Zywotność laserowej diody półprzewodnikowej.

Witam !

Jaką zywotność w normalnych warunkach taka dioda ? Posiadam zielony laser półprzewodnikowy który wykorzystuje do projekcji i chciałbym wiedzieć kiedy będę musiał kupić nowy. Producent nie wspomina słowem o trwałości.

Reply to
VSS

witam

troche OT ale ile takie cudo kosztuje :)))

pozdrawiam

Krzysztof

Reply to
Krzysztof

Krzysztof snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

około 200 euro. 5mW mocy ciągłej.

Reply to
VSS

On Behalf Of VSS

A wróżka siedzi i zawija te sreberka. Jak producent nie napisał, to skąd my (nie znając producenta) mamy wiedzieć?

pzdr Artur

Reply to
ziel

VSS napisał w wiadomości: ...

teoretycznie jest wieczna, o ile nie jest przeciazana (przegrzewana). W praktyce okazuje sie, ze uszkodzenia powoduje cos banalnego, np. korozja albo jakies inne degradacje chemiczne, ktore sobie roznymi drogami wnikaja do zlacza.

entrop3r

Reply to
entroper

ziel snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Chodzi o przyblizone wartości. LED ma podobno świeciś 10000h więc myslałęm , ze dioda laserowa mam tez jakś normę.

Reply to
VSS

a skad masz takowy ? podziel sie :)

Reply to
DJ MuNiO

Osoba podająca się za: VSS przyczyniła się do uszczuplenia moich skromnych zasobów dyskowych ;-) wraz z kolejną wiadomością wysłaną

03-11-12 12:13:

Trochę mało żywotne te LED-y ;-) 10000h to tylko nieco ponad rok ciągłego świecenia - diody Stand-by w TV pracują latami :-) A co do diod laserowych: artykuł z EdW mówi o trwałości rzędu setek tysięcy godzin ale zależy ona mocno od temperatury. Z wykresu dla jakieś przykładowej diody 5mW wynika, że przy temperaturze obudowy rzędy 70*C jej trwałość wynosi 10^6 godzin. Chcesz cały artykuł?

Reply to
badworm

badworm snipped-for-privacy@post.pl napisał(a):

połknełem zero :) miało byc sto tysięcy

Chętnie przyjme skana lub PDFa lub cokolwiek innego.

Reply to
VSS

DJ MuNiO snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Kupiłem za wielka wodą. Do dziś boli mnie kieszeń.

Reply to
VSS

Ja też mógłbym prosić?? Ostatnio jak się o to samo pytałem na grupie to nikt nie był mi w stanie odpowiedzieć. Od razu widać co daje częste pisywanie na grupę, ledwo VSS się odezwał a już ma zapewniony skan :-) a mnie to nawet pies z kulawą nogą nie odpowiedział :-)

Reply to
Grzegorz Mentrak

Zapomnialbym, jak mozna to na konto gmentrak(at)if(dot)pw(dot)edu(dot)pl Dzieki z gory!

Reply to
Grzegorz Mentrak

ale zywotnosc to sie okresla nie do momentu az dioda przestanie calkiem swiecic, tylko do momentu gdy strumien o iles tam procent spadnie (jedni do 50%, inni do 70% poczatkowej wartości).

Pozdr Michal

Reply to
Michal Baszynski .

On Behalf Of VSS

Nie przejdzie. To tylko teoria. Półprzewodniki są badane na taśmie w temperaturze pokojowej. Złącza. Czyli ni jak się nie mają do faktycznych trwałości, gdzie temperatura złącza może przekraczać 70st.

Diody "laserowe" mają ograniczone pole świecenia, przez co ich trwałość jest mniejsza od "normalnych" LED, bo ta sama energia wydziela się na mniejszej powierzchni, przez co w tym miejscu jest wyższa temperatura. Do tego pracują na ogół impulsowo, czyli średnia moc jest stała, ale w punkcie świecenia, jest wyższa od średniej. Reasumując. laserowe mają znacznie niższą trwałość od analogicznych LED. O ile? Tego nikt(?) nie wie. partie w których kilka padało po testach destrukcyjnych ( podawany jest prąd i mierzony czas kiedy zmniejszy się światłość o połowę) lądują na bazarach w postaci breloków. Jeśli producent nie podaje gwarantowanego czasu, tzn.. że są wybrakowane. Napisz do producenta podając nr partii. Tylko nie pisz, że chcesz więcej, bo podadzą zawyżone parametry ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

ziel snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Noo ale ten laser pracuje ciągle a nie impulsowo.

Mam nawet numer seryjny lasera, kazdy na własny numer.

Szukałem producenta i jest ciężko. Na specyfikacji jest tylko adres i data produkcji.

Reply to
VSS

On Behalf Of VSS

A to chyba jest wszystko jedno. Chodzi o to, że "efektywna" struktura, czyli ta co świeci jest mniejsza w laserowej niż w zwykłej, co powoduje szybsze zużycie. Oczywiscie wykorzystując 20% mocy nominalnej dioda bedzie "wieczna". Ale ty chyba nie masz takiego zamiaru ;-)

Idź na skróty. ;-) Napisz meila, do tych których znalazłeś i podaj, że padł po miesiącu. Na pewno szybko znajdą producenta po numerze seryjnym. ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel