Transmisja danych za pomocą światła? - Page 5

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

jesteś w błędzie, nie tylko ortograficznym

No pewnie. Laser kosztuje kilkadziesiąt zł, porządna optyka kilka tysięcy.
Co do podsłuchu, to nie widzę różnicy w podsłuchaniu transmisji na LED i
na laserze. Zresztą wg EN60825-1 LEDy i lasery są prawie tym samym.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

mufisz że jestem ślepy, dzięki za uśfiadomienie:O)

ja myślałem o transmisji na większą odległość a nie z balkonu na balkon,
bo
wtedy to faktycznie:O)
skoro odległości są znaczne to laser musi być odpowiedniej mocy a te tanie
nie są, a optyka na znaczne odległości to koszta 10-300zł:O)

co do leda i leda laserowego to róşnica jest ogromna, ale normy ci tego nie
wyjaśnią, ja też daruje sobie:O)

jeśli idzie o podsłuchy to laser jest doskonale widoczny w postaci pięknej
świerlistej smużki (rozpraszanie w powietrzu) i można ją podsłuchać z
dowolnego miejsca za pomocą optyki, natomiast led ma małą moc, a uzupełniony
w optykę sprawi że podsłuchiwacz musiał by się znajdować w strefie konta
optyki, dodatkowo musiał by dokładnie znać położenie nadajnika, żeby go
precyzyjnie namierzyć optyką:O)

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

Możliwe, nie wiem. Osobiście ciebie nie znam. To, że nie widzisz
tętnień, to sprawa bezwładności oka i jego nieliniowości. Oczopląs za to
jest powodowany zupełnie czymś innym. Możesz mi wierzyć, zajmuję się nim
od ponad 20 lat ;-). A co oko widzi, a co nie możesz poczytać pod hasłem
flicker.

balkon, bo

Laser też potrzebuje optyki. Porządny laser z optyką to koszty rzędu
200-2k zł. Laser, który wystarczy na osiągnięcie odległości
kilkudziesięciu-kilkuset km.

Teoretycznie tak, praktycznie (znaczy tutaj) niewielka.

Pod tym względem laser i dioda LED są identyczne. Oba źródła światła
muszą być skolimowane, inaczej dupa blada. Gęstość mocy musi być
porównywalna, więc będzie podobnie widoczne. Są dwie różnice: światło
lasera jest monochromatyczne i koherentne. W tym przypadku
monochromatyczność pomaga w powiększeniu zasięgu (umożliwia stosowanie
bardzo wąskich filtrów w odbiorniku), LEDy mają szerokość spektralną
rzędu 30-100nm. Koherencja raczej przeszkadza, bo para wodna i inne
świństwa po drodze powodują zdudnienia periodyczne wzmacnianie i
osłabianie sygnału.
Nawiasem mówiąc w systemach pomiarowych przechodzi się ostatnio z
systemów laserowych do systemów na diodach LED. Aby było śmieszniej:
porządna linia laserowa czerwona lub IR o mocy 30mW, grubości
5mikrometrów i kącie otwarcia 45 stopni kosztuje ok. 200EUR, linia LED o
mocy 10mW, 5mmm i podobnym kącie otwarcia 10x tyle.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

hahaha, nie zastraszysz mnie sfoim pseudo dośfoatczeniem, stopniami
naukowymi i wojskowymi i certyfikatami:O)
co do bezwładności oka to wynosi ono nieco ponad 300Hz, natomiast żeby
stwierdzić że żarufka nie migocze przy 50Hz nie trzeba dośfiadczenia ani
szkuł, wystarczy jeden żut okiem na żarufkę, śfietlufke, tv, monitor aby
się
przekonać że żarufką można modulować światło, ale z częstotliwością
mniejszą
niż 50Hz, bo jej bezwładność termiczna jest ogromna:O)
a co do oka, to nawet moje ślepe bez trudu wykrywa moduacje światła nawet
dochodzące do 100Hz:O)

kiepski laseer potrzebuje optyki!:O)
laser to ruwnoległa wiązka śfiatła, więc po co mu optyka?:O)
w kaĹźdym razie wiadome jest Ĺźe nawet laser dobrej klasy nie jest idealny,
dlatego prmitywnej optyki potrzebuje, ale tak czy siak pare tysikuf
kosztuje:O(

LED + dobra luneta to za;edwie pare set złotych:O)

hehe, led nawet mimo soczewki ma ogromny kont świecenia, o innych
parametrach nie wspominając:O)

muszą

bzdura, transmisja na laserze opiera się na skolimowanej wiązce!:O)
to jes jego zaleta, że światło sporej mocy dociera do detektora, natomiast
transmisji na nielaserze opiera sisę o coś zupełnie innego:O) żródło
światła
wcale nie usi być skolimowane, wcale nie musi być znacznej mocy, cała zabawa
polega na optyce, ktura widzi to na co ją skierujesz:O)
widzę ze po prostu nie skumałęś o co biega i sugerujesz się laserem z
filmiku, jest on fajny, prosty, ale raz prosty do podsłuchania (możesz
sprawdzić nawet prymitywnym laserkiem że w wilhotnym powietrzu wiązka jest
idelanie widoczna nawet gołym okiem z każdeho miejsca:O) a dwa jest
niebezpieczna, bo trafienie kogoś takim laserem w oko nie jest trudne i
niszczęście gotowe:O(

bo widocznie w tych systemach laser nie jest potrzebny i dopiero teraz ktoś
to zauważył:O)

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

i co z tego, dalej da się toto modulować.

moje teĹź, ale co z tego.

ROTFL

ROTFL2

ROTFL47

a tu się zgodzę.

Zdziwisz się, ale lasery półprzewodnikowe też.

No to spróbuj sfokusować obraz LEDa na odległość 80-100km. Da się, ale
ustawienie łączności jest duużo trudniejsze od wiązki skolimowanej u
źródła. A jak ci zależy na niepodsłuchiwaniu, to są też lasery (i LEDy)
na podczerwień i ultrafiolet.
A zresztą, załóżmy, że chcesz łączności na odległość x i potrzebujesz
do
tego y gęstości mocy na odbiorniku. Możesz to zrobić na laserze albo na
diodzie. Masz (w obu przypadkach nawiasem mówiąc) możliwość skolimowania
wiązki przy nadajniku, wtedy przy odbiorniku masz (bo wiązka się jednak
rozczepia) plamkę o średnicy fi. Pozycja odbiornika musi być w obrębie
tej plamki, najlepiej w centrum. Na odwrót możesz nadawać wiązką
nieskolimowaną (laserem teĹź) i  fokusować na odbiorniku. Z punktu
widzenia podsłuchu to jeden penis, całe ustrojstwo jest symetryczne. W
pierwszym przypadku promień widzisz przy nadajniku, w drugim przy
odbiorniku.

Nie. Ktoś zauważył, że 10W LEDy dają się wyprodukować.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

Tak sobie mysle o laczu laserowym >10km. Wychodzi mi (nie chce mi sie
teraz liczyc numerkow) ze problemem moze byc dyfrakcja (bo w laserze
masz aperture, wiec promien bedzie rozbiezny przez dyfrakcje na niej),
czyli ze lepiej dac szeroka wiazke (wiem, 2 duze soczewki do kolimacji
wiecej kosztuja) ale spot size przy odbiorniku 10km dalej powinien byc
mniejszy niz z 10um zrodla.

--
Jerry1111

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?

Dyfrakcja nie jest problemem tylko ulatwieniem - dzieki niej latwiej
sie ustawia i wiatr nie straszny :-)

J.

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła ?

Na 10km? To bedziesz mial spot wielkosci boiska i energii zabraknie dla
odbiornika.

--
Jerry1111

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiat?a?

Lepiej miec drobny ulamek energii z boiska niz nic, bo waska wiazka
pojdzie obok :-)

J.

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?

Ale nie bardzo daje sie glos przeslac.

A jednak pierwsza RONJA byla na diodzie LED i to niezbyt duzej mocy,
za to z duza soczewka.

J.

Re: Transmisja danych za pomoc� ?wiatła?
aby się
częstotliwością

Da się. Mniej więcej koło 1kHz jest kuniec, ale da się wyłapać.
Potrzebna zdrowa preemfaza.

tu już trochę zawędrowałem do innych rzeczy. W powyższym przykładzie
chodzi o generatory linii świetlnych do pomiarów kształtów przedmiotów,
tzw sheet of light albo innych "wzorków" w ogólności nazywany w języku
uniwersalnym "structured light". W tym przypadku chodzi o generację
możliwie homogenicznej wzdłuż, wąskiej i o rozkładzie gaussowskim wszerz
linii. Normalnie jest to robione laserem fokusowanym na soczewce
cylindrycznej, ale tu problemem są zdudnienia koherentnego światła i
nierównomierność linii. Z tego powodu osiągnięcie linii grubości
<5mikrometrów jest praktycznie niemożliwe. LEDy tych wad nie mają, ale
są też w tych zastosowaniach mniej efektywne ze względu na rozproszenie
wiązki i jej (w normalnych ledach) nierównomierność. Dokładnej
konstrukcji nie znam, ale producent twierdził, że optyka jest dużo
bardziej skomplikowana.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomoc? ?wiatła?

Sie nie dziwie. LED [jak wiekszosc zrodel swiatla] ma te wade ze maja
pewne rozmiary i w dodatku wiazke rozbiezna.

Jak wam sie udaje zrobic z tego tak cienka linie to nie wiem.

J.

Re: Transmisja danych za pomoc? ?wiatła?

też nie wiem. To kupujemy gotowe, jak klient sobie życzy. A jak wystarczy
tanio, to dostaje standardową linię laserową.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomoc? ?wiatła?

Musicie chyba miec spore straty w tej optyce, zeby wyciac taka wiazke.

J.

Re: Transmisja danych za pomoc? ?wiatła?

Pewnie tak. Linia laserowa żłopie kilkaset mA przy 12V zasilania (30mW out),
linia LED ok. 2A.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomocš �wiatła?

tak, da się, tylko zastanuf się z jaką gurną częstotliwością?:O)

to z tego że zdaje się jeszcze czulszego detektora od ludzkiego oka nie
wymyślono, a nawet jesli, to weź mi znajdź sensowny detektor z czasuf
Ĺźarufki?:O)

więc wyjaśnij po kiego w laserze opryka?:O)

zaleĹźy co ty nazywasz laserem, ale skoro led to dla ciebie laser to siem nie
dziwie:O)
a nawet najgorszy chiński laser za pare zera potrafi bez trudu przenieść
plamkę na odległość 100m (sprawdzone dośfiaatczalnie) więc nie muf mi że
mają one ogromny kont śfiecenia:O)

na

led na 100km jaki problem? wystarczy dysponować optyką widzącą tego leda z
ztej odległości, natomist skolimowanie lasera na taką odległość jest tak
samo skomplikowane jak optyki, rĂłznicy tu Ĺźadnej nie ma, natomiast przy
laserze jest spore ryzyko że podczas tego kolimowania oślepisz paru
pszypadkowych gapiuf:O)
co do lasera na podczerwień i ultrafiolet to wybacz, ale są równie łątwo
widoczne dla noktowizoruf i podobnych pszyrząduf co widzialne dla oka:O)

to nie jest ten sam penis, pszy laserze podsłuchiwać możesz praktycznie z
kkażdego meijsca, bo wiązka lasera jest w powietszu dobrze widoczna i nie da
się jej pomylić z czymś innym:O)
natomiast przy ledzie skolimowanym optyką możesz podsłuchiwać jedynie z
wąskeigo kąta bryłowego, a nawet jeśli się tam znajdziesz, to namierzenie
nadajnika będzie tak samo trudne co szukanie igły na polu kukurydzy, na
dodatek zeby szukanie miało sens musisz wiedzieć że tam ta igła jest, bo
szuknie jeśli nawet tego nie wiesz ma jeszcze mniejszy cel:O)

bo laser tam nigdy nie był potrzebny, a jedynie monochromatyczne śfiaatło
duĹźej mocy:O)

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?

fotopowielacz, na przykład.

Bo struktura laserowa ma rozbieżną wiązkę i potrzebny jest kolimator.

tylko te lasery mają optykę zintegrowaną w obudowie. Popatrz, jak chcesz

Nie musiało być nawet bardzo monochromatyczne. Tylko lasery są tańsze.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?

pszyruwnujes takie skomplikowane i kosztowne ustrojstfo do żarufki?:O)
jusz prościej i taniej dać diode i fotodiode:O)

kolimatorem nie zlikwidujesz rozbieżności wiązki, potrzebna soczewka,
a ledy też mają optykę, mimo tego nie śfiecą laserową wiązką:O)

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?

nie. Do oka. Chciałeś przykład czulszego detektora od oka z czasów żarówki.

Waldek

Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?

nie, chciałem przyżądu poruwnywalnego pod względem prostoty budowy i kosztuf
co żarufka i z czasuf żarufki:O)
zresztą w danym temacie wątpię czy fotopowielacz by się nadał (za duży
stosunek składowej stałej do składowej zmiennej, prawda?:O)

Site Timeline