Zdalny pomiar czestotliwosci generatora w garnku.

Mam 5 litrowy garnek metalowy, w ktorym znajduje sie generator przebiegu, zblizonego do sinusoidalnego, zasilany z baterii. Ciag impulsow trojkatnych i prostokatnych o czestotliwosci powiedzmy 50-60 MHz. Uruchamiam ten generator, garnek przykrywam szklana pokrywka, uszczelniam ja chlebem, tak, ze nie mam mozliwosci galwanicznego polaczenia wyjscia generatora z wejsciem miernika czestotliwosci.

Wymyslilem aby na wyjscie tego generatora podlaczyc jakas mala cewke czy antene ale krotka, a na wejscie czestosciomierza podlaczyc odpowiedni odbiornik, ktoryby na odleglosc powiedzmy dwoch metrow, potrafil te okolo 50 MHz odebrac i zmierzyc.

Prosze o podpowiedz jak to prosto i nie drogo, rozwiazac? Moze sa gotowe klocki do tego? Czy ktos sie tym bawil?

Na przewidywane pytania po co mi to i do czego ma sluzyc, od razu odpowiadam, ze opracowalem nowatorska metode fermentacji i destylacji zacieru, w ktorych ten przebieg impulsow, o mnie tylko znanym ksztalcie i czestotliwosci, bedzie pelnil role katalizatora skracajacego te procesy. Potrzebuje zatem wykonac pomiary w celu optymalizacji parametrow tych przebiegow.

Pzdr Tornad

Reply to
Tornad

Napisalem to wlasnie po to, aby tacy jak Ty nie pieprzyli i nie wynajdywali mi innych od zalozonej I potrzebnej, metody. Takich, ja na swoj wlasny uzytek nazywam ochraniarzami haremow, ktorzy bardzo dobrze wiedza jak "to" sie robi, tyle, ze sami nie potrafia.

Nie wiem w jakim celu zmienisz temat? Zazdroscisz mi, ze w ogole cos staram sie zrobic, zmierzyc, poszerzyc swoja i byc moze wiedze Cztelnikow ?

Zasmiecasz tylko takim swoimi wpisami to pozyteczne i pomocne wielu, forum. Wstydz sie Chlopcze wstydz:) Jesli Cie te sprawy "pedzenia" interesuja, to owszem chetnie podziele sie swa , ugruntowana na ten temat wiedza. Tu chodzi jedenak o zdalny pomiar czestotliwosci przebiegu falowego a nie o wydajnosc aparatury destylacyjnej.

Ale dziekuje za wpis, dzieki ktoremu moj temat znajdzie sie znowu na pierwszym miejscu, dzieki czemu wiecej osob go przeczyta. Moze wsrod nich znajdzie sie ktos, kto mi w tym, chyba prostym problemie, jakos pomoze.

Pzdr Tornad

Reply to
Tornad

"Tornad"

Sam sobie jestes winien. :-) Trzeba bylo napisac prawde, ze chcesz mierzyc predkosc swiatla. Nie ma w tym ironii. Pewnie kiedys zmontujesz to ustrojstwo i pokazesz na swojej stronie. Nawet jak nie potwierdza sie Twoje przewidywania.

Robert

Reply to
Robert Wankowski

Dnia Tue, 13 Jan 2015 11:58:43 -0800 (PST), Tornad napisał(a):

Idea wydaje się prosta. Potrzebujesz selektywnego wzmacniacza (i niewielkich antenek) o ile zmiany mierzonej częstotliwości zmieszczą się w paśmie przepuszczania. Trudno coś więcej powiedzieć bo nie znamy mocy generatora i odchyłek f a także poziomu zakłóceń.

Reply to
Jacek Maciejewski

Powinni zlecać analizę twoich postów studentom psychiatrii. Taki przypadek współczesnego Napoleona. No i skoro wykładasz się na prostym problemie.... to będzie to samo co z twoimi wcześniejszymi fantasmagoriami.

JK

Reply to
JK

W dniu wtorek, 13 stycznia 2015 20:58:44 UTC+1 użytkownik Tornad napisał:

Akurat, zacier, przyznaj się, eksperyment z fizyki robisz ;-) Dodam, żę eksperymenty ze szczelnie zamkniętym naczyniem do fermentacji przeprowadzono dawno temu, kończyły się mniej lub bardziej efektownym rozszczelnieniem naczynia.

Tyle przepchasz byle radyjkiem ze schematu z elektroniki praktycznej czy internertu.

Szklana pokrywka dużo ułatwia.

Pomijając sprawę uszczelniania i fermentacji, mam sporo garnków ze szklaną pokrywką która ma dziurkę na parę. Dziurka ma metalową otoczkę dostępną po obu stronach. Jeden biegun toru sygnałowego do garnka, drugi to obwodu tej dziurki (uszczelnionej w środku).

Na odległości 2metów niż nie odbierzesz z cewki, musisz bawić się w sygnał radiowy modulowany swoją falą

- skopiować schemat prostej ktrórkofalówki lub nadajnik odbiornik, pełno w sieci przykładów, na kilka m dają radę). DA się prośćiej. Zrób albo przekładnię magnetyczny przez pokrywkę garnka, albo parę dioda/fotokomórka. Od pokrywki do miernika pociągniesz kabel. Tylko uwaga, najpopularniejsze są diody na bliską podczerwiń, ale lepiej sprawdzić, czy szkło z pokrywki je przepuszcza (raczej tak, jak nie, to użyć widzialnych).

Fotodioda/dioda są lepsze, bo w miarą liniowe, a przekładania magnetyczna różniczkuje sygnał. Ta pierwsza metoda zje też mniej prądu od strony wnętrza garnka.

Jeśli bardzo potrzebujesz radia (bo garnek z bliżej niewyjaśnonych przyczy nie jest stacjonarny), są gotowe kocki do komunikacji radiowej.

Tez linku są cyfrowe, więc musiałbyś się pobawić w jakiś mały uC, ale modelarze używali też analogowych. Nie wiem cop na szybko wpisać w google, musiałbyś poszukać. Zapytaj na elektronike o gotowy moduł do komunikacji radiowej 'analogowy' - przesyłania głosu.

Wszytko zależy od tego, co chcesz (więcej wyfdać, więcej się napracować) i co lepiej umiesz (cyfrowa, analogowa).

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Czyli co? Wiesz jak to sie robi ale nie potrafisz nawet opisac? Skoro to prosty problem to dlaczega zamiast klikac bezmyslnie w guziki nie potrafisz go nawet ruszyc? Zlec se analize, ale Twojej zawisci. Ode mnie sie odp...

Noz kurde, ze tak powiem.. Czy juz nie mozna normalnie o cos zapytac, czy o mala przysluge poprosic by nie narazac sie na odzywki osobnikow typu JK?

Napoleona to ja pilem hu-hu kiedy, teraz juz nie, bo po wargach piecze. Preferuje inne trunki. W tym nalewki, powstale z przemyslanego miksowania kilku gatunkow podstawowych. Niezle wychodzi mi Kaula. Dzieki za wpis; znowu bede na gorze.

Niech sie najpierw wszelkiej masci kastraci i "napoleony" wykaza i zaprezentuja swoja niewatpliwie oczywiscie, na najwyzszym poziomie wiedze, a potem moze dopiero Ktos z jajami, napisze cos pozytecznego i na temat. No i nie drogo:)

Tornad

Reply to
Tornad
Reply to
Robert Wańkowski

Wreszcie krytyka ale konstruktywna.

Alez skadze. Moje zainteresowania maja szersze spectrum. O zdrowie tez trzeba dbac; kiliszeczek nalewki nikomu jeszcze nie zaszkodzil:)

Ja cierpie dole, o tym nie pomyslalem...

Czyli musze sie zwrocic o pomoc do krotkofalowcow na pasmo okolo 44 MHz. Zwykle radyjka tego nie lapia. Ale moze uda sie przestroic.

Rzeczywiscie. wezme mase podlacze do garnka a przez ten wywietrznik antenke i juz. Genialne!

Nie, to juz jak dla mnie za trudne. Ale jako alternatywa, moze sie nada.

No nie za bardzo. Te f nalezaloby wczesniej zmodulowac a to moze zaklocac pomiary. I sam process zachodzacy w tym garnku.

Raczej wydac aby miec wiecej czasu na degustacje. Dziekuje za odzew i porady. Na pewno cos z tego wybiore i zastosuje. O wynikach poinformuje. Pzdr Tornad

Reply to
Tornad

Gdzieś ty to wyczytał Napoleonie? Aha! Sprytnie zafałszowałeś mój cytat, spryciul z ciebie.

Kłamczuch. To są twoje słowa, ale oczywiście z taką przypadłością możesz o tym nie pamiętać.

Nie obsrywaj grupy swoimi chorymi widami to będziesz miał spokój.

Problem w tym, że ty robisz to - nomen omen - z uporem maniaka. Prosisz o pomoc w sprawach o których nie masz pojęcia i nigdy ich nie zrealizujesz. NIGDY. Twoje posty wynikają z poważnych zaburzeń psychicznych. Jesteś swego rodzaju mentalnym komarem.

Nie ma za co, u mnie jesteś na dole :->

No raczej niewielu ma chęć cię naśladować.

JK

Reply to
JK

Dobrze Wasc prawisz. Gdybym mial garnek wiekszy to nie problem. Ustawilbym w nim jais kawalek druta o dlugosci pol czy cwierc fali i sprawa rozwiazana. Antenka za krotka moze powodowac odbicia a te moga zaklocac pomiary.

Pasmo okreslilem 50-60 MHz. Moc znaczna, ponad 5 W. Dlatego w garnku, aby sie nie narazac na jakies pelengacje. Poziom zaklocen szacuje na okolo - 20 db. Bartek zaproponowal uzycie "zwyklego" radyjka. Mam takie z zakresem krotkofalowym do 30 MHz ktore moze uda mi sie przestroic na wyzsze f. Oczywiscie mam jeszcze inne rozwiazanie ale wiedzy nigdy nie za wiele, chociaz z praktyki wiem, ze czasem jej nadmiar przeszkadza w znalezieniu prostego rozwiazania. Dzieki Tornad

Reply to
Tornad

To jest w brew pozorom zadanie dosc trudne. Postanowilem zrobic sobie przerwe relaksacyjna. W tym czasie pertraktuje z wykonawcami; zlecam robote. Predkosci swiatla w garnku nie zmierze. Zacier by mi skisl.

Slyszales jak spotkali sie dwaj Bace czy w ogolnosci Gorale? Ida z naprzecika przez Krupowki. Jeden pyta - baco gdzie tak pedzicie. Baca odpowiada - a do GS-u po pol litra.

- A wy gdzie pedzicie? - A ja pedze w piwnicy, w piwnicy.

Z tego wynika, ze pedzic malezy w piwnicy gdzie nie ma za duzo swiatla i temperatura tez jest stala i odpowiednia. Zatem jak mozesz oskarzac mnie o takie niedbalstwo. Nie wolno zacieru stawiac w miejscu oswietlonym promieniami slonecznymi, ktore zabija bakterie alkoholowe tak, ze nawet wstydze sie napisac co by z tego wyszlo.

A propos. Moje badania interferometryczne chyba bede musial zrobic gdzies w okolicach Zakopanego, w Tatrach, na wysokiej gorze, latem. Martwie sie tylko jednym, ze mi moja droga aparature o ile nie ukradna to zniszcza. Ale zapewne gdy zapytam tu, jak temu zaradzic, na pewno jakies rozwiazanie sie znajdzie.

Byc moze bede musial podjac negocjacje w celu umozliwienia mi wyjscia na Krywan, ktory lezy po Slowackiej stronie. Dodatkowa korzyscia bedzie mozliwosc zanucenia sobie piknej piosenki o Krywaniu Wysokim. Ma ponad 2400 m.n.p.m.

Oto tekst tej dumki.

Krywaniu, Krywaniu wysoki, Lecom ,płynom nad Tobom obłoki Tak się tocy moja myśl Jak łone Myśli moje, myśli nie spełnione

Krywaniu, Krywaniu wysoki, Lecom płynom spod Tobie potoki Tak się lejom moje łzy, Jak łone Hej łzy moje, łzy nie zapłacone Tak się lejom moje łzy, Jak łone Hej łzy moje, łzy nie zapłacone

Krywaniu, Krywaniu wysoki, Idzie łod Cie, sum lasów głymboki A mojemu idzie zol, kochaniu Hej Krywaniu wysoki, Krywaniu A mojemu idzie zol, kochaniu Hej Krywaniu wysoki, Krywaniu. A tu znajdziesz jej wykonanie

Tak, ze na wyniki, zarowno Ty jak i kiku moich "stronnikow" - musisz jeszcze troche poczekac. Pzdr Tornad

Reply to
Tornad

Przy takiej mocy byle miernik czestotliwosci pokaze Ci prawidłową czestotliwosc po włożeniu kawałka drutu w miejsce wejścia sygnału...

c.

Reply to
Cezar

Dnia Tue, 13 Jan 2015 11:58:43 -0800 (PST), Tornad napisał(a):

Byle radyjko powinno odebrac, oczywiscie na wlasciwy zakres.

50MHz to jeszcze ultradzwieki, ale juz nie tanie. Ale jesli przerazaja ... podzielnik czestotliwosci i zejsc do 50kHz.

A skoro pokrywka szklana, to i swiatlem mozna probowac.

Wzmacniacz antenowy na niski kanal TV :-)

W dniu 13.01.2015 o 20:58, Tornad pisze:

Krótka antenka czy cewka powinna spełnić zadanie. Jeśli pokrywka szklana, to może jakaś szybka dioda świecąca i fotodioda, ale nie wiem, czy 50 MHz podoła, popatrz do katalogu, ewentualnie można podzielić częstotliwość. A w zasadzie to szczelny przepust moim zdaniem najlepiej się sprawdzi.

Reply to
Cezary Grądys

W dniu 14.01.2015 o 01:10, Cezar pisze:

Nawet bym się obawiał, czy dopuszczalny poziom na wejściu nie zostanie przekroczony, mój miernik nie ma za dużo na wejściu dla wyższych częstotliwości. Ja nadawałem na odległość ponad km x kawałka drutu ok 1m na częstotliwości ok 70 parę MHz, kolega latał z odbiornikiem Major i sprawdzał jak daleko pójdzie. Wprawdzie z mieszkania, nie z garnka, ale ta pokrywka sporo przepuści.

Reply to
Cezary Grądys

Mijasz sie z prawda. Jesli jestes klamca, musisz miec dobra pamiec. A z ta u Ciebie jak widac, slychac i czuc - kiepsko. Pare linijek wyzej sam to napisales. Cytuje: Powinni zlecać analizę twoich postów studentom psychiatrii. Taki przypadek współczesnego Napoleona. Koniec cytatu.

Nie to nie sa moje slowa. Nikt tu niczego nie dodawal zatem kto to napisal skoro nie ja? Pomysl logicznie. Ale widze, ze z tym tez u Ciebie coraz gorzej.

Przeczytaj to powyzej jezcze raz. Co ja pisze... z 10 razy, moze wtedy dotrze.

Co Ty w moim poscie, pytaniu czy prosbie widzisz zdroznego? Jakie fantasmagorie ci sie zwidzialy? Caly Einstein, ubzdura sobie cos albo wlezie pod stol i drzse sie ja mondry, ja mondry. I jeszcze obraza porzadnych ludkow.

No odpowiedz co?

Znowu mylisz sie lub mijasz z prawda. Cos tam kiedys z zakresu "elektryki" dlubalem. Robilem "piece" i zerznalem niezly wykrywacz metali, kiedy byly przerazliwie drogie. Niestety, potem zajalem sie innymi pracami i stalem sie wtornym analfabeta. Nie w sensie zapomnienia podstawowych praw lecz z uwagi na szybki postep technologii, za ktora nawet specjalisci nie zawsze nadazyc potrafia. Dlatego wrocilem sie do grupy aby ten, w sumie niezbyt zlozony problem, rozwiazac w oparciu o jakies "klocki", ktore zapewne sa produkowane, tyle ze nie wszyscy, w tym ja, je znaja. Kilka tygodni temu pytalem tu o szybki uniwibrator. Niewielu na tym sie zna ale jakas jedna uczynna dusza naprowadzila mnie na trop. Trochu poguglalem i znalazlem. Malo, scalak kupilem i bede go sobie kuckal. Scalak, ktory umozliwia generacje krotkich, 2-u nanosekundowych impulsow. Czyli prawie dokladnie to, co mi bedzie potrzebne do zabawy. Jesli ktos bedzie potrzebowal to sluze informacja. Ale wczesniej sam go uruchomie, pomierze gdyz nie jestem ochraniarzem haremu, ktory dobrze wqie jak to sie robi ale sam nie potrafi.

Wiec uzasadnij swoje zwidy, ze moje posty, cytuje: Twoje posty wynikają z poważnych zaburzeń

Za takie slowa to i po pysku mozna dostac. Pamietaj na przyszlosc. I przepros.

Wyluzuj. Chyba, ze Ci za macenie, dezorganizacje tej grupy, wzajemne sklocanie jej uczestnikow itp dzialalnosc ktos placi lub masz z tego jakies zwidy korzysci, to co innego.

Ktos z jajami, napisze cos pozytecznego i na temat. No i nie drogo:)

Kto tu o jakims nasladowaniu pisze? Czys Ty do cna ocipial? Przeczytaj wpisy kilku "ludkow", ktorzy nie tylko z biegu zrozumieli osso chodzi, ale niejako tez z rekawa podali mi juz kilka sposobow realizacji tego zdalnego pomiaru. I jestem Im za to wdzieczny a za najlepsze rozwiazanie byc moze kiedys przesle im zgrzewke browaru i to nie tylko wirtualna.

Pomiaru, ktory nada sie nie tylko do tego mojego garnka ale zapewne rowniez do zdalnego pomiaru np temperatury, wilgotnosci, cisnienia, wiatru i kontroli tras wedrowek jeleni. Takich prawdziwych,(scislej lan, bo rogate jelenie wymordowali) a ktore mi laza pod oknami i rozsiewaja zarazone kleszcze. Kot mi przez nie zdechl. Bardzo go zalowalem bo srogosc zim potrafil przepowiadac. No ale to dla Ciebie zapewne jest za trudne do pojecia. Tu trzeba uruchomic wyzsze czynnosci mozgowe z czym u Ciebie chyba cieniutko.

Zamiast rady, pomyslunku, zainteresowania, jestes zdolny napisac tylko, ze przecie zdalny pomiar temperatury mozna robic gotowym, kupionym w biedronce termometrem.

Mozna, ale ja wole skuckac go sam. Wole cos lutowac niz z puszka piwa w rece, ogladac w TV mydlane seriale a nawet sluchac i sledzic jak to w Polsce co raz lepiej sie nam zyje i jak nam stopa procentowa rosnie. Na zakonczenie, bezstronnie i samokrytycznie musze stwierdzic, ze tu moze masz racje, ze musi co, mam jednak jakies zaburzenia. Moze Cie to zadowolni.

Tornad

Reply to
Tornad

Ultradzwieki... dobre porownanie. Potwierdza to moja teze, ze ludzi wybitnych cechuje poczucie humoru.

O tym nie pomyslalem a bedzie to chyba najlepsze rozwiazanie. Zwlaszcza, ze bede mogl bez problemu znaczaco powiekszac f, nawet dwukrotnie, jesli taka potrzeba zajdzie. Nawet mam gdzies taki w piwnicy, wpiety na stary kabel. Mam tez nadzieje ze uda sie go reanimowac.

Dzielniki kiedys kuckalem na jakims dedykowanym scalaku z serii 40xx ale to chyba nie bedzie korzystne z uwagi na redukcje rozdzielczosci.

Bardzo bziekuje za zainteresowanie i pomoc.

Pzdr Tornad

Reply to
Tornad

Dnia Tue, 13 Jan 2015 15:25:04 -0800 (PST), Tornad napisał(a):

Ło Jezusie, 5W! toż to nadajnik :) Na moje oko to nie potrzebujesz żadnej antenki w garnku i minimalną w odbiorniku, który może być bardzo prosty i o niewielkiej jak na odbiorniki czułości. Oczywiście, wiesz że typowe odbiorniki to superheterodyny, więc przemieniają częstotliwość odbieraną na pośrednią? Więc musisz się liczyć w tym przypadku z błędem niestabilnosci heterodyny lokalnej. No i dalej nic nie wiemy o zakresie odchyłek tej nadawanej f.

Reply to
Jacek Maciejewski