Ensretning hjælp

Hej

nogle der har forstand på ensretning, for så vil jeg gerne have lidt hjælp til et par opgaver, hvis det er muligt!

1)

Hvor stor skal R værer, når den sakl være en standard modstand fra e12 rækken? hvordna finder man ud af det?

Ubatt = 30V Z = Z20 Iz = 5Ma Rload = 680Ohm

2) Hvis der er placeret en kondensator i kredsløbet i stedet for r load. Hvad kan du så forvente at måle med et oscilliskop over C hvis generatoren forsyner med Ac15v eff 50hz? (spændnings type og værdi)

Takker på forhånd for hjælpen, og håber der er nogle der kan hjælpe lidt!

Reply to
Mads Sigvert

Sådan?

1.Spændingsfald over modstanden R ? Ur=Ubat-Uz 2.Strøm igennem Load? Il=Uz/Rl 3.Samlet strøm ? It=Iz+Il 4.Beregn R=Ur/It

Jeg kan ikke huske E12-rækken. Må kunne slåes op.

"Mads Sigvert" skrev i en meddelelse news:c8sned$5i2$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
tomov

Virker meget rigtigt, men: "3.Samlet strøm ? It=Iz+Il"

It hvor har du den fra?

hjælp

Hvad

lidt!

Reply to
Mads Sigvert

kunne det evt være muligt du gad regne det igennem og skrive alle mellem regningerne osv her, for syntes det det bliver underligt når jeg gør det. så jeg evt lige kan se min fejl

tak på forhånd

Reply to
Mads Sigvert

"Mads Sigvert" skrev i en meddelelse news:c8t5g0$ldv$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Sorry - Jeg skulle have skrevet Ir - altså strømmen gennem R.

Reply to
tomov

"Mads Sigvert" skrev i en meddelelse news:c8t66c$m5i$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

1.Spændingsfald over modstanden R ? Ur=Ubat-Uz => Ur=30-20 => Ur=10V 2.Strøm igennem Load? Il=Uz/Rl => Il=20/680 => Il=0,029A 3.Samlet strøm ? Ir=Iz+Il => Ir=0,005+0,029 => Ir=0,034 4.Beregn R=Ur/Ir => R=Ur/Ir => R=10/0,034 => R=294,1 Ohm

Nærmeste værdi må være 270 Ohm.

venligst Tom

Den med AC må en anden lige forklare. Jeg kan ikke lige ryste den ud......

Reply to
tomov

Hvis du vil snyde mere med dine opgaver, kan du jo downloade:

Programmet afrunder selv til standardværdier i mange beregninger, men du kan også gøre det manuelt ved at skrive:

stde12(værdi)

i f.eks. regnemaskinedelen (det kan dog bruges i næsten alle felter i programmet).

Reply to
HKJ

Ahh giver mere mening så :)

Takker en million gange!

det.

Reply to
Mads Sigvert

Hej HKJ

Helt snyd er det dog ikke, er standard opgaver, er jo ikke sådan jeg snyder ved eksamen.. :) men tak da

hjælp

kan

Reply to
Mads Sigvert