Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Witam. Interesuje mnie konstrukcja typu silnik elektryczny-akumulatory. Otóż
silnik jest 700Wat, 24V - chciałbym zapytac jaki jest pobór mocy z takiego
silnika? - jakie byłyby dla niego odpowiednie akumulatory, zasilanie tylko z
nich, żeby zasięg był jak najdłuższy... Mówiąc dokładniej, ten silnik jest
zastosowany w wózku elektrycznym inwalidzkim. Jako fabryczne były
zastosowane 2 akumulatory trakcyjne, AGM 12V, 100Ah. Na pocztku było dobrze,
wózek przejeżdżał około 55km, z prędkością 15 km/h, bo taką ma maksymalną
predkośc. Ale już po przejechaniu około 500km, miesiącu, zasiąg zaczął
gwałtownie spadac, najpierw do 40km, potem do 30km, a ostatnio już nawet do
20km, a wózka używam dopiero pół roku, więc jest prawie nowy, akumulatory
też! Jakie są najlepsze, odpowiednie do takiego silnika akumulatory? Czy
gdybym zastosował całkowicie żelowe, byly by trwalsze? Dodam że jeżdżę w
terenie plaskim, utwardzonym a waga moja wraz z wózkiem około 230-240kg.
Dodam też, że poprzednio używałem wózka z silnikiem 550Wat, ale o prędkości
maks 6km/h, trochę wolno! ;) - i były w nim akumulatory 2x60Ah, 12V,
kwasowe - ale na nich przejechałem 7000km, przez 6 lat - i jeszcze na końcu
trzymały około 30km. Wiem, że prędkośc, pobór mocy ma duże znaczenie - ale
moje pytanie brzmi, matematycznie, w oparciu o te dane - ile powinny
wytrzymac akumulatory 2x100Ah, 12V przy silniku 700Wat, 24V, jazda jak
napisałem 15km/h, i ile akumulatory 2x60Ah, 12V, przy silniku 550Wat, jazda
z prędkością 6km/h. Czy można wybrac jakieś optymalne rozwiązanie, żeby
przejechały te akumulatory choc 3000km? Znawców proszę o pomoc... :)

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory
W dniu 2010-07-04 17:56, Adam Zielinski pisze:

Po kolei:
Stary wózek:
550W/24V = 22.92A
60Ah/22.92A=2.62h

Nowy wózek:
700W/24V = 29.17A
100Ah/29.17A=3.43h

Tyle z matematyki.
Z życia może wynikać znacznie więcej.
Jeżeli w tym nowszym wózku faktycznie tak mocno spadł zasięg, to można
podejrzewać co najmniej 2 rzeczy. Słabą jakość akumulatorów lub
uszkodzenie silnika.
Należałoby sprawdzić jaki faktyczny pobór prądu generuje silnik wózka i
dopiero na tej podstawie można by coś wnioskować, inaczej to wróżenie z
fusów. Tym bardziej że nie wiemy czy jest to silnik komutatorowy, czy np
BLDC.

--
Pozdrawiam Miłosz.

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory
(ciap)

Powinien wykonać TO gwarant!

--
Włodek

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Teoretycznie tak... a w praktyce... możesz mieć do czynienia od małych
literek do bezduszności PFRON włącznie ;(

--
Pozdrawiam Miłosz.

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Masz racje Miłosz... - różnie to jest..., czasami nie jest najlepiej, jak
człowiek jest niesamodzielny, i nad wszystkim nie zapanuje, nie dopilnuje,
sprawdzi :( Najlepiej wziąc sprawy w swoje ręcę! - wtedy przedstawiamy fakty
i wiemy na czym stoimy! A firmy, serwisy, też różnie podchodzą...

Pozdrawiam

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Nie zrozum mnie źle, ale na Twoim miejscu raczej sugerowałbym zapoznanie
się z prawami konsumenta. Czasem rozsądne pismo poparte zestawem
paragrafów zdziała więcej niż samodzielne ingerowanie w wózek.
Dopiero znacznie później zabierałbym się za grzebanie w elektryce
(elektronice).

--
Pozdrawiam Miłosz.

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

No masz racje, z Rzecznikim Praw Konsumentów też już się konsultowalem -
tyle ze wcześniej, przy zakupie wózka - wiec teraz stałem się bardzie
ostrożny, podejrzliwy i "chucham na zimne" ;)) Ale też  wlaśnie byłem
ciekawy, jak to jest z tym poborem prądu..., choc tez wiem, że tak na
odległośc to jest sprawa nie do jednoznacznego rozwiązania - ale choc tak
ogólnie, na przyszłośc - tym bardziej, że mialem porównanie, właśnie z tym
pierwszym wózkiem.... - który sprawował sie można powiedzic idealnie,
porównujac teraz z tym, tylko, że wolno jeździł - 6 km/h to jest stanowczo
zbyt wolno, tym bardziej jeśli się wyjeżdża w dłuższy teren, np. 30km - 5
godzin jezdy :(, a pogoda niepewna ;) - 10-15 km/h to juz moze byc, lepszy
komfort jazdy, i czlowiek mniej zmęczony :)

Pozdrawiam.
Adam

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Odałem go do serwisu, ale to już 3 raz! :( - i serwis testuje potem
akumulatory około 2-3 tygodnie... - a ja wózka nie mam... :( Poprawa jest na
miesiąc, i potem znów wszystko siada! Gwarancja jest tylko do końca roku - i
w przyszłości muszę rozwiązac to sam! - co wybrac, w którym kierunku iśc...

Pozdrawiam!

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

    A nie doszedłeś do wniosku, że jak akku wracają od serwisanta w lepszej
formie, a ty je później w miesiąc dobijasz, to coś jest nie tak? Albo
ładowarka jest badziewna, albo ich sposób użytkowania przez ciebie.

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

W tych wyliczeniach byłoby wszystko OK przy założeniu, że silnik obciążaony
jest mocą znamionową.

Jeżeli obciążenie jest niższe od znamionowego wtedy czas pracy bedzie dłuższy.

Z postu autora można wywnioskować, że wózek przy prędkości 6km/h przebył 30km,
a zatem jechał 5 godzin.
czyli średnia moc chwilowa silnika wynosiła 60/5*24 288W.
W pierwszym wypadku silnik nie był w pełni obciążony.

W drugim wypadku silnik pracuje z mocą znamionowej 3,43*15= 51,45km

Z opisu autora należy wyciągnąć wniosek, że akumulatory wyzioneły ducha.
Niestety technologia AGM jest atrasznie wrażliwa na złe ładowanie
(przeładowamnie akumulatora).

Zbyszek

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

No, silnikiem kieruje, zarządza taki niewielki uklad elektroniczny...

Wózekiem 6km/h mogłem na początku, przez pierwszy rok przejeżdżac 50 km
odległości..., potem jak napsałem mi spadało do 40km, ale jeszcze w
ostatnim, 6 roku, wyciągał 30 km odległości, do pełnego rozładowania...

No tak, ten 15km/h też wyciągał ponad 50 km, prawda - tyle że takie
obciążenie akumulatory wytrzymywały tylko przez miesiąc... Zastanawiam się
czy gdyby prędkośc zmniejszyc np. do 11km/h, nie jeździc wiecej, jest 5
biegów zastosowanych - czy to by znacząco wpłynęło na pobór prądu, i długośc
żywotności akumulatorów... Próbowałem - ale w krótkim okresie zauważyłem
raczej niewielkie oszczędności... - około 5-7km. A przy zbyt wolnej jeździe,
ruszaniu, zatrzymywaniu się - to akumulatory padły jeszcze szybciej!
Najlepiej jechac płynnie, równo, jednostajnym tempem...

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

A te aku to byly chociaz deep cycle?
I czy one byly wyjezdzane do zera? Jak tak, to nic dziwnego, ze padly.
Moze watkotworca powie, jak one byly eksploatowane.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

A co to jest deep cycle...? ;) Tak, to są akumulatory trakcyjne, do
głębokich rozładowań - firmy Hoppecke, choc słyszałem że najlepsze,
najtrwalsze akumulatory do tego typu zastosowań, robi amerykańska firma MK
Battery - tyle że 100Ah, jeden kosztuje 1400zł :( Ale też wartoby było się
poświęcic - gdybym miał pewnośc, że wytrzymają te 3 lata, przejadą ponad
3000km - a nie padną po pół roku, po 500km... - i tak, około 20-25
ładowaniach :( Choc producent oferuje 1000 cykli

Jak były ładowane? - tzn. dośc regularnie, nie stały rozładowane!, zaraz po
rozładowaniu, ponad 50% je ładowalem, jeszcze tego samego dnia!
Rozładowywane może i były dośc głęboko, ale też nie do końca,
przynajmniej
na początku, kiedy jeszcze dobrze trzymały. Potem sporadycznie zdarzyły się
ze 3-4 takie przypadki, że wyjechałem w teren i wózek ustał, akumulatory
się
całkiem rozładowały - ale zmierzyłem woltomierzem, jeszcze wtedy napiecie
było po 11,9V na jednym - a wiec chyba nie za niskie... Po pełnym
naładowaniu było 13,4V na jednym. Tylko taka dodatkowa obserwacja - na
początku rozładowywały się do 11,9V, jak napisałem, i wózek sie
zatrzymywał - a teraz ostatnio, gdy już mogłem przejechac tylko 20km, wozek
padał - a napiecie na zaciskach bylo jeszcze 12,4V - a wiec spadło jakby
tylko o 1V, ale i tak wózek juz nie chciał jechac. Czyżby spadła objetośc
akumulatorĂłw, zasiarczenie...?
PodobnieĹź  są teĹź takie mierniki do mierzenia objętości akumulatora, np.
UNIT UT70A, bez obciążenia - jak one są wiarygodne, czy warto z nich
korzystac?

Pozdrawiam

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Gdyby rzeczywiście wózek mógł jechac prawie te 4 godziny z prędkością 15
km/h to byłoby super!!, 60km, więcej mi nie potrzeba! ;)

A czym, w jaki najprostszy sposób można to sprawdzic? :)

Tym bardziej że nie wiemy czy jest to silnik komutatorowy, czy np

Jest to raczej silnik komutatorowy, bo... napewno ma szczotki! ;) I do niego
układ elektroniczny który nim steruje - prosta konstrukcja! :)

Dziękuję za odpowiedź. Wiem trochę więcej! :) Pozdrawiam

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

A jeszcze jedno - według danych prodcenta, niemieckiego, wózek z silnikiem
700Wat/24V, i akumulatorami 100Ah powinien/może przejechac 75km. Czy jest to
możliwe, aby brał tylko około 20A prądu, przy prędkości 15km/h? Czy ten dane
nie są lekko na wyrost... Też mnie to zastanawia.

Adamos32

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory
On pon, 05 lip 2010 15:41:32 in article

O ile doczytałem, to zasięg 75km @ 6km/h

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Wlasnie, ze odwrotnie! - wedlug danych producenta, wozek 6 km/h z
akumulatorami 60Ah miał trzymac 45 km, a trzymal ponad 50 km przez pierwszy
rok - a wozek 15 km/h z akumulatorami 100Ah ma trzymac 75km - ale trzymal
maksymalnie 60km, i to tez tylko przez 3 pierwsze ladowania - potem zaczal
szybko spadac! Gdyby tu bylo tylko 6 km/h, ze 100Ah - to w tej wersji,
wydajnosc jest 100km, wedlug producenta - ale tego wozka nie mam, bo...
chcialem szybszy! ;)

Pozdrawiam. Adamos32

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

chodzi o to ze byc moze maksymalny zasieg wozka nie jest osiagalny przy
maksymalnej predkosci (sprawnosc).
Tak samo jak w samochodach - Najnizsze spalanie samochody uzyskuja przy
predkosciach 90-100 km/h a nie przy maksymalnych.

c.

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory
UBF%ytkownik MiB3%osz Skowyra napisaB3%:

Cztery rzeczy.
TrzeciB1% jest uszkodzony ukB3%ad B3%adowania - albo nie doB3%adowuje do =
peB3%na20%
albo (i na to moBF%e wskazywaE6% sukcesywnie malejB1%cy zasiEA%g) przeB3%
adowuje20%
robiB1%c stopniowo kuku akumulatorom.
CzwartB1% jest pogarszajB1%cy siEA% stan transmisji mocy mechanicznej - r=
osnB1%20
opory, wiEA%cej prB1%du idzie...

--20%
Darek

Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Czwartą jest pogarszający się stan transmisji mocy mechanicznej - rosną
opory, więcej prądu idzie...

Dobry kierunek! - bo.... wlasnie poprzednio, gdy byl w serwisie, napisano
mi, ze jako srodki naprawcze, zapobiegawcze  zastosowano "czyszczenie styków
instalacji elektrycznej" - i zasieg od razu skoczył mi z 35km do 50km - ale
to tez na pewien okres, i teraz znow to samo, nawet jak napisalem, spadl
jeszcze nizej, do 20km...

Pozdrawiam. Adamos32

Site Timeline