Klimatlogger

Hej

Tänkte bygga en klimatlogger AoE 1-2 2004. Men kan inte hitta kretsen DS1616. Hos

har de slutat sälja den. Om de hade haft den kvar skulle styckepriset vara 987,52 kr. säkert + moms och frakt vid 100 st. sjunker priset till otroliga 576,06 / st Om man skulle börja med någon annan hobby :-( Undrar om knyppelgarn är dyrt......

Eller har jag fattat alldeles fel om priset?

Håkan

Reply to
Håkan Olsson

~5 dollars kostar den i utlandet så det kan nog vara värt en långväga beställning.

--
Reply to
Sado

Vardå? :-)

HO

Reply to
Håkan Olsson

Öh. Om man köper 1000 st förstås. Humm... Jag går och lägger mig nu.
--
Reply to
Sado

Jag försökte få tag på en annan Dallas-krets med samma nedslående resultat. Men........ Jag gick in på Dallas web-sajt

och beställe prov, två stycken. Och efter en en vecka så låg det ett litet brev i min brevlåfa med kretsarna. Så försök. Lycka till berätta gärna hur det gick /fim W

Reply to
Fim W?stberg

Hej Håkan!

För temperaturmätning är SMT160-30 ett bättre val. Programvara från mej eller pellesoft.se eller utvecklingskort från ELFA. Kolla även hem.passagen.se/rollo

--
It's nice to be important
but it is more important to be nice:

Instämmer, den fungerar perfekt! Se här vad den kan åstadkomma (utomhustemp)

Hej

Bättre val än vadå? Dallaskretsen loggar bara resultaten av vilken givare som helst vad jag ka förstå. Har jobbat en del med smt160 och den har funkat mycket bra. Har kopplat ihop den med en stampprocessor för att mäta panntempertur vid pelletseldning. Var litet störningskänslig bara vid användning tillsammans med triacstyrningar.

I det här fallet ska jag använda fuktighetsmätning primärt. När vi byggde vårat hus 1990 var en torpargrund bland det bästa man kunde ha. Nu har det svängt så det verkar vara den allra farligaste när det gäller mögel. Ska logga fuktigheten i krypgrunden över en längre period.

Hälsningar Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Det funkade :-) :-)

Beställde ett prov men de ska skicka 2 at No Charge Tack så jättemycket

Har inte fått dem än men en orderbekräftelse. Så det är nog OK...

Hälsningar Håkan

Reply to
Håkan Olsson

För temperaturmätning finns det ett flertal varainter, bl a Lämpömittari(med DS1820) som jag tror nämndes här i gruppen för ngt år sedan. Bara att löda ihop lite komponenter och beställa gratis samples...

Byggbeskrivning och programvara "

"

/Niklas

Reply to
Niklas Andersson

Om man är lite mer fanatisk så räcker det inte med att bara registrera temperaturen.

<
> <

Någon som har en idé hur man kan mäta snödjupet automatiskt utan att det kostar en förmögenhet? Jag har funderat pä följande idéer: * Laseravståndsmötning från givare mot marken. * Ultraljudsavståndsmötning från givare mot marken. * Optisk avkänning med en trave reflextedektorer (många IR-LED och IR-Dioder bakom glasskiva vinklade mot en punkt där glas möter luft eller snö).

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se/weather/
Reply to

Det där är bara en liten början. Få se ifall det blir en hel väderstation om jag vinner på Lotto.

Ett delproblem med snö är att den gärna lägger sig i drivor... Särskilt om det blåser. Du skulle nästan behöva mäta på flera olika, väl valda ställen och sen ta ett snittvärde från mätställena. Fast detta inverkar ju negativt på den ekonomiska biten...

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

eller välja rätt ställe som man _vet_ verkar rimlig i snödjup efter flera vintrars konstanterande, alternativ bygga sig en 'snöfångare' på ostörd ställe på en tak eller liknade.

Torbjörn Ekström

Naturligtvis är detta också ett problem, ett problem som nog passar bättre i någon meterologigrupp, inte i swnet.teknik.elektronik. Det måste finnas någon standard för hur snödjup mäts och rapporteras.

Att mäta väder är inte enkelt. Placering av givare är svårt, speciellt om man är begränsad till sin egen tomt i ett bebyggt område. Regngivare, temperaturgivare och vindgivare har helt olika krav på placering och t.ex. en vindgivare har placeringskrav som är helt skilda från underhålls- vänlighet, något som märks när underkylt regn eller blötsnö gör att vindgivaren fryser fast. Det är *inte* speciellt roligt att behöva klättra upp till taknocken på ett snöigt tak med 45 graders taklutning och försöka fixa vindgivaren som sitter ytterligare en bit upp på en rörmast. Jag får nog bygga en egen vindfana och anemometer som är elektriskt uppvärmda.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se/
Reply to
Goran Larsson

"Goran Larsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@approve.se...

Det beror väl lite på vad man skall ha uppgifterna till. Det kan ju duga med enkla grejor om man bara vill göra jämförelser. Är det kallare idag? Är det mer snö idag? Blåser det mer eller mindre? o.s.v. OM man däremot skall rapportera vidare till någon så kanske det krävs viss exakthet i värdena.

Pepe

Reply to
Pepe

Om utrustningen som mäter vind fryser ihop kan den inte ge någon hjälp att svara på frågan om det blåser mer eller mindre.

Jag rapporterar väderdata var 15:e minut till "The Weather Underground".

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to

Jag har tänkt på det ofta när man ser vindmätare uppsatta, så sitter dom i flesta fallen på husens fasad.

Jag tycker det verkar dumt, då ligger dom ju i lä om vinden blåser från "fel" håll. Dom borde sitta högst upp på taket på en mast fritt från närliggande objekt tycker jag. Bara en fundering, vad anser ni?

/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Johan Olofsson wrote / skrev:

Oftast (tror jag iaf) när man ser vindmätare sitter på en husfasad så är vindmätaren kopplad till en elektronikbox, tillsammans med bl.a. ljussensor, som styr när och hur mycket markiser ska vara utrullade. Om en markis är utrullad när det blåser så finns det väldigt stor risk att markisen blåser sönder. Markisen behöver inte sitta på samma höjd/våning som vindmätaren.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Då är det troligtvis en vindmätare som bara har till uppgift att rulla in markiser när det blåser för mycket. Är vindmätaren i lä på grund av fasaden så är antagligen markisen det också.

Om vindmätaren sitter på ett tak så måste den uppen en bra bit ovanför taket, annars störs den av virvlar som bildas när vinden blåser över taket. Den bästa placeringen är en 10 meter hög mast mitt på ett stort fält. Alla "bra" placeringar ur mätsynpunkt är dock "dåliga" placeringar ur underhållssynpunkt, dvs men är alltid tvungen att kompromissa.