Afmagnetisering af spolebåndoptager

Min b=E5ndmaskine tr=E6nger sv=E6rt til at blive defluxet; nogen forslag ti= l at f=E5 det klaret for *sm=E5* penge?

hvm

Reply to
Steingerd Puppenmacher

Steingerd Puppenmacher wrote in news:58f9d112-8275- snipped-for-privacy@m10g2000vbc.googlegroups.com:

Så vidt jeg husker tager man en elektromagnet tilsluttet en vekselstrømskilde. Den nærmer man så langsomt til tonehovedet og fjerner den langsomt igen.

Reply to
Niels Kristian Jensen

til

Man kan jo investere i s=E5dan en defluxer:

Mvjh Thorbj=F8rn

Reply to
thl

I gamle dage, da tonehovedet blev tilsluttet et indgangsr=F8r, og alts=E5 var h=F8jimpedanset, kunne man oplade en kondensator til et par hundrede volt og derp=E5 aflade den ved at holde den over tonehovedet. Der blev dannet en d=E6mpet svingning, som gik mod nul.. Jeg har gjort det mange gange, og det virkede. Men jeg tager intet ansvar, hvis du g=F8r det samme. S=E5vidt jeg husker, brugte jeg en 0,1 uf. Men sikkert vil en 22 nF ogs=E5 kunne g=F8re det.

Eller pr=F8v med en lille filterspole, hvor I-jernet er fjernet, og tilslut den adskilte filterspole en passende vekselsp=E6nding.

Reply to
Frej

Tak for foreslagene. Altsammen fornuftig snak.

hvm

Reply to
Steingerd Puppenmacher

"Steingerd Puppenmacher" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@f11g2000yql.googlegroups.com...

Det er det man får herinde;-)

?: Hvordan hører / fornemmer du behovet?

?2: Hvilken spolemaskine har du?

Mvh, Leif Der har en del B&O Beocorder på lager.

Reply to
Leif

Den 08-12-2011 22:48, thl skrev:

Der er jo også den mulighed selv at fremstille en defluxer. Find en relæspole for 230 V. fra f.eks. et "vaskemaskinerelæ".

Find et passende antal dykkere (søm, blødt jern), sav hovederne af og pak den, så de udfylder spolen. Dernæst ind på slibestenen og slip sømmene ned, så du ender med en spids ca. som vist på en tidligere e-mail fra e-Bay.

Du kan så altid afslutte spidsen med noget krympefleks, således at du ikke ridser hovederne unødigt.

Jeg vil tro, at med lidt uforsigtighed river de tonehovederne "af", men omvendt tror jeg, at det vil løse dit problem - også, hvor det drejer sig om afmagnetisering af andre ting som f.eks. skruetrækkere etc.

Ha' det rart Karsten H. (7870)

Reply to
Karsten H. (7870)

snipped-for-privacy@f11g2000yql.googlegroups.com...

Den h=F8je diskant er afrullet 8-10 dB.

Sony TC-640, fra starthalvfjerserne, beskedent slid, helt solid maskine.

hvm

Reply to
Steingerd Puppenmacher

hvm

Er du sikker på at det er defluksning som behøves? Rensing av spaltene (tonehodene) kan gjøre nytte. Vinkelen mellom båndet og hodet har den største betydning. Jeg trimmet Tandberg i 1969, og har vel noen tips. Kontakt Karsten Jensen. Får du ikke svar, så kontakter han meg.

Med hilsen Arne Offenberg Som forøvrig hadde satt pris på navnet ditt.

Reply to
Arne Offenberg