Fräsljud i reklaminslagen. Hur kommer det sig?

Tittade nyss på 9:an på en deckare och upptäckte att det i reklammellanrummen då och då uppstod oljud i form av ett fräsande läte, ungefär som någon ojordad gitarrförstärkare men inte inte brum utan ljusare.

Jag försökte lista ut när ljudet uppstod. Vi skarpa färgkontraster sprack. Men mycket kritvitt sprack också. När det fanns en textremsa inlagd i bilden (ingen subtitle). Kanske.

Det händer inte på någon annan tevekanal. Nån som kan stilla min nyfikenhet?

/Ove

Reply to
/Ove

Hur får du TV? Satellit? Kabel? IPTV? Marksänd? Analogt? Digitalt? Viktiga frågor för att kunna ge ett svar.

Tänkte inte så långt. Digitalt men av bostadsbolaget omvandlat till analogt antar jag. I Gävle som stände det analoga nätet först. Sladden sitter iaf i antennuttaget i väggen.

Reply to
/Ove

Rätt typiskt fel det där. Eftersom du troligen får in det analogt i din TV, så beror oljudet på övermodulation av den analoga signalen. Bildsignalen tränger sig då in där ljudsignalen finns och stör den. Den som har hand om modulatorn i kabelnätet för kanal 9 får ta och trimma in den lite bättre.

Tack!

Reply to
/Ove

Ken skrev:

Hmm, om jag sätter på mig ett par hörlurar och zappar bland kanalerna kan jag undra om mitt kabelnät har någon anställd som tar hand om modulatorn...som vanligt är SVT bäst förutom 24:ans utsändning, som är riktigt usel ibland, både ljud- och bildmässigt. En del av bakgrundsoljuden kan ju komma fr. elektroniken i tv:n men inte alla väl? Jag har dock sällan fräsljud i reklaminslagen. Tvärtom har jag förvånats över att hos de kommersiella kanalerna är reklaminslagen för det mesta av bättre kvalité än det egentliga programmet som sänds. Jag märker det främst hos TV4, TV4+. Jag kanske ska sluta att förvånas?

Är det någon som känner igen sig?
--
Kjelle
Reply to