Antenneforstærker

Hejsa,

I går var jeg på besøg i et hjem med 4 tv-apparater (+ et par videoer)

Det hele var tilsluttet et fællesantenneanlæg via et antal T-stykker.

Det gav naturligvis en del sne på det sidste apparat i kæden.

Hvad skal man bruge for at undgå det problem?

I Bauhaus sælger de (under 100 kroner) en dims, sikkert en forstærker som har en enkelt antenne indgang og to udgange.

I følge diagrammet bag på posen skulle denne dims kunne fordele et antenne signal til to TV, og samtidig forstærke signalet 10 dB.

Så var det at jeg tænkte at hvis jeg køber sådan en forstærker-dims og sætter et T-stykke på hver udgang så vil der være signal nok igennem. (og de 4 udgange der skal bruges)

Et det helt i hegnet?

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Nej - ikke så længe at der står TRIAX på produktet. Der er ofte selvsving i discountudstyr af den slags. Se evt. på

og se, om du kan hitte den rigtige type. Der findes garanteret en type, der dækker dit behov.

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

OK

OK

OK -

  1. Husk at hvis ledningen fra Antennestrækeren er over 30 til 50 meter så kommer der en stor dæmpning i signalet hvilket ikke er så godt. Så skal der bruges en linie forstærker for at forstærke signalet så der ikke kommer forstyrrelser i signalet

  1. Sne kan også fremkomme på TV'et hvis antenne kablet ikke er monteret korrekt i antennestikket samt i div. antenne dåser mm. Det mest alm. er at "man" har revet alufolien af og kun sat kobberledderen i antenne stikket det er en ret ofte set fejl. Det giver sne på mange kanaler og mindre sne på andre kanaler.

Nu kender jeg ikke deres antenneanlæg så dette er bare et godt bud.

Den bedste løsning er, at div antenner (DR!, TV2, STV1,STV2 mm.) kommer ned i en antenneforstærker hvor der kan just forstækning i hver antenne indgang det gør at det er muligt at dæmpe de signaler som er for kraftige ( hvis du bor tæt på en sende mast) samt at du kan forstæke de svage signaler så er de reigtig godt på vej til et godt antenne anlæg.

udgangs signalet kommer man så ned i en fordeler dåse 1 in 4 ud disse kan så sendes ud til de 4 tv apparater i huset men hvis signalet bliver for dårligt at sæt evt. en linie forstæker på så har de et super flot tv billed.

Og hvis de har parabol så laver de lige den frække løsning antenne (udgangen fra den føromtalte variable antenneforstæker) og parabol samles i en special sat / ant. samler / fordeler signalet føres til en antenne fordeler til formålet. Så skifter man lige antenne dåsen ud ud i det værelse hvor sat modtageren stå på den nye antennedåse er der så RADIO/TV/SAT udgang og så sættes sat. modtageren til denne SAT udgang og så kan der se SAT TV i det samme rum som der altid har været.

Og det er altså bare en super fed løsning der spare dem for et sat kabel

- altså en ledning mindre hvor der kan være fejl på en eller anden gang

Jeg kender den ikke men lov mig, at der ikke spares på kvaliteten om den er dyr eller bilig.

Det er jo kvaliteten af billedet som du ikke er så tilfreds med husk det.

OK

Det lyder ikke som en optimal løsning.

Igen.... Det lyder ikke som en optimal løsning.

Håber du kan bruge min løsning.

De bedste hisner

J.

Reply to
No Spamming

Til gengæld er der betemt en del selvsving i Triax´s webserver... Det er en af de ting der aldrig virker... og sådan bliver det ved med at være selvom man har gjort dem opmærk på problemet flere gange..

Internal Server Error The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Reply to
Bjarke Hansen

Hej Pas på med de billige T-stik fra Silvan. På disse er de 3 tilslutninger loddet direkte sammen, hvilket giver mistilpasning af antennesignalet. De har en lidt dyre enhed som er korrekt udført, således at impedansen passe i alle retninger. Silvan har også nogle runde fordeler dåser fra Aurora med

2 - 4 udgange. Problemet med en sådan simpel løsning uden dæmpeled i de forskellige grene er at der komme striber på fjernsynene, hvis et af stikkene ligger løst. Nå en gren er uafsluttet opstår der mistilpasning (Striber). Alle stik skal være i et TV mvh/Per

"No Spamm>> Hejsa,

Reply to
Jensen

Ja, det borger jo ikke ligefrem for kvaliteten, men nu er deres produkter vel også hovedsagligt til airborne signaler?.:-)

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ
2005-01-24 Jensen wrote

Ok. Det er muligvis tilfældet her.

Hvordan kan jeg undersøge det, når jeg ikke har meget andet end et multimeter til min rådighed?

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Enkelt - i første omgang. Mål med ohmmeter fra det ene midterben til det andet og det tredie - evt. bagfra. hvis du måler 0 Ohm = kortslutning, så er terminalerne direkte gennemgående som beskrevet ovenfor. Mistilpasning/tab vil blive havdelen af signalet på hver gren ud for det, der kommer ind på indgangen.

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Tjo, men mit ohmmeter måler jo med DC. Kunne det ikke tænkes at impedanstilpasningen først bliver til noget når vi kommer op i HF området? Jeg gætter bare, men jeg mener en gang at have set sådan en ingest inden i. Den bestod "vist nok" blot at et par spoler i kraftig kobbertråd.

Men ok, jeg ohm'er dem næste gang jeg kommer på besøg...

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Jo, netop derfor. Hvis du måler direkte gennemgang og uendelig fra midterben til skærm, er der stor sansynlighed for, at det er en direkte gennemsljøfgning. Måler du uendelig - bortset fra måske et lille spjæt ved tilkoblingen, er der mulighed for, at der sidder en impedansilpasning, så impedansen er 75 Ohm på alle ind- og udgange.

Det samme kan være muligt, hvis du måler en modstand mellem midterben og skærm. Der vil under alle omstændigheder være et tab i signalstyrken, men er der signal nok, skulle det ikke forringe billedkvaliteten.

Det vil kræve yderligere instrumentering for at måle sig til effektive data, men da sandsynligheden for direkte gennemgang er størst, er det bedst med en forstærker, der kompenserer for signaltab og sikrer korrekte tilslutningsimpedanser. Det er nok også den billigste løsning i forhold til anstrengelserne.