DC-DC converter

Hey...

jeg står og skal lave en Dc-Dc converter... 10-30V til 5vdc... og det skal være ganvalisk adskilt...

jeg har før brugt nole af de NMA2412 ell. lign.. men jeg skal bruge 3W og jeg syntes de andre er lidt dyre.

så jeg tænkte på at bygge en selv, men problemer kommer i hvilken trafo man skal buge og hvor man får sådan en, det skal jo være 1:1 / 2 : 1 ca...

jeg har selv nogle telefon trafoer liggende, men ved ikke lige om de kan bruges til formålet ?? de er jo nærmere impedansomformere ??

-- Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på ->

Kasper

Hej Kasper,

Hvad med at vikle dem selv ? (På små ring- eller potkerner)

Deres viklingsforhold afhænger af både indgangsspænding og M/S-ratio - Teoretisk set kan du bruge en 1:1, for du regulerer jo efter udgangsspændingen (via en optokobler når det skal være galvaniskt adskilt), men for bedre effektivitet, bør du beregne den efter den typiske indgangsspænding.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis du bare vil lave en standard buck-converter, ville jeg blot lave viklingsforholdet 1:1 Det mest interessante er at beregne den nødvendige induktans for transformatoren. Du må have nogen krav til min/max udgangsstrøm og til hvor stor ripple du vil tillade, og derefter kan du regne ud hvor stor induktans din transformator skal give dig. Maxim har nogen datablade der forklarer problemstillingen. Hvis det virker lidt for langhåret kan du bare skrive igen.

--
/Rune
Reply to