batterilader (byg selv projekt)

"Bo Herrmannsen" ...

f1 -|>-----|>- | f2 | -|>-----|>- | f3 | -|>-----|>- | | - +

Aage

Reply to
Aage Andersen

ok, det vil jo være det samme at møde op i en ford mustang til et volvo træf

lademetoden er den optimale, men jeg har da set andre lade kraftigere end det som anbefales uden at ødelægge noget... dog går det udover levetiden på batteriet

/bo

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:481f04de$0$4454$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Bo Herrmannsen

"Bo Herrmannsen" skrev i en meddelelse news:481ee80e$0$15895$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvis en VOLTRONIC fra Jungheinrich type D3080G, 3x380V/48 DC/80 Amp. kan løse din opgave, så ved jeg tilfældigvis, hvor der står en. Du behøver heller ikke at bygge pallen, den står allerede på en.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

har du et link til den?

og hva er pris på den?

/bo

"Karsten (7870)" skrev i en meddelelse news:481f076c$0$56791$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Bo Herrmannsen

"Bo Herrmannsen" skrev i en meddelelse news:481f08f1$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Skriv, min e-mail adr. virker.

--
[...]

har skrevet

"Karsten (7870)" skrev i en meddelelse news:481f0b08$0$56782$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Bo Herrmannsen

lige en slags opsummering af hva jeg gerne vil bygge:

batterilader der køre på 380V man skal kunne regulere spænding man lader batterimed strømmen skal kunne reguleres i 2 omgange, først skal den begrænses så man ikke trækker mere end X antal ampere på 380V siden, derefter regulere man selve ladestrøm

evt. automatisk ladning af batterityperne: li-ion, ni-cd og lukkede blybatteri. Ladningen skal være korigeret efter temp. dvs at den skal tage højde for luft temp men også tage højde for at batteri ikke bliver for varmt af selv opladnignen

hver type batteri har sine ladekurver, disse kan sættes manuelt på potmetre eller anden vis..

for ni-cd batteri skal der lades i 2 trin:

  1. konstant strøm på 0,2 c5a til 8.15 V er nået
  2. konstant strøm reduceret til 0,05 c5a uden spændingsgrænse

ladetiden skal total være 8 timer for et total afladet batteri, så ladetid på trin 2 må være 8 timer minus den tid der er brugt på trin 1

ved hurtigladning lades der med op til 1.5 c5a... ifølge datablad 150 A

Vedligeholdladning: fast strøm i x antal timer

for det hele gælder det at ladning ikke må begynde hvis batteriet er over 35 grader varmt og max temp er 50 grader.. så hvis batteri bliver for varmt skal der automatisk skrues ned for strøm

hvad angår li-on så fremskaffer jeg data på dem

håber dette giver lidt lys over hvad det er jeg vil

/bo

"Bo Herrmannsen" skrev i en meddelelse news:481ee80e$0$15895$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
Bo Herrmannsen

Hejsa,

"Bo Herrmannsen" skrev i en meddelelse news:481f1fb2$0$15889$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Har du overvejet hvad sådan en 10kVA 50Hz transformator + laderegulering vil veje??

- Det blev vist lige til en ekstra fiktiv person i bilen, altid???

/C

Reply to
Claus

ja, har selv haft en i hånden, keine problem

problemet er prisen for en fabriks ting, derfor jeg vil selv

/bo

"Claus" skrev i en meddelelse news:oNOdnVWSmaPpvoLVnZ2dnUVZ8qGdnZ2d@nordit...

Reply to
Bo Herrmannsen

Hejsa,

Du løfter ikke en 10kVA/50Hz transformator i en hånd.

Mon ikke det i så tilfælde er en inverterbaseret du har haft snitterne i??

Hvad er prisen for en 'fabriksting'??

/C

Reply to
Claus

Den holder ikke, uden pral.

En 10kVA 3 faset transformer vejer mellem 80 og 100kg, og dertil kommer ensretter med tilhørende køling. Hvis det er noget, du regner med at bygge ind i køretøjet, så find en anden løsning.

Hej Bo

Spørg f.eks. her - de ved med stor sikkerhed hvor sådan en købes:

Spørg dem om en lader - deres lithium-fosfat akkumulatorer lades med almindelige bly-syre ladere:

Citat: "... Benefits & Features: * Built-in automatic protection for over-charge, over-discharge and over-temperature conditions * Built-in electronic monitoring for state-of-charge, current, voltage and temperature * Internal cell balancing * LED battery status indicator * Series connection up to four (4) batteries ..."

Citat: "... # Built-in electronic monitoring for state-of-charge, current, voltage and temperature # Internal cell balancing # LED battery status indicator # Series connection up to 450 V maximum system voltage ... Thousands of cycles, under normal conditions ..."

-

Fundet via e-traction.com:

Et heftigt el-hjul på 120kW: e-traction.com: TheWheel? - what it is and what it does:

Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up to

120 KW of direct drive traction at the only place where it matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to electrical power. This process is called regenerative braking..."

-

Kig evt. på dette sites 42V PowerNet standard in spe:

MIT/Industry Consortium on Advanced Automotive Electrical/Electronic Components and Systems:

F.eks.:

Jumpstarting and Charging Batteries With The New 42V PowerNet:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Elværket/EU kræver at sådan en basse-lader skal opfylde vise CE standarder bl.a. PFC (Power Factor Correction) (du skal selv søge videre...). Det er ikke bare at ensrette fra 3 faser fra hver sin transformer:

Køb den derfor færdig hvis du kan.

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Der er sikkert også krav om soft-start og soft-stop - ellers slukker en del af nabolaget når du tænder din lader.

F.eks.:

AUTOMATIC BATTERY CHARGER - P4500 SERIES:

Citat: "... Manual float / equalize toggle ... Power factor correction to 0.95 lagging ...

30 year design, MTBF of 100 000 hours typical, MTTR less than 1 hour ... Input:...380...VAC ... 1 and 3 phase ... Power factor ?- 0.75 (1 phase), 0.85 (3 phase) at full load when tested on battery and resistive load ... Efficiency at full load ?- Typical 87% (1 phase), 90%(3 phase) ... Output:...Standard nominal voltages...48...VDC ... Power ?- From 60 W to 180 kW Standard ... Emc*

?- Conducted (150kHz-30mHz) and radiated (30MHz-1GHz): en55011 class A ?- Electrostatic discharge EN61000 4-2 level 2/3 (4kV contact, 8kV air) ?- Radiated susceptibility: EN61000-4-3 level 3 annex D (80MHz- 1GHz @

10V/m) ?- Electrical fast transient: EN61000-4-4 level 3 (2kV) ?- Surge immunity: EN61000-4-5 level 3 (1kV l/l, 2 kV L/GND) ?- Conducted susceptibility: EN61000-4-6 level 3 (150kHz to 80mHz, 10v) ?- Voltage interrupt: EN61000-4-11 (30,60&90%- 10-10&5000 ms)

  • : CE Marked Units only ... Protection: Over-current ?- Soft start ?- Automatic current limiting circuit, adjustable from 20% to 120% of nominal rating ?- Input thermal-magnetic circuit breaker and DC output fuse standard Voltage transients ?- Surge suppression on input and output reverse polarity ..."

Søgning:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Her er en "lidt" mindre lader:

AUTOMATIC BATTERY CHARGER - P4 SERIES:

Citat: "...Output:...power...From 60W to 25KW..."

Den lader dog ikke til at opfylde nogle ce standarder?

-

En anden retning og kigge i er sol-invertere og ladere - vægten er lav. Data er som links i den grå bjælke. Jeg har ingen erfaring med Xantrex men de gange jeg har set på dem har de set interessante ud:

XW Hybrid Inverter/Charger:

Citat: "... It is the foundation for battery- based residential and commercial applications up to 18 kilowatts (kW). Capable of being grid-interactive or grid-independent, the XW can operate with generators and renewable energy sources to provide full time or backup power. ..."

Det er muligt at Xantrex eller andre inverter/charger fabrikanter har billigere eller bedre design?

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Prøv at få producenten til at opgradere cityel med med intelligente forhjul/baghjul? - måske er cityel traktionsmotoren intelligent nok?:

"Hjulet" er effektivt:

Citat: "... TheWheel?* >90% [ Efficiency ] 0 [ Energy Loss Gearbox ] ... Electric engine* 90% [ Efficiency ] 50% [ Energy Loss Gearbox ] ..."

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

"Bo Herrmannsen" skrev i en meddelelse news:481f18b7$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Har modtaget. Har givet foreløbigt svar.

--
[...]

jo men hva er prisen ikke for sådan noget færdigbygget? jeg har set priser på ca 4000 kr... og det er sku meget for noget der kun bliver brugt 2 gange om året..

kan godt være EU kommer med sjove krav, men det havde jeg tænkt mig at se let på... de må da gerne komme og jagte mig når jeg er ude at køre til træf og kun lader 1 time hvert sted

/bo

"Glenn Møller-Holst" skrev i en meddelelse news:fvnhsl$8d7$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Reply to
Bo Herrmannsen

jo eller nok noget switchmode måske`?

har set en 48 V 225 A på e-bay til 4000... lidt for meget til en lader man kun bruger 2 gange om året

"Claus" skrev i en meddelelse news:IvGdnXcc9oRGo4LVnZ2dneKdnZydnZ2d@nordit...

Reply to
Bo Herrmannsen