Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR

Jeg er den lykkelige ejer af en robotplæneklipper.

Den styres af en enkelt ledning, der ikke alene følger havens periferi, men men også omkranser bede og større træer, klipperen ellers ville forsøge at kravle op i, hvilket forårsager at klipperen stopper, da den tror den bliver løftet.'

Desværre opstår der kabelbrud en gang imellem, forårsaget af graveredskaber, gnavere, dårlige samlinger etc.

Kablet er efterhånden knap en kilometer...

Jeg har nogle målepunkter undervejs, hvor jeg kan kortslutte sløjfer, og har også nogen gange tilsluttet en elhegns-generator til ledningens to ender, og kunne finde fejlen ved at lytte mig frem til overslagene.

Men det fungerer ikke altid.

Jeg spekulerer derfor over, om jeg kunne tage en firkantgenerator og et oscilloskop, og bruge det til et TDR, Time-domain reflectometer, så jeg kan se en reflektion af signalet ved bruddet, og ud fra tidsforsinkelsen beregne hvor fejlen er.

Men hvordan skal jeg forbinde det? Det er jo en enkeltleder, der er forbundet i begge ender til signalgeneratoren. Men når der er et brud, er det en enkelt leder, der bare slutter et sted ude i muldjorden. Skal jeg forbinde nul til et jordspyd?

Kan man klare sig med en firkant, eller skal det være en puls?

Signalkildens impedans? Det er jo ikke ligefrem et ideelt 75-ohm kabel, jeg skal måle på.

Hvad er hastigheden for en puls i en enkelt leder i jord?

Leif

Reply to
Leif Neland

Hej Leif

Vel omkring 0,6 gange lyshastighed.

--
Mvh

Lyder som en fornuftig antagelse. Men ellers kan Leif som forsøg grave ledningen over på et veldefineret sted og måle det ;-)

ca. 170 m pr. usec, husk, signalet skal ud til fejlen og hjem igen. Afstanden til fejl er 85 m pr. usec

søren

Reply to
Søren D

On 13/08/12 09.40, Leif Neland wrote: ...

Hej Leif

Jeg tror ikke TDR virker mellem leder og jord med særlig stor præcision.

Prøv i stedet denne - og fortæl gerne om det virker eller ej:

"Whistle & Point " Cable Tracer Connect it to one end of the cable conductor and listen for the whistle at the other end and your wiring tracing problems are solved.

Jeg har engang fundet et ustabilt brud på et 75 ohm koaksialkabel ved at sende 10A igennem inderlederen og "æltet" ned langs ledningen samtidig med at jeg kørte en krystaløreprops stik hen over yderplasten - uden nogen form for elektrisk fobindelse til skærm!

Jeg kunne høre knitren fra inderlederens brud og kunne lokalisere med en præcision på +-1 cm. Fortæl mig hvorfor det virker gennem skærmen? Jeg fatter stadig ikke at det virkede ;-)

-

Til to-leder eller mere:

Time Domain Reflectometer (TDR):

Simpelt diagram til oscilloskop:

mvh

Glenn

Reply to
Glenn

Jeg ville vælge en laveffekt CMOS udgave af 555:

Glenn

Reply to
Glenn

Signalgennerator med firkanter samt transistorradio med lange- eller mellembølge. Find et signal der kan høres i radioen, tilslut til ledning og jord. Signalet vil aftage når du nærmer dig brudet.

Søren

Reply to
Søren D

I stedet for C8050 kan du anvende BC337/BC338:

I stedet for 2N5484 kan du anvende BF245A:

1-5mA @ Vgs=0V Vgs(off) -0,3...-3V

BF245A:

-

Nogen hævder at MPF102 har en utrolig robust, så den kan sikkert anvendes, hvis den er til at få fat i. Dog skl du justere source modstanden, så MPF102 source DC-hvile lander på ca. 5,6V/2:

Glenn

Reply to
Glenn

Den 13-08-2012 09:40, Leif Neland skrev:

Nu ved jeg ikke hvor i landet du er, men jeg ville bestikke en tdc medarbejder der alligevel er i nærheden og har grejet i vognen.

mvh Erik

Reply to
Erik

Den 13-08-2012 18:17, Glenn skrev:

hvordan kan man sende 10A gennem et afbrudt kabel?

ja unskyld jeg spørger.

mvh Erik

Reply to
Erik

Hej Erik

Jeg skrev "ustabilt brud".

Det vil sige at det meste af tiden var der elektrisk forbindelse og nogen af tiden var der ingen elektrisk forbindelse.

UHF signaler kunne til dels komme igennem - og VHF signaler kom ikke igennem når bruddet var aktivt.

Det var et langt kabel, så jeg ville gerne genbruge de dele af det, der virkede.

mvh

Glenn

Reply to
Glenn