Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Hejsa alle sammen. Da jeg ikke er en haj mht. forst=E6rkere (Jeg leger mere med TTL ;-) ville jeg h=F8re om i kunne hj=E6lpe mig med at finde et diagram over en kraftig audio-forst=E6rker der kan bygges op omkring almindelige NPN og PNP transistorer. Jeg skal bruge en effekt p=E5 mindts 500-700 watt. Min plan var at bruge en stak TIP120 og TIP125 transistorer, da jeg har masser af dem. Begge transistorer har samme specifikationer, alts=E5 udover den ene er NPN og den anden er PNP. De klarer begge 60 volt, 5 ampere og 65 watt. Kan de overhovedet bruges?

Med venlig hilsen Christian

Reply to
Chrown

Hej Chrown

Selv en super haj vil betænke sig to gange før han går igang med sådan et projekt, så hvis du aldrig har arbejdet med den slags, ja så overvej at købe noget færdig. Dine transistore dur ikke til den slags, de kan simpelthen ikke tåle spændingen der skal til. Hvad skal du bruge al den effekt til ?

Max skrev:

Det vil sige jeg skal finde nogen der kan klare mere sp=E6nding hvis jeg vil i gang med projektet?

Tjaah, jeg skal bruge en ret kraftig forst=E6rker til noget live-brug til nogle koncerter med 50-200 mennesker. Vi er et rock/heavy band s=E5 det skal jo gerne spille ret h=F8jt og vi har ikke s=E5 mange penge ;-) s=E5 hvis jeg selv kunne lave en i nogenlunde kvalitet med det jeg havde herhjemme, s=E5 ville det jo v=E6re fint.

Reply to
Chrown

Det kan du næppe. Køb en stor forstærker hos Musicstore.de i tyskland. Det er billigt og nemt og super service.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Chrown skriver:

Inden du er færdig med den første 500W forstærker har du brugt flere penge end hvad en brugt klasse-D PA forstærker koster.

"Klaus D. Mikkelsen"

- eller en ny.

Efter

er kommet på markedet skal man virkelig være interesseret selvbygger for at det giver mening at kreere noget selv.

Per

Reply to
Stig Brun

Man anvender da altid flere forstærkere til sådanne formål. Se

og

bare for at få en idé om, hvad øvelsen går ud på. Jeg tror nok, at du vil kunne finde de nødvendige oplysninger for at løse dit problem.

I øvrigt findes der firmaer her i DK, der udlejer anlæg tilpasset de aktuelle krav og som også gerne vejleder.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Karsten H. skrev:

Vi har ogs=E5 flere forst=E6rkere allerede. Vi ligger da inde med en

2x250 Watt Dynacord og en 2x750 Watt InterM forst=E6rker.

at du vil

Jeg er ganske godt klar over at det er noget af et projekt jeg har sat mig i hovedet :D

Da det skal bruges til 2 forskellige bands, der skal spille live j=E6vnligt ville det ikke kunne svare sig rent =F8konomisk.

Det var nu egentlig ogs=E5 lidt mere for min egen skyld at jeg ville bygge selv. Jeg ville da gerne finde ud af om det kunne lade sig g=F8re, og jeg mangler lidt noget at lave, mht. elektronik. Jeg fandt nemlig en krafig forst=E6rker p=E5:

Alt det med str=F8mforsyninger, komponenter, k=F8ling, etc. er ikke et problem for mig. Mit oprindelige sp=F8rgsm=E5l var jo bare om jeg kunne bruge de transistorer jeg havde, men det kan jeg tilsyneladende ikke. S=E5 m=E5 jeg skaffe nogle andre! Hj=E6lp her, tak :D

Reply to
Chrown

Så må jeg skaffe nogle andre! Hjælp her, tak :D

Du giver selv sværet på den side du foreslår:

The output devices are MJL4281A (NPN) and MJL4302A (PNP), and feature high bandwidth, excellent SOA (safe operating area), high linearity and high gain. Driver transistors are MJE15034 (NPN) and MJE15035 (PNP). All devices are rated at 350V, with the power transistors having a 230W dissipation and the drivers are 50W.

Reply to
Kasper

Hvis de ikke kan, så kan du købe alle komponenterne og kassen til en PA forstærker til ca 750 kr på ebay:

Se om du kan finde en ringkærnetrafo til under 750 kr incl. moms.

Det eneste problem med komponenterne på ebay er at de sidder sammen, så du skal selv skille dem ad før du kan bygge din forstærker:)

Reply to
Flemming Frandsen

"Chrown" skrev i en meddelelse

Power Amp DIY ,, High Power

Hvis du virkelig vil det !!

Hold dig nede omkring de 100W til 200W Og så brokoble

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Ganske traditionel opbygning.

So if money is no object - som de siger der ovre.

I de effektklasser opererer man gerne med B+ og B- spændinger på +/- 80 -

120 V. Det sidste vist til power mosfet's.

Hvor om alting er, så kræver forstærkere meget køling. Regn med en virkningsgrad på ca. 65& som udgangspunkt, så kan du selv regne ud, hvor høj varmen er, der skal afsættes i selve forstærkeren. Alene chassis og køleelementer bliver en rimelig kostbar affære.

I øvrigt i forstærkere i den størrelse anvendes der gerne væsentlig flere udgangstransistorer end dem i det viste project i linket, du henviser til - jeg har set (og repareret) powerforstærkerre med op til 2 x 10 powertrans og effekter i en klasse, at jeg måtte ud i målertavlen og skifte sikringen ud til en højere værdi, nå jeg skulle afprøve dem med fuld effekt.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Klaus D. Mikkelsen skrev:

og med en professionel forst=E6rker er der ogs=E5 en mulighed for at den holder=20 mere end en halv koncert. live brug er h=E5rd kost=20

-Lasse

Reply to
langwadt

"Stig Brun" skrev

være

EP1200, en 2 x 450W forstærker til 2.895,- hmm. ja det kan vist ikke gøres meget billigere, men det er jo også klasse AB (16.6 kg.)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Karsten H." skrev

til -

Småskidt ;-)

Og dog , jeg mener også at 2 x 2 x10 udgangstransistore er det største jeg har reppet på.

Man sidder helt automatisk og sukker efter en større skillevario ;-)

Og belastningsmodstandende ja øh, man han høre at de koger i takt med musikken(vandkølet)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

En rimelig stor køleplade med en rimelig stor stribe kraftmodstande med en modstand rimelig stor, så når alle er parallelforbundet havner på endten 4 eller Ohm efter ønske.

Selfølgelig er en blæser´eller 2 et must.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Chrown" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@51g2000cwl.googlegroups.com... Hejsa alle sammen. Da jeg ikke er en haj mht. forstærkere (Jeg leger mere med TTL ;-) ville jeg høre om i kunne hjælpe mig med at finde et diagram over en kraftig audio-forstærker der kan bygges op omkring almindelige NPN og PNP transistorer. Jeg skal bruge en effekt på mindts 500-700 watt. Min plan var at bruge en stak TIP120 og TIP125 transistorer, da jeg har masser af dem. Begge transistorer har samme specifikationer, altså udover den ene er NPN og den anden er PNP. De klarer begge 60 volt, 5 ampere og 65 watt. Kan de overhovedet bruges?

*********

Som Uffe og Co allerede har nævnt: Medmindre du har en arbejdsgiver der kan "sponsorere" komponenterne og specielt PSUen kan det næppe svare sig.. Bare halvledere, PSU og et rackkabinet løber op i det område hvor du ligesågodt kan købe en Behringer EP2500

Jeg har muligvis et par PA amps i skrotkassen, som kan agere donor for PSU stumper og kabinet - Smid mail hvis du er interesseret ( se link nedenfor for kontaktinfo )

Mvh

peter,

Med venlig hilsen Christian

Ja det er mulig. Men som alle andre sier. Ikke gjør det.

Dette krever nemlig at du klarer å balansere spenningene mellom minst 3 seriekoblede par av transistorer.

Jeg vil derfor heller anbefale deg at du lager aktive forsterkere med ca 50 Watt pr kanal. Trafoen du skal bruke er da ca 2x 35 Volt. Du kan paralell koble 2 og 2 transistorer i utgangen, slik at effekten ikke blir for stor for hver. Husk og bruke 0,2 Ohms emitter motstander. Lag 3 kanaler i hver blokk. Dermed har du noe som spiller fletta av det meste. Selvfølgelig må du nå også ha et elektronisk delefilter.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg