batterier

Hej NG

jeg har et spørgsmål håber i kan hjælpe

hvis man fks. laver en battri pakke af flere battrier som bliver serie forbundet, hvad gør man så med opladningen?? jeg tænker på at lodde det hele sammen i en pakke, er det en fordel, eller hvad???

Michael Ottesen

Reply to
Michael Ottesen

"Michael Ottesen" skrev:

Skulle umiddelbart ikke være noget problem. Hvis du f.eks. tager to stk.

1.5V batterier i serie, ender du op med en samlet spænding på ca. 3V. Du skal således sørge for at din lader har en ladespænding på lidt over 3V.

Jeg tvivler på at du vil mærke nogen forskel på selve ladetiden, dermed forstås at ladetiden i ovenstående eksempel vil blive ca. dobbelt så lang, i forhold til ladetiden på et stk. batteri.

Håber svaret kan bruges til noget....

Mvh. Brian

Reply to
Brian

Hvis du skal bruge en "standard" oplader, der formentlig kun kan tage batterier enkeltvis, kan jeg ikke se fordelen. (Jeg er ikke ekspert i ladere, men mener at man normalt bruger dem enkeltvis)

Eller kort sagt: Du kan dermed ikke lade dem op, vel.?

Du må vist lige forklare hvor du mener fordelen er. (Vi kan måske ikke gætte hvad du lige mener.)

Der skal lades lige så meget energi på 5 i serie som 5 enkeltvis.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

"Brian" skrev i en meddelelse news:RtVRb.80384$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Ladestrømmen skal da vist osse holdes konstant, ved de "gamle" ni-cad akkuer mener jeg man sagde ca. 10% af kapaciteten i ca. 14 timer. ( er ikke helt klar over nim-h akkuer's krav)

eller

Ved det at du (forhåbentlig) gi'r dem korrekt ladestrøm vil der ikke blive tale om forlænget ladetid, den vil blive det samme, selvfølgelig blot med højere spænding.

Ebbe

Hvis cellerne er ens er det fint nok at lodde dem sammen, enten parallelt for at få større kapacitet, men mest brugt i serie for at få højere spænding. Det bruger man mange steder, fx i alle biler, hvor akkumolatoren er flere celler i serie for at nå op på 12v, og i RC-biler typisk 6 celler i serie til 7,2v. Og der skal bare lades med en tilsvarende højere spænding og samme strøm.

--
Leonard
http://lam.dk/casemod

Ved parallelkobling er der risiko for at de aflader hinanden.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jesper G. Poulsen