Kiss DP 558

Jeg har fra et familiemedlem fået en Kiss DP558 hardisk- optager til reparation. Målinger på power supplyen viser, at 5 volt forsyningen er faldet til ca. 3 volt. Power supplyen er en Achme AM561B. Er der nogen i NG, som har et diagram til denne power supply eller måske et hint til fejlårsag. Det skal lige nævnes, at jeg har kontrolleret, at 5v spændingen ikke er for lavt pga. for kraftig belastning eller kortslutning. Med venlig hilsen Poul Jensen

Reply to
Poul Jensen

"Poul Jensen

Hvad er der af rippel på 5 volten ?

Dårligt designede switchmodes ødelægger som regel kondesatorer og evt dioder til overspændingsbeskyttelse.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Eller en gang dårlige lytter. Det er set i netop Kiss :-) Tror der kan findes et antal lytter der er bulede eller revnede i nævnte spille. Been there, got that t-shirt too............

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Der er 1,0 v pp ripple på 5 volten. Det er der ligeledes på 12 volten, som ligger på ca. 11 v DC. Ripplen, som er målt med scope, har en frekvens på 58 kHz (switch mode frekvensen) Med venlig hilsen Poul Jensen

Reply to
Poul Jensen

"Poul Jensen

"Lytsygen" er mit bud. Skift lytter på sekundærsiden af traffo.

"Uffe Bærentsen" skriver:

Ja, som jeg skriver - kondesatorer.

Bvadr.

Nå sådan rent arbejdsmæssigt har jeg lige skiftet et par singleboard computere hvor en del lytter er revnede i toppen. SBC'erne er knapt 2 år gamle.......

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Defekte lytter virker meget sandsynligt. Er der nogen, der ligger inde med diagram til PS'en? Med venlig hilsen Poul Jensen

Reply to
Poul Jensen

"Poul Jensen

Pas.

Jeg har efterhånden repareret en del switchmodes uden diagram. Snup et bill3de af "dyret" så skal jeg lege "Clevin" (tegne og fortælle) hvis der er noget du er i tvivl om.

Hej!

Poul Jensen Jeg har fra et familiemedlem fået en Kiss DP558 hardisk- optager til

Som de andre skriver, skift ALLE lytterne (undtagen net-lytten, den er ok). Du behøver ikke diagram - aflæs værdierne på lytterne og skift dem.

Du kan sikkert finde een eller flere lytter som er bulet i toppen. Skift dem alle alligevel, selvom nogen ikke er.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:481e0990$0$90269$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ved nærmere eftersyn kan jeg se, at 3 ud af 10 lytter er bulede. De bliver skiftet alle 10. Dem, som sidder i, er alle rated til 105 gr.C, hvilket de nye også bliver. Elfa har nogen med lav impedans, som anbefales til switch mode PS. Det er vel bedst at bruge dem? ( En del af dem, som sidder i nu, er standard-type). Med venlig hilsen Poul Jensen

Reply to
Poul Jensen

"Poul Jensen

Altså dem på sekundærsiden ?

Den store 400 volts ting skal du ike bekymre dig om.

Det kan være at de nye så _er_ 105 graders og ikke kun mærket med det....

Nej, skift bare til almindelige 105 graders.

Hej!

Poul Jensen Ved nærmere eftersyn kan jeg se, at 3 ud af 10 lytter er bulede. De bliver

Bare smid alm. 105 graders i hvis de er billigere. Har endnu ikke oplevet problemer med at gøre dette i f.eks. KISS smps'er. Bare sørg for at ramme minimum samme kapacitet og spænding. Jeg satte f.eks. 220µF/50V i istedet for do. 25V da jeg ikke havde andre.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Ha, Klaus.... Det bliver ikke 3-de af at stave det forkert :-)

Men billeder hvor man kan se det lidt gra den een og lidt fra den anden side er et godt udgangspunkt for reparation. Jeg har inden for den sidste måned fjernrepareret et grej med et webkamera og en skype forbindelse...

Hej!

Kig for mere information her:

Badcaps.net: Latest News & Site Announcements:

Identifying - Physical Defects:

October 2002, Low-ESR Aluminum Electrolytic Failures Linked to Taiwanese Raw Material Problems:

Så lav-ESR lytter er ingen garanti mod lyt-syge...desværre...

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Det var eller kort tid siden jeg havde været inde på den sidste link - men den er død nu - her er erstatninger:

Webarchive backup:

[...]

Hvis du er uheldig og du skifter alle til LOW ESR kan du måske få problemer med den ikke vil starte op pga. start strømmen bliver større...

Kasper

Reply to
Kasper

Nej.

Reply to
Ole Geisler

Ole, kunne du uddybe dit "Nej" lidt? Med venlig hilsen Poul Jensen

Reply to
Poul Jensen

Det at du ikke vil kunne starte pga lav ESR er simpelthen forkert.

Reply to
Ole Geisler