Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Guglajući nisam došao do nekih konkretnih primjera pa da pitam ovdje ...

Ako imamo 3 jednaka cisto otporna trosila spojena izmedju svake od 3 faza
RST i nule, dakle 3 linijska trosila i kroz svako tece tocno 1A, kolika ce
biti struja u nultom (zajednickom) vodicu?

Buduci da su faze pomaknute za 120 stupnjeva nisam potpuno siguran da ce
kroz nulu teci 3A. Na ovo pitanje potaknuli su me svi kablovi za trofaznu
struju (4-zilni ili 5-zilni) koji imaju jednaku kvadraturu i na fazama i na
nuli, a i na uzemljenju koje me trenutno ne zanima.

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Nece ti na ovo niko odgovoriti. :)

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Kroz nul vodić će teči samo 1A, ali određeno vrijeme, odnosno prvih 120°,
zatim drugih 120° (120-240°) teče od druge faze 1A, pa zadnjih 120° (od 240
do 360°) teče 1A od treće faze. Ovo je onako pojednostavljeno objašnjeno.
Na slici se lijepo vidi da sve faze NISU ISTOVREMEN:
http://www.3phasepower.org/images/3PhasePowerWaveF.png
Označeni su i pomaci. Dakle, kad govorimo o izmjeničnom sustavu, u igru nam
upada i vrijeme, odnosno fazni pomak između dviju ili više veličina, čega
nema u istosmjernom sustavu.

Jel sad jasnije? :)

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Ne bas :)
Sad kad se duboko razmislim nad tom slikom cini mi se da je u mom navedenom
slucaju struja kroz nulu = 0A. Kad bih iz svoje kombinacije iskljucio jedno
trosilo dobio bih 0,5A kroz nulu, a najvecu mogucu struju kroz nulu od 1A
samo u slucaju kad bih iskljucio i drugo trosilo.

Razmisljam li u dobrom smjeru uzimajuci u obzir smjerove (predznak) struja u
svakom pojedinom trenutku?

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

240

Jesi siguran da je 1A struja kroz nulu? Davno sam to učio, ali kada
nabacim na papir fazni dijagram, nekak mi se te struje poniĹĄte u svakom
trenutku, a i fazorska jednadĹžba mi isto pokazuje to.

Petar Klicov, makni SPAM za reply
Kaciga glavu čuva, ali je ja ne nosim trenutno :)

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Kada imamo savršeno simetrično trošilo (govorimo o spoju u zvijezdu jer
jedino tada ima smisla govoriti o nul-vodiču), tada struja kroz nul-vodič ne
teče. To se lijepo vidi iz fazorskog dijagrama, a isto tako i iz jednadžbi
sustava, kao što si rekao. Kad crtamo dijagrame u izmjeničnom sustavu,
govorimo o fazorima (a ne vektorima).

Dakle, kroz nul vodič će teči struja samo ako nastupi bilo kakva nesimetrija
i to maksimalno koliko je struja pojedine faze u tom trenutku. Kako u
realnom svijetu savršena simetrija ne postoji, tako će kroz nul-vodič ipak
teći neka struja. Ponekad je ona toliko mala da ju možemo zanemariti i
nul-vodič ukloniti i tako uštedjeti na instalacijama (bakru, aluminiju,...).

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Uh B9%ta ste sve ovdje napisali boli glava, pa da i ja malo
Kod optereE6%enja u trofaznom sustavu, zbog vremenskog pomaka trenutne
vrijednosti napona izmeF0%u dviju faza trofaznog sistema,
svaka faza jedno vrijeme sluBE%i onoj drugoj kao povratni
vod pa je kod simetriE8%nog optreE6%enja struja kroz nul vodiE8% 0A.
Dalekovodi imaju 3 BE%ice jer je uvijek teBE%nja da se optereE6%anja na
fazama
simetriraju iako to nikad nije u potpunosti moguE6%e. Ipak kod
prijenosnih
mreBE%a stanje je puno bolje nego kod nekih distribucijskih mreBE%a.
Naime pravilo je da distriducijski trafo ima spoj Dy, dakle VN je
trokut a
NN zvijezda (ili razlomljena zvijezda Dz), kako bi mogli imati
jednofazne odvojke.
U ruralnim podruE8%jima koja imaju ili su do nedavno imala
distribucijsku mreBE%u
izvedenu golim vodovima po stupovima, dogaF0%a se sljedeE6%e. Kad bi ovi
iz HEP-a
doB9%li prikljuE8%iti struju spojili bi jedn. odvojak na najniBE%i vodiE8% =
jer
je tako najlakB9%e(vodovi
su neizolirani pa da ne iskljuE8%uju struju), ne vodeE8%i raE8%una o tamo
nekoj simetriji.
Tako mjerim u trafostanici 250kVA na jednom odvojku tipiE8%no
optereE6%enje po fazama: 30A,30A,120A.
Ovo dovodi do smanjenja prijenosne snage transformatora,
pregrijavanja, problema sa sklopnom opremom, itd,
pa i sa nul vodiE8%em.

Pozdrav

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

/cut/

OK Nef, al sad smo otišli previše u širinu. Čovjek je samo pitao kolika će
struja teči kroz nul-vodič ako ima 3 otporna trošila svaki na svojoj fazi.
Mislim da ga nimalo ne zanima grupa spoja distribucijskog transformatora u
ruralnom području i postupak spajanja na mrežu HEPovih montera.

I kud si baš na moj post stavio ispravke i dodatke svega onoga što se je pod
ovom temom govorilo? Ispada da mene citiraš i ispravljaš. :(

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

pod

 A vas se, dragi gospon, ne smije citirati i ispravljati!???...LOL

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Naravno da smije, ipak je ovo otvorena grupa u kojoj mogu svi sudjelovati i
njezin je cilj razmjena znanja, iskustva, problema, pitanja i odgovora.
I dragi gospon Branko, jel vi doista svakom loncu morate biti poklopac ili
se samo natječete u broju napisanih postova?
NHF! EOD! :)

Pozz!

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Slazem se sa Riom i usput zahvaljujem svima koji su sudjelovali u raspravi i
"rasvijetlili" mi nulu. Mislim da ce svatko tko procita ove postove zaista
lako shvatiti sto se dogadja u nultom vodicu trofazne struje.

Hvala i pozdrav!

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Ma da, zaboravio sam da ovo nije forum i da se ovdje ne broje postovi!...LOL

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

U ruralnim područjima koja imaju ili su do nedavno imala
distribucijsku mrežu
izvedenu golim vodovima po stupovima, događa se sljedeće. Kad bi ovi
iz HEP-a
došli priključiti struju spojili bi jedn. odvojak na najniži vodič jer
je tako najlakše(vodovi
su neizolirani pa da ne isključuju struju), ne vodeči računa o tamo
nekoj simetriji.
Tako mjerim u trafostanici 250kVA na jednom odvojku tipično
opterećenje po fazama: 30A,30A,120A.

Postoji li mogućnost korekcije napona pojedinih faza pri
proizvodnji/distribuciji el. energije?

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Ublažavanje nesimetrije postiže se raznim grupama spoja transformatora, npr.
razlomljena zvijezda namota transformatora, a korekcija napona postiže se
višestrukim izvodima (na velikim transformatorima), gdje se napon može
dizati i spuštati u određenim koracima. Za detalje bih morao pogledati
"Rasklopna postrojenja" i "Transformatore", ima već par godina od kako sam
to odslušao na faksu. :(
Kolege će me nadopuniti.

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Nemam pojma. Riješi fazorsku jednadžbu Kirchofovog zakona i dobit ćeš
šta se događa. Suma struja koja ulazi u čvor, mora biti jednaka sumi
struja koja izlazi iz čvora. Imaš 3 struje koje ulaze i 4-tu struju koja
izlazi.

--
Petar Klicov, makni SPAM za reply
Kaciga glavu čuva, ali je ja ne nosim trenutno :)

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Kroz nulti vod teći će ti struja od 0A ako su sva trošila uključena
istovremeno. Kad se ove struje na slici zbroje dobiješ nulu. Nulti vod ne
treba biti deblji od faznih vodova.

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Autor posta misli kako bi nul-vodič mogao/trebao biti TANJI od faznih
vodiča!?

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja
Struja ti je 0A, ali samo ako su sva trosila ista (simetricna)...
U ovom slucaju ti niti ne treba nul-vod ali se za svaki slucaj stavlja zbog
nesimetrije i odstupanja u praksi...

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

zbog

A nije uvijek na trofaznu mrežu spojeno 'trofazno-simetrično' trošilo!
Ili, ako i jeste, ispadanje jedne faze ili kvar jedne grane bi moglo
uništiti trošila na ostalim fazama ukoliko ne bi bilo nul-vodiča.....

Re: Struja u nultom vodicu - trofazna struja

Tocno...zato kazem da ne treba null vod samo u ovome slucaju i da nema
odspajanja trosila dok je ukljucen napon...

Site Timeline