12 volt pære og bilbatteri

Hej,

Jeg er i besiddelse af en 12 volt fjernprojektørlampe til en bil (standard

55 watt) og et 12 volt bilbatteri. Batteriet skal bruges til at få projektøren til at lyse, og det skal vel og mærke ikke monteres i en bil. Opladningen sker med en almindelig bilbatteri oplader. Lampen bliver simpelthen tilsluttet batteriet direkte.

Spørgsmålet går på om man bør indsætte et eller andet mellem batteriet og projektøren? Hvis batteriet er meget frisk opladet, så kan spændingen jo godt snige sig over 12 volt, og måske har pæren ikke godt af for høj spændning, måske nedsættes levetiden, o.s.v.

Hvad kan man gøre (hvis det i praksis er ligemeget af hensyn til pærens levetid, så vil jeg jo helst lade være med at gøre noget overhovedet!). Jeg tænker på løsninger som f.eks. formodstand, sikring, zener-diode, elektronisk regulering?

Reply to
Henrik G. Jacobsen

Ikke noget, det samme sker jo i en bil. mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Ups, selvfølgelig under forudsætning ad at billaderen opfører sig som den skal, og ikke bare ukritisk lader hele tiden. Ellers går det mest ud over batteriet, og pæren får konstant en smule overspænding, om det i realitetn betyder noget forlevetiden kommer an på om den er konstat tændt 24/7 Erik

Reply to
Erik Rasmussen

"Henrik G. Jacobsen" skrev i en meddelelse news:439eb0fc$0$15785$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Når pæren er monteret i en bil får den op til 14,4 Volt, så du behøver absolut ikke at bekymre dig om dens levetid, ved 12 Volt er brændetiden mindst dobbelt så lang som ved 14 Volt, men lysstyrken er selvfølgelig mindre.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Forøger du spændingen med ca. 10% forringes levetiden væsentlig mere end hvis du reducerer spændingen med ca, 10%, hvilket kan give næsten dobbelt levetid (overdirvelse fremmer forståeligheden). Nu drejer det sig imidlertid om spændingen ude ved pæren og ikke spændingen direkte over akkumulatoren.

Ladespændingen til akkumulatoren vil i ubelastet tilstand altid være højere (ca. 14 V.) end akkumulatorspændingen.

Løsningen med akkumulator er i øvrigt meget upraktisk. Hvis en lader alligevel altid skal stå tændt og bruge akkumulatoren som buffer, er det meget snildere at bruge en strømforsyning direkte, der kan bestå af ene og alene en transformator, der kan bære belastningen på de 4,5 - 5 Amp., halogenpæren på 55 W. trækker. Det gør ikke noget, at transformatorspændingen ubelastet vil være højere - op til 10-15% højere, når blot spændingen ude på selve halogenpæren ikke overstiger 12 V. i tændt tilstand. Er spændingen højere, skal der indsættes en modstand på mellem 0,1 og 3 Ohm, og den skal som formodstand alligevel kunne bære strømmen - de ca.

5 A..

ld os sige, at din trafor leverer 14 V. over halogenpæren, er det 2 V. i forhold til de 12 V., du skal have "fjernet". Da strømmen alligevel vil/skal være ca. 5 A. 10 W, skasl modstanden være ca. 0,4 Ohm. En rimelig lang ledning (alm. lysnetledning) på vil hurtigt udgøre en modstand på ca.

0,2-0,5 Ohm ved de nævnte spændinger og strømme - og den bliver heller ikke så varm:-).

Syredampe (svovlsyre) fra en akkumulator vil være højst uheldigt, da f.eks alt værktøj i nærheden vil ruste - også selvom de ikke melder regn i vejrudsigten.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

"Karsten H. Jensen" wrote in news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com:

De 14 volt er den såkaldte gasspænding, dvs. akkumulatoren er fuldt opladet og al den energi man tilfører bliver til gas (knaldgas faktisk). Det varer kun brøkdele af sekund ved belastning med 55W, så er spændingen nede på elektrolyt-spændingen igen, med mindre laderen er alt for voldsom. Den spænding er ikke noget problem for pæren.

(klip)

Der er både for og imod. Måske er der ikke meget energi til stede (solceller?). Måske skal man lade op hjemme og lyse i "felten" ?

(klip)

Enig - tag derfor en vedligeholdelsesfri akkumulator. De har indbygget katalysator til at gendanne vandet fra knaldgassen og er derfor helt tætte (med mindre man overoplader dem så hårdt at sikkerhedsventilen åbner, naturligvis).

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...
Reply to

Ja en sikring - så tæt på batteriet som muligt.

Når ledningen bliver brugt bliver den slidt og på et tidspuntk skal det nok lykkes at kortslutte den. Er det et kraftigt kabel kan batteriet sige BOOOM og hvis det er tyndere så bliver det til en fin glødetråd...

Overvej at smide batteriet i en kasse med sikring og en 12V fatning. Så kan du sætte stik på lader og lampe og det er nemt at skifte rundt. De alm. 12V cigarettænderstik er godt nok ikke specielt gode, men med sådan et på lampen kan du også anvende den i tilfældig bil.

Reply to
Anders Majland

12 volt 55W ., på solceller ..

så er det vist billigere at købe en generator ., eller grave kabel ned ...

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

Et (for) tyndt kabel kan vist gøre det.

Prøv dig frem.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

"CopyCat" wrote in news:4cDnf.534$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk:

Du er hermed erklæret "opfinder af den soldrevne lygte" :-) Til lykke!

Jeg skrev om grunde til at opladning af en akkumulator kunne være mere praktisk end at drive lampen direkte fra en trafo.

F.eks. opladning vha. solceller. Det du'r selvfølgelig ikke til konstant drift.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...
Reply to

"Anders Majland" skrev i en meddelelse news:439efa74$0$8822$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

jeg giver en kasse øl til den der kan korsslutte en ledning... et 2.5mm2 kabel fungerer fint som sikring på et bilbatteri. samme tykkelse kan man bruge til lampen. en kasse er en skidt ide da der så kan akumuleres gasser og det kan ganske rigtigt sige bum men det er vist mere teori end virklighed. det kræver en forholdsvis tæt kasse.

Reply to
Jacob

"Jacob" skrev i en meddelelse news:439f3980$0$15790$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

akumuleres

Jeg vil nu nødigt bruge en 2.5 kvadrat ledning til sikring. Jeg har omsat "teori" til virkelighed 3 gange personligt, samt set/hørt kolleger lave samme nummer flere gange. Jeg kan garantere for at det gi'r et knald, med hylen for ørerne i flere timer efter. Ikke nok med det, men batterikassen kan findes udover 400 kvadratmeter værksted bagefter, for ikke at tale om at man begynder at klø noget så nederdrægtigt.

Morale: Sikring på !

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

Hej gruppe,

Tak for de mange svar. Jeg kan tror det ender med en sikring, så er jeg i hvert fald sikret mod eventuelle ubehageligheder p.g.a. en kortslutning. Jeg vil ikke gøre noget videre ud af at sikre lampen mod overspænding, forbruget på de 55 watt vil sandsynligvis ret hurtigt få spændingen ned på et acceptabelt niveau.

Det er meningen at lampe og batteri skal bruges "i felten". Og når batteriet er ved at være fladt, så kommer det hjem til en omgang opladning.

Reply to
Henrik G. Jacobsen

Var det oplyst indledningsvis?

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Kommer du forbi med den ?

a) Jeg bruger en del forlængerledninger i udhuset og det er lykkedes mig at få slidt hul på en af dem så kablet kortsluttede.

b) På mc'en udbedrede jeg sidste weekend en kortslutning. Jeg havde forlænget et 2x0.75mm2 vha lodning og krympeflex. Lodningerne var ca 15mm fra hinanden og der var først krympeflex omkring den ene lodning og dernæst omkring det hele - alligevel er der trængt vejsnavs/salt og vand nok ind til at lave en korslutning. (Nu er det loddet om og det er kommet en flex med lim omkring.

/A

Reply to
Anders Majland

"Anders Majland" wrote in news:43a00c74$0$8855$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk:

Jeg kan generelt fraråde at lodde på bløde ledninger i områder med vibration. "Crimp-samlinger" - altså sådan nogen, hvor man presser en dims fast på ledningen er bedre.

Lodningen laver en kegle af fast materiale ind i ledningen og overgangen mellem det faste og det bløde har det med at vibrere i stykker.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...
Reply to

Men med aflastning over et "passende" stykke med lim og crymp burde det vel holde....

Diverse strømtyve har det nu også med at blive ringe med alderen

Problemet med vibrationer er nu også slemt med crimpede stik. Jeg har måtte rep'e flere stik hvor ledningerne er knækket lige hvor de er crimpet i stikket. Både på den forrige bil (90'er 350.000km) men også på den mc jeg kører på nu (88'er encylindret 82000km).

Reply to
Anders Majland

"Anders Majland" wrote in news:43a0366c$0$8864$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk:

Især hvis du krymper en eller anden forstærkning ind ved siden af samlingen. En stump oliefast plast-stang eller lign. Det gælder om at hindre bøjninger der hvor blød ledning bliver til fast lodning.

Strømtyve er kun til brug på steder, hvor der hverken er vibrationer eller fugt, IMHO.

Ingenting holder evigt - men vibrerende lodninger holder kortere tid end man ønsker sig.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...
Reply to