zarowki europejskie w hameryce - Page 2

Re: zarowki europejskie w hameryce
"Dariusz K. Ładziak" przemówił ludzkim głosem:

Piękna teoria, szkoda tylko, że się rozjeżdża z pomiarami. Dla żarówki
60W wyszło mi coś takiego:

110V 0,17A
140V 0,20A
160V 0,21A
180V 0,23A
200V 0,24A
220V 0,25A
230V 0,26A

Dla napiecia z zakresu 0,5...1 nominalnego, prad zwiększa się o połowę,
więc cieżko nazwać "prawie takim samym pradem".

Re: zarowki europejskie w hameryce

A jak wychodzi dla żarówki o mniejszej mocy (najlepiej 15-25W)?

Re: zarowki europejskie w hameryce
Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

Mówisz i masz, żarówka 25W:

230V 104mA
220V 102mA
210V 100mA
200V 98mA
190V 95mA
180V 93mA
170V 90mA
160V 87mA
150V 84mA
140V 81mA
130V 78mA
120V 75mA
110V 72mA

A co ciekawe to żarówka 25W przy 110V świeci zdecydowanie bardziej na
czerwono niż żarówka 100W.

Re: zarowki europejskie w hameryce

No to bardziej płaska ta charakterystyka. Stosowane kiedyś do stabilizacji
prądądu baretery (drucik, na ogół żelazny, w szklanej bańce z chłodzącym
wodorem) pracowały w niższej temperaturze, chyba do 500°C. W każdym razie
drut nie świecił.

To może by jeszcze zmierzyć "napięcie zapłonu" żarówek 25W i 100W?
Mam na myśli napięcie, przy którym pojawia się widoczne świecenie.

Re: zarowki europejskie w hameryce
Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

Jak dla mnie to jest ona identyczna jak dla 60W. W obu przypadkach prąd
wzrósł ca. o połowę.

Włókno zaczyna się żarzyć przy 30V/43mA dla 25W żarówki, 25V/90mA  dla
60W i 25V/0,15A dla 100W.

Re: zarowki europejskie w hameryce

170mA/260mA = 0,653 @60W
 72mA/104mA = 0,692 @25W

Fakt, można uznać że 5% róznicy mieści się w błędzie pomiarowym.

A mnie się ta 15-watowa żarzy przy 15V (wziąłem zasilacz od jakiegoś
routera). Jak to wytłumaczyć? Może mamy inne kryteria widoczności
żaru? I dlaczego większe żarówki się nie zapalają? Spada napięcie na
bardziej obciążonym zasilaczu? Tego nie mierzyłem. Ale pamiętasm, że
tak też było ze źródłem o dużej wydajności i małym oporze.

Re: Re: zarowki europejskie w hameryce
On Wed, 21 Apr 2010 19:39:01 +0000 (UTC), JarosB3%aw SokoB3%owski

U mnie w pracy ciB1%gle toto stosujemy :-)Drut lekko B6%wieci.

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: zarowki europejskie w hameryce

Ojej, a do czego wam to? Maszynę parową też macie?

Re: Re: zarowki europejskie w hameryce
On Wed, 21 Apr 2010 20:54:09 +0000 (UTC), JarosB3%aw SokoB3%owski

Tak, brzmi B6%miesznie...
Bareter pracuje w ukB3%adzie zasilania wysokociB6%nieniowej lampy
rtEA%ciowej w bardzo starym polarymetrze. A BF%e aparat nadal dziaB3%a
bardzo przyzwoicie to szkoda go wyrzuciE6%.

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: zarowki europejskie w hameryce
dym razie

W kilkuset instalacjach prEA%dkoB6%ciomierzy w lokomotywach w Polsce teBF%
nadal dziaB3%a bareter. W nowszych - jego elektroniczny analog.
Stabilizuje siEA% tutaj prB1%d nadajnika prEA%dkoB6%ci. Bardzo sprytnego
rezystora z komutatorem.

Pozdrawiam,
MichaB3%

Re: zarowki europejskie w hameryce

Zmierz prąd włączenia - dla zimnej będzie z 4-5A więc tutaj to już jest "bez
zmian"

--
Desoft

Re: zarowki europejskie w hameryce
Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

Sprawdziłem jak to wygląda na 60W żarówce. Przy 110V można powiedzieć,
że świeci, włókno na pewno nie jest czerwone, raczej żółtobiałe (żarówka
pobiera jakieś 0,17A).

Re: zarowki europejskie w hameryce

110V razy 0,17A, to 18,7W. A "powinno" być 13,7W gdyby rezystancja włókna
nie zależała od temperatury (przyjmując, że 60W jest przy 230V). Tak to
mniej więcej przewidywałem.

Co do koloru światła, to wiele zależy od mocy żarówki, czyli od grubości
włókna. Żarówka 15W/230V zaczyna świecić już przy zasilaniu 15V. Grubszy
drut wymaga wyższych napięć.

Re: zarowki europejskie w hameryce

Nie chce mi sie liczyc, ale chyba nie powinno. Zależnosci
stosunkowe powinny byc takie same niezaleznie od drutu.

Moze byc kwestia normalnej temperatury pracy - zarowka
"przewoltowana" na niskim napieciu bedzie swiecic "normalnie",
zarowka "niedowoltowana" na nizszym napieciu wcale nie zaswieci :-)

J.

Re: zarowki europejskie w hameryce

To tak jak z tym trzmielem, który latać nie powinien, ale ponieważ
o tym nie wie, więc unosi się w powietrzu (choć bzyczy przy tym tęgo)?

Przedmiotem mojego eksperymentu była żarówka z gwintem E14 15W
230-240V firmy PIŁA (Made in Italy -- do czego to doszło), chyba
o przeznaczeniu tablicowym. Raczej niedowoltowana. Żeby materiał
doświadczalny był pełny, podłączyłem do tego samego zasilacza
żarówkę halogenową 50W 230V. Czyli przewoltowaną. Żaru ani śladu,
co wcale mnie nie zdziwiło.

Tqlol xbzhś pupvnłb fvę yvpmlć nyob pubpvnż cbzlśyrć, gb avrpu
jrźzvr cbq hjntę snxg, żr qbcebjnqman zbp, jlqmvrynan raretvn
v cemrjbqabść (bqjebgabść ermlfgnapwv) wrfg cebcbepwbanyan qb
XJNQENGH śerqavpl qehgh. N bqqnjnan (jlcebzvravbjnan) raretvn
mjvąmnan wrfg m cbjvrempuavą, pmlyv wrfg cebcbepwbanyan qb
ŚERQAVPL.

Re: zarowki europejskie w hameryce
Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

Sprawdziłem jeszcze 100W żarówkę. Przy 110V włókno też świeci na biało
(110V 0,29A).

Re: zarowki europejskie w hameryce
Widziałem to... właściwie tylko ten moment z żarówkami - porażka.
Nie dość że program dedykowany dla amerykańców i nawet nikt się nie
postarał o choć z grubsza dopasowanie do europejskich realiów zasilania.
To jeszcze bełkot taki że uszy więdły.

Odnośnie tych żarówek to nic nie wiadomo jak on to podłączał, po prostu
wkręcił w oprawki żarówkę hamerykańską i europejską bez wyjaśnień i
schematu. Jak zauważyłeś, to co mówili miało się ni jak do tego co
pokazywali - światło zdecydowanie się różniło.

Re: zarowki europejskie w hameryce
Dziekuje za mila dyskusje, Tak jak mi sie wydawalo w tym programie
pojechali ostro i normalnie pomanipulowali. Zreszta ta cala seria
jakas krzywa jest (widzialem tez cos o szamponach).

--
Lukasz Sczygiel

Site Timeline