lovlig effekt (erp) er vist ca 80m. Med en kraftig retningsbestemt MODTAGER antenne, kan dette selvfølgelig øges.

Input er en computer interface, ikke 0/1 bits.

I sidste nummer af OZ (radioamatørbladet) er en beskrivelse af hvordan du kobler et batteri, en morsenøgle og en microsender sammen til at sende til en tilsvarende modtager. Jeg kan ikke huske hvad dimsen hedder.

Christen

Reply to
Christen Fihl

Ser interessant ud; ville dog gerne have noget der allerede er monteret på print og har integreret antenne (så det hele er lovligt) samt kan både sende og modtage simultant (det sidste stod vist ikke i mit oprindelige indlæg; mente at en tranceiver nok skulle kunne det, men dér tog jeg fejl :-)).

Det er ikke noget problem at vente i min applikation, så det er fint. :)

Nu er mine RF kundskaber lidt (helt) rustne, men rækkevidden afhænger vel også af bitraten, så vidt jeg husker? Så hvis man kunne få noget med tilsvarende effekt men langt mindre bitrate, så kunne man vel opnå længere rækkevidde?

Interfacet på ovenstående chip ser ud til at være helt det jeg har forventet, når den vel at mærke kører i DirectMode.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få fat i det. Jeg er stadig meget interesseret i at få idéer til færdige eller næsten færdige moduler der kan gøre det... :)

Mvh Casper

Reply to
Casper Sørensen

For andre der måtte være interesseret kan sådanne købes på

Savner dog stadig at den kan sende/modtage simulatant (dette kunne jeg muligvis ordne med to moduler per enhed).

Mvh Casper

Reply to
Casper Sørensen

Diverse transmittere, receivere og transceivere:

Dansk distributør:

- som også har andre RF-modul agenturer.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Omtalte dims fra OZ er parallax på 433MHz

Søg 433 på

Christen

Reply to
Christen Fihl

OK, jeg kan se at parallax'en bruger en chip Linx Technologies; det ser ud ti a t den er single-channel; så umiddelbart vil jeg gå ud fra at de moduler ikke kan bruges til at sende og modtage simultant.

Mvh Casper

Reply to
Casper Sørensen

du skal nok ha to selvstændige moduler så du kan opretholde kanalerne hele tiden når du har brug for det til tidstagning...

/Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen