Bygning af DAC m.v.

Hej alle.

Jeg er ved at genoptage et projekt som jeg 'eftrerlod' ca '80.

Dengang var det en analog model, men nu er den 'digitale' tidsalder kommet over os.

Projektet går kort fortalt id på at lave et digitalt aktivt delefilter til subwoofer+2*'fuldtone'+2*supertweetere.

Lidt ASCII grafik:

digitalt signal -----> 'delefilter' ---> DAC's (se næste) --

+--> DAC (supertweeter) -> forstærker -> højttaler

-+--> DAC ('fuldtone') -> forstærker -> højttaler +--> DAC (Bas) -> forstærker -> højttaler

I første omgang skal jeg have bygget nogle (5 stk) DAC's, og har til hensigt at bygge dem efter R/2R princippet.

Jeg forestiller mig at bruge disse modstande:

Men for 30+ år siden var tingene lidt større og 'klodsede' ;-)

Jeg kan godt se målene, men hvordan f... lodder man skidtet på et printkort?

(Har en termostatstyret Weller)

Det er ikke noget der haster, for jeg skal nok igang med et 'genoplivningskursus' udi elektronikkens verden.

Selvfølgelig vil jeg også spørge om der er nogen der - mod behørig betaling

- kan fabrikere printkort til disse array's ?

(Det bliver modulopbygget, så disse arrays skal være på printkort for sig selv).

Printkort... ;-) Sidst jeg lavede printkort var det håndudlagt og med sprittusch/neglelak og ætset med Jernklorid/salpetersyre+brintoverilte ;-)

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Lyder som et håbløst projekt.

Anyhow: køb nogle modstande, der er så store, at du kan håndtere dem.

Den eneste relevante løsning er at købe DAC'er. Der er faktisk sket en hel del de sidste 35år...

Måske for dig ;-)

Jeg har skam kigget på forskellige modstande, så det er ikke tilfældigt valgt.

I know ;-)

Men jeg havde indtrykket af at folk herinde plejer at være hjælpsomme i stedet for bebrejdende.

[1] Dette er IKKE en option, da færdigkøbte DAC'er slet ikke lever op til mine krav.
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

[...]

====================
Jeg bliver lidt nysgerrig, da jeg da også ville anbefale færdigkøbte DEC-er
(du kan for øvrigt få nogle af mig, hvis du skulle ændre mening).

På hvilke parametre lever de færdige DAC-er ikke op til dine krav?

Mvh Kurt
Reply to
Kurt G.

Ja, det er almindelige 0.1% modstande. De fås i mange forskellige fysiske udformninger. Jeg har ikke selv problemer med at montere komponenter ned til 0402, men bruger dog lupbriller. Men hvis det er til hjemme-ætsede print, så gør dig selv den tjeneste, at vælge 0805 eller større.

Jeg bebrejder dig ikke, at du vil gøre det selv. Det var ment som en hjælp, at anbefale at købe en færdig komponent. Men OK, du misforstod mig som en gnaven gammel mand. Men gnaven er jeg ikke :-)

Jeg vil gerne hjælpe dig videre. Hvilke krav kan opfyldes af en selvbygget R-2R DAC, som en moderne DAC ikke honorere? Hvor mange bit regner du med? Hvilke switche påtænker du at bruge?

Ja jeg skal også bruge lup ;-)

Jeg havde nu ikke foreestillet mig det skal være hjemmeætset - det var en bemærkning om hvad jeg gjorde 'dengang'.

I midlertid har jeg fået kig på disse her:

for selve præcisionen af den ohmske værdi er ikke vigtig, blot de er ens.

Her forventer jeg at kunne købe et antal fra samme 'batch', så de er ens.

Men jeg er kun i brainstorming fasen.

Præcision.

32 bit det er fremtidssikret ;-)

Nej - de 32 bit er seriøst, for det giver den bedste performance på moderne CPU'er.

Jeg mener at have set 21 bit eller 24 bit sampling på moderne CD'ere, men CPU'er har det bedst med 16,32 eller 64 bit (performancewise).

Kommer på et tidspunkt.

I første omgang skal jeg have bygget et R/2R array som 'modul'.

Dette projekt er et absolut forsøg/forskningsprojekt, så selve R/2R arrayet skal kunne genbruges hvis mine andre 'moduler' skal skiftes ud/ikke virker.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Jeg har aldrig prøvet SMD, men jeg har fundet nogle andre modstande. Se mit andet svar, hvor det er bedre for 'gamle mænd'.

Arhh gammel er jeg da ikke - fra 1956, så jeg er stadig ung ;-)

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

HA! - Der havde jeg allerede scoret naboens datter, bag på min trehjulede :-)

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Kender du denne her?

Prøv at kigge i theory of operation, det siger lidt om hvad der skal til for at få god præcission, 'bare' ved 24 bit. Men ellers et ambitiøst projekt, jeg har selv tænkt en del over hvordan en perfekt DAC kunne bygges, men ikke nået noget fornuftigt. Havde en ide om at bruge gray code til at undgå knækkene når mange bits skifter samtidig. Bare en lille inspiration til brainstormingen. :-)

Switchernes modstand ender sikkert med at blive et større problem end forskellen på modstandene.

--
Ulrik Smed
Aarhus

5 eller

r en

ens.

ens.

op til

du har ikke en jordisk chance for at matche en moderne dac p=E5 nogen som helst parameter med en selvbygget r-2r dac

fuldst=E6ndigt over kill, hvis du kan lave 8 bit med en selvbygget r2r dac s=E5 er det godt klaret

pr=F8v lige at overveje hvilken pr=E6cision modstande og switch skal have..

oderne

en

hvilken preformance? jeg kan ikke komme p=E5 bare en paramenter hvor det skulle v=E6re relevant. om det er 20-24-32 bit s=E5 bliver data h=E5ndteret som 32 bit

de skal jo bare matche indenfor parts-per--billion s=E5 det er jo ikke noget problem ;)

Der er en grund til at praktisk talt alle +16 bit konvertere er delta- sigma

rrayet

r.

-Lasse

Reply to
langwadt

Nej, men nu gør jeg ;-)

Hvis du kigger på fig 1., så er jeg kun ved at designe 'resistor network', som særskilt 'modul'.

Men i forhold til indlæggene tror jeg vi snakker om noget forskelligt.

En DAC for mig er udelukkende selve konverteringen fra digital til analog, og har intet med omkringliggende elektronik at gøre.

Afhængig af hvad du vil, har jeg tænkt mig at lægge 'forsøget' tilgængeligt på nettet.

Men du skal vide at det ikke kun er DAC delen men et komplet system, eller symbiose mellem højttaler og forstærkere om man vil.

(Laver lige en x-post til .lyd).

Forstærkerne designer og bygger jeg selv, for det er efter et helt andet princip end noget der findes på markedet.

Jeg har afsløret lidt småting her:

selvom det projekt ikke interesserer mig.

Ja, det er 'ambitiøst', men jeg havde en fungerende 'forstærker' i ca '80, hvor der kun manglede nogle småting.

Pænt af dig at komme med input ;-) Men med ca 32 års erfaring i hardcore programmering tror jeg nok jeg kan finde ud af at behandle bits ;-)

Hvem har snakket om switche ?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Jeg var lidt i tvil om jeg ville svare på dit indlæg, men det gør jeg så.

Hvorfor tror du ikke jeg har en jordisk chance?

Hvad skal jeg med 8 bit når jeg vil have 32 bit ?

Jeg synes da jeg har forkalaret det, bortset fra jeg ikke har snakket switche -hvad synes du problemet er der?

Uddybning:

Var det ikke det jeg skrev?

Snakker vi switche eller modstande ?

Næh men der er heller ikke nogen grund til at lade være når nu modstandene er så billige.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Det tyder på at du intet kender fysikkens begrænsninger.

  1. Du har ikke regnet på hvilken præcision modstande skal have
  2. Du kender ikke Bolzmann. Det er ham, der (bl.a.) beskrev hvilken støj, der er i modstande. Med den båndbredde, du lægger på til vil jeg mene at 24bit er bedre end støjen. Men du kan jo selv prøve at beregne hvilken båndbredde, du skal lavpasfiltrere til, hvis du har en fiktiv converter med 32 bit. Du kan osse regne den anden vej, og finde ud af ved hvilken temperatur støjen fra modstandende svarer til opløseligheden i converteren.

Sikke noget vås, at en processor "har det bedst med ..32.. bit" En moderne processor har serielle linjer af forskellig art, med DMA kanaler til den slags. Så du skal alligevel til at lave noget seriel til parallel omsætning.

Du har heller ikke overvejet hvilket dynamik område kildematerialet har.

Start med 8bit. Hvis du med det valg af modstande, du har vist, kommer i nærheden af 12 bit (monoton/lineær) vil mange blive imponeret. Hvilket grej har du, som kan måle/verificere, at du har opnået det, du vil?

God påske Bo //

eg s=E5.

fordi den pr=E6cision der skal til er fuldst=E6ndig urealistisk, og det er inden du begynder at se p=E5 hvad der sker n=E5r du skal skifte mellem forskellige output etc.etc.

min pointe var at hvis du g=F8r dig rigtigt umage kan du m=E5ske f=E5 8 bit i reel opl=F8sning, resten er bare st=F8j.

Selv i det ideelle tilf=F8lde er 32 bit praktisk umuligt, i forhold til line level er den termiske st=F8j fra en 50ohms modstand noget der ligner 24bit SNR

De modstande du linker til 0.1%, 25ppm/K, Selv hvis du ku' matche dem

100%, er 1 grads temperatur forskel allerede v=E6rre end ~16bit

lod dem p=E5 et print med kobberbaner, kobber er 4000ppm/K

,

html

m 32

s=E5dan forstod jeg det ikke

begge dele og alt det uden om

tandene

og performance vil p=E5 alle m=E5de v=E6re bedre i en 20kroners ic

min pointe er at det ville da v=E6re =E6rgeligt at du brugte tid/penge p=E5 et projekt som kun ka' ende med noget der ikke blir godt.

resten af projekter er interesant nok, men at bygge DAC'er der kan matche IC'er man ka' k=F8be for sm=E5 penge det er ikke realistisk

-Lasse

Reply to
langwadt