Driva 12st 12v fläktar?

Hej!

Jag vill sE4%tta flE4%ktar vid mina vattenradiatorer fF6%r att fE5% "loss" =
mer
vE4%rme frE5%n dom. Det finns kommersiella apparaturer att kF6%pa, men dom
kostar dryga tusenlappen per radiator...

Jag tE4%nkte kF6%pa 10-12 st 12volts 90mm flE4%ktar av samma typ som man
sE4%tter i ett datorchassi.

FrE5%gan E4%r vad jag skall driva dessa med?

Standard verkar vara 12V, 01Amp pE5% den typen av flE4%ktar.

Antar att om jag vE4%ljer godtycklig 12V-batterieliminator sE5% kommer den
att brinna.

Vad skall det stE5% pE5% den fF6%r att jag skall slippa gE5% och oroa mig?

MVH/
Benny

Re: Driva 12st 12v fläktar?
On Tue, 9 Feb 2010 18:50:52 -0800 (PST), Benny Bengtsson

Du måste först ta reda på hur mycket fläktarna kommer att förbruka.
Det finns fläktar med olika styrka som är lika stora och tar därmed
olika mycket ström.
Därefter väljer du en nätadapter som ger ut 12V och som orkar ge
mer ström (Ampere) än vad fläktarna tar.

Re: Driva 12st 12v fläktar?

Prova ett agg frE5%n en dator. GE4%rna gammal at nE4%tdel. De startar upp
lE4%ttare. Har ett som startar med bara en cd inkopplad.

Re: Driva 12st 12v fläktar?

BB> Hej!

BB> Jag vill sätta fläktar vid mina vattenradiatorer för att få
BB> "loss" mer värme från dom. Det finns kommersiella apparaturer
BB> att köpa, men dom kostar dryga tusenlappen per radiator...
BB> Jag tänkte köpa 10-12 st 12volts 90mm fläktar av samma typ som
BB> man sätter i ett datorchassi.
BB> Frågan är vad jag skall driva dessa med?
BB> Standard verkar vara 12V, 01Amp på den typen av fläktar.
BB> Antar att om jag väljer godtycklig 12V-batterieliminator så
BB> kommer den att brinna.
BB> Vad skall det stå på den för att jag skall slippa gå och oroa
> [...]

- I princip skall det nog stå 12V DC (antar det är
likspänningsfläktar) 2A.

Men tio fläktar x 0,1A som paralellkopplas drar teoretiskt 1,0A.
Dubbla den siffran och välj ett nätaggregat på minst 2A.
Koppla ihop dem, mata sedan från ett bilbatteri med en
amperemätare i serie, så får du veta.

- Men blir det inte en massa oljud? Det finns radiatorer som har
en massa vertikala plåtkanaler för termisk rörelse som lyfter av
värmen effektivare än den släta ytan (=konvektorer).

- Är radiatorns returledning fortfarande så varm att det finns
värme att lyfta av?

/ CG

Re: Driva 12st 12v fläktar?
On 11 Feb, 19:15, snipped-for-privacy@bredband.net (Curt

Ett pc agg kan ge 7V, om man vill ha lite mindre ljud(blir mindre
luftflF6%de med). Man jordar via 5V, och fE5%r skillnaden. Tror det E4%r
strF6%msnE5%lare E4%n gamla transformator adaptrar.

Re: Driva 12st 12v fläktar?

- Bra idé.

Man behöver sannolikt inte fullt "påblås", bara förbättrad
luftcirkulation.

Annars kan jag tänka mig en spänningsregulator typ LM320 eller vad
den nu heter.

/ CG

Re: Driva 12st 12v fläk tar?

Ett nätaggregat till PC är väl lite overkill om man behöver 12 Volt/1
A. = 12 Watt
Antag normalt PC Nätagg är på ca 300W med 10% värmeförlust obelastat +
en inbyggd fläkt som väsnas.

Det går bra att ta spänning mellan +5Volt och +12 Volt på ett sådant
aggregat, för att få 7 Volt, så länge man har en motsvarande last
mellan jord och +5 Volt.
En helt obelastad 5Voltsutgång riskerarr att spränga nätaggregatet om
man kopplar in ett gäng fläktar på detta sätt utan motsvarande last
till jord.  => BIG BOOOOM!!! med risk för omkringflygande
metallsplitte och brinnande kablarr. Absolut ingen överdrift från min
sida. Varje eltekniker med lite experimentlystnad har nog medvetet
sprängt kondensatorer och kan intyga att effekten kan bli överraskande
häftig.

Det som händer är att rätt präktiga 5Volts kondensatorer plötsligt får
12 Volt över sej och de börjar koka tills det inre trycket blåser
kondensatorburken. I bästa fall finns ett fungerande övertrycksskydd
och då läcker det bara ut lite elektrolyt utan smäll, vilket iofs kan
vara illa nog. Ev metall-splitter kan även orsaka överledning mellan
220 Volt och lågspänningssidan, vilket kan vara obehagligt.
Säkert kan det nog även ta eld om oturen är framme med tanke på att
vissa delar av ett PC nätagg kan lämna ström nog för att duga till en
liten pinnasvets.

Det finns bättre sätt att få alternativa spänningar från ett PC
nätaggregat men endast de som redan vet hur bör ge sej på detta.

Mitt råd är att köpa ett lite mindre switchat aggregat med tillräcklig
strömkapacitet för att klara startströmmen från dina fläktar.
Finns troligen med variabel utspänning från Clas eller Kjell.

Jag har själv aldrig kollat  hur 10 parallella borstlösa fläktar
uppträder som startlast men gissar att man nog gärna hade velat ha
någon form av kapacitiv kompensation eller ett offermotstånd för att
få lång livslängd på nätaggregatet och stabil fart på fläktarna utan
att fläktmotorerna går onödigt varma pga av ev strömrippel.
Tror inte backemk'n ska var något problem på denna fläkttypen men jag
hade själv kollat upp detta om jag gjort något liknande projekt. Om
inte annat så vill du kankse så småningom komplettera med individuell
temperaturstyrning och varvtalsövervakning och då är det ju bra att
veta hur regleringen ska se ut.

Alla kan ju inte vara elektriskt bevandrade när det gäller olika
elprylar, men var då även försiktiga med att både ta och ge obeprövade
råd eftersom risken för någon form av skada kan finnas.

/Alf

On 13 Feb 2010 11:07:50 GMT, snipped-for-privacy@bredband.net (Curt

Re: Driva 12st 12v fläktar?
cklig

Har man som jag 1m hF6%g trave med gamla at agg, sE5% fE5%r de jobba med
div. I verkstan sitter ett och driver en cd, som spelar musik. Och div
labborationer. C4%r du sE4%ker pE5% att ett pc agg E4%r helt oskyddat? Tyck=
er
det stannar rE4%tt sE5% fort(utan probbs) nE4%r man felkopplar. Och startar
snE4%llt efter lite vila.

Re: Driva 12st 12v fläktar?
 att
ktarna utan

Har E4%ven kF6%rt utan inbbygda flE4%kten. Bara att klippa kablen om det
stF6%r. Drev en prosessdator i flera E5%r utan probbs. Sitter det inte
F6%verhettningsskydd?

Re: Driva 12st 12v fläk tar?
On Sun, 14 Feb 2010 06:15:42 -0800 (PST), buss100

Det finns överspänningsskydd, överströmsskydd, transientskydd och
övertempskydd i de flesta pc nätaggregat. Det mesta återfinns på
primärsidan som alltid i dessa sammanhang. Det är liksom
grundprincipen med primärswitchade nätaggregat.

Det finns inget skydd för överspänning in på 5 volten via
12-voltsutgången och det finns ingen reglerkrets på 5volten som
motarbetar backström på denna typ av nätagg liksom på alla
konventionella nätagg som jag känner till, oavsett användningsområde.
Det hade krävt åtminstone ett klass B steg vilket  man knappast
designar för i dessa sammanhang.
De flesta konventionella nätaggregat för PC har ingen egentlig
reglering på 5-Volten öht. Reglering och återkoppling ligger enbart på
12-Volten.

Om du kan avstå ett nätaggregat och vill ha erfarenhet den
experimentella vägen, testa att lasta mellan 5 och 12 volt utan andra
laster. Med 10 Ohm last tar det nog mindre än 1 minut innan något
spännande händer. Åtminstone skyddsglas rekommenderas trots att
nätaggregat oftast har bra inkapslade metallhöljen.

Grattis om det gick ok att klippa fläkten men med insikt om fläktens
betydelse för drift&el-säkerhet och konsekvenser av överhettad
elektroniks funktion och livslängd hade en tekniker nog aldrig gjort
det utan hellre byggt något termostatreglerat om fläkten varit
störande. Tror inte fläkten var en överflödig ursprungsdesign.

Poängen är att man bör ha hela bilden klar för sej själv innan man
rekommenderar någon annan att rensa gräsklipparknivar eller använda
nätaggregat på sätt de inte är designade för. Åtminstone är DU som
förmodat sakkunnig moraliskt ansvarig för att inget livsfarligt händer
den osakkunnige.

Själv har jag designat en del elektonik för kommersiella kunder och
har byggt lite även för mitt eget nöje. Trots det köper jag gärna mina
nätaggregat färdigbyggda, i synnerhet om prylarna ska kunna
beröras/hanteras av någon annan än mej. De nätaggregat jag trots allt
hembygger har ofta både hängslen och livrem vad gäller personsäkerhet.

/Alf

Re: Driva 12st 12v fläktar?

Med tanke pE5% alla skydd som finns. Vad kan gE5% fel?

Re: Driva 12st 12v fläktar?

[Lite bortklippt för att undvika en s.k. TL;DR]

Se det från den här sidan istället - vad är konsekvenserna om ett eller
flera av skydden fallerar? En annan aspekt är att skyddskretsarna är
designade för tillfälliga tillstånd, inte konstanta sådana, t.ex.
överspänning då och då, inte konstant på gränsen, etc...

Min grundregel för kraftaggregat är att alltid köpa färdigt om det är
för en icke-elektroniker, annars så designar jag alltid grundligt,
d.v.s. skyddsjordat, dubbelsäkrat, ska kunna leverera märkström konstant
utan överhettning, och viktigast av allt, väl dokumenterat.

Vad gäller dimensionering för ett projekt så brukar jag försöka att
lägga mig någonstans mellan 1:1.33333 och 1:1.5 avseende utström.
En bra resurs är SEMKO 900 - "Råd för självbyggare, sammanfattning av
elsäkerhetskraven på elektronikapparater".

I detta specifika fall är mitt råd ett lämpligt dimensionerat switchat
kraftaggregat från Kjell eller Clas Ohlsson.

/Teo.

--
Teodor Väänänen                | Don't meddle in the affairs of wizards,
Re: Driva 12st 12v fläktar?

Tror nog att stF6%rsta risken E4%r flE4%ktarna....
Kollade effekten pE5% pc agget, lE4%tt dubbelt av vad 12st flE4%ktar tar.
Att de kostar gratis E4%r inte fel heller.

Re: Driva 12st 12v fläk tar?
On Sun, 14 Feb 2010 17:37:23 -0800 (PST), buss100

<OT>
Kommentaren får mej att tänka på Titanic, det säkraste båt som
någonsin byggts, men också som elektronik-designer så är det en av de
sista frågorna jag någonsin skulle ställa:

"Med så mycket skydd indesignat skydd, redundanta funktioner i alla
led, till och med dubbla backupkretsar, nu kan väl inget gå fel"

Jag vet i svaret i förväg, baserat på alldeles för många erfarenheter
av den viktagaste designfaktorn som man alltid måste ta hänsyn till.
Det är "den okända faktorn".
</OT>

Tillbaka till BUSS100's fråga,

Jag skrev ungefär:
\
Felskydden finns i huvudsak på primärsidan, vilket borde vara
lättförståligt. 5-volten har inte ens spänningsreglering på
sekundärsidan.
\
Är det kunskap om elektriska kretsar i allmänet eller är det mest om
nätaggregat du har svårt för?

Felskyddens design utgår från korrekt användning av nätaggregaten och
rimliga felscenarion.
By design väntar man sej inte att någon dumfan ska mata ström
baklänges in på sekundären.

Jag har utförlig förklarat riskscenariot så en relativ dumskalle med
minimum av elkunskap ska fatta att det kan gå jäkligt fel.

Ska jag uppfatta din kommentar som att du inte fixar denna nivån?

Har du svårt med teori, visa då lite jävla stake och prova ditt egna
råd på dej själv.

Du hade ju en trave nätaggregat och som last duger en glödlampa.
Det kan ju vara bra för dej att veta om dina råd verkligen fungerar
eller om dom utsätter andra för fara. Om det är det senare kanske du
skulle tänka en gång extra nästa gång du rekommenderar inkoppling av
fläktar eller elprylar i allmänhet.

En komponent för att man ska kunna ge fungerande råd är att det
baseras på någon form av kunskap, logik eller erfarenhet och du har nu
ett lysande tillfälle att skaffa åtminstone den ena delen.

I bästa fall resulterar fläktinkopplingen bara i lite lutläckage från
en blåst konding och det värsta är väl jämförbart med att ta
startkablar från bilen och ladda mobiltelefonen med. Det övernstämmer
rätt väl i både elektriska och kemiska processens resulterande
krafter.

Återkom och rapportera om din nyvunna erfarenhet överenstämmer med vad
jag beskrivit.

När du provar kopplingen, lägg näsan mycket nära nätaggregatet så du
noga ser vad som händer.

De risker detta råd kan medföra behöver jag inte ta ansvar för, då jag
hänvisar till att BUSS100 sakkunnigt rekommenderat, utan förbehåll,
att koppla in fläktar på PC nätaggregat via denna 7-volts-metod och
han tvivlar att det skulle kunna gå fel.

/Alf

Re: Driva 12st 12v fläktar?

buss100 tillhör inte begåvningsreserven.

Re: Driva 12st 12v fläktar?

C4%r det inte bE4%st att du stE4%nger av datorn? Du utsE4%tter dig fF6%r
explotions risk.

Menar du pE5% fullt alvar att du inte kE4%nner till 7V knepet? Har kF6%rt s=
E5%
i flera E5%r. En flE4%kt i min dator.

LE4%s och lE4%r http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply -=
to-a-Lab-Power-Supply

Re: Driva 12st 12v fläktar?

http://www.easy-tecs.com/artikeldet.php?proid3D%1358

Re: Driva 12st 12v fläktar?
rt sE5%

Blev lite nyfiken pE5% konseptet. Hittade
http://www.elementflakten.se/elementflakten-i-detalj/montera-elementflakt-f =
laktelement-bergvarme-verkningsgrad.html
NE5%n som hittat mer? BE5%de proffs och hempul av intresse.

Re: Driva 12st 12v fläk tar?
On Tue, 16 Feb 2010 06:50:28 -0800 (PST), buss100

lärhttp://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-P ...

BUSS100 ljuger om han låtsasvara proffs eller ens hempulare.
Om BUSS100 besuttit även den allra lägsta grad av elkunskap borde han
vid detta laget kunnat fattat vad som är problemet med hans olämpliga
råd i denna tråden. Tyvärr verkan han inte kunna det.
Jag bryr mej inte om ifall BUSS100 ofta ljuger i sina inlägg eller
inte alltid verkar så smart, men det som får mej att reagera upprört
är när någon glatt delar med sej av sin okunskap på ett sätt som kan
få otrevliga följder för andra och denna rådutdelare sedan visar total
oansvarighet för vad hans råd kan ställa till med.

/Alf

Re: Driva 12st 12v fläktar?

Mina datorer brukar inte "explotiera"  :-)

Jo det känner jag mycket väl till.

Jo det fungerar utmärkt under rätt förutsättningaar
och det har Alf redan redogjort för.
Alltså att 5-volten måste belastas tillräckligt också,
annars kan nätdelen explodera.

Site Timeline