Samoistne podgrzewanie się czujnika DS18B20

Witam, Zastanawiam się nad takim przypadkiem.

2 czujniki DS18B20 podłaczone 3-przewodowo znajdują się obok siebie "gołe" beż żadnej obudowy i pokazuja w miarę zbliżoną temp. Odchyłka w okolicy 0,5 st ale to uwazam za normalne.

A teraz zagwózdka, wziąłem jeden z tych czujników podlutowałem do dłuższego kabla (30 m) zapakowałem w mosiężna rurkę fi 6 mm zaślepiona z jednej strony. Na dno tej rurki dałem troche pasty przewodzącej ciepło aby był lepszy kontakt termiczny. I ten czujnik zaczał nagle pokazywac jakies 2,5 st mniej niz ten drugi. Choć są nadal obok siebie (odległość jakies 1-2 cm) Jedynym wytłumaczeniem dla mnie jest zbyt czesty pomiar i nagrzewanie się czujników. Wtedy ten zamocowany w rurce ma lepsze chłodzenie i pokazuje temp. bardziej zbliżoną do rzeczywistej. Nie pamiętam jak często jest robiony pomiar ale odstęp jest rzedu max kilku sek. Musiał bym zerknąć w źródła prog. ale to dopiero jak wróce wieczorem do domu.

Czy może być jeszcze jakaś inna przyczyna ?

Pzdr. Gejzero.

Reply to
Gejzero

Użytkownik "Gejzero" <gejzer snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hdtqu6$je4$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

To akurat chyba latwo sprawdzic - zmieniaj czestotliwosc, zobaczysz czy temperatura skacze ?

Kabel rozumiem do obu taki sam ? Warto by je przetestowac bez obudowy na dluzszym kablu - moze jakos inaczej wplywa na jeden a inaczej na drugi ?

Wsadzone sa bez naprezen mechanicznych ?

Moze byc jeszcze jakis numer z promieniowaniem - jesli z jednej strony grzejnik, a z drugiej widok na zimna hale.

Nie chciało mi się już wczoraj kompilowac i programowac układu bo programator gdzieś schowany i program bym musiał odgrzebac a późno już było. Dzisiaj pobawie się z różnymi czasami.

Jeden czujnik - ten goły, bezpośrednio przykręcony do zacisków na płytce drugi ten w rurce na 30 m kablu. Zdziwił bym się bardzo gdyby kabel był tu przyczyną ;>

Ten goły może mieć troche "rozciągnięte" nóżki żeby wlazł w listwe ale starałem się rozginac tylko końcówki. Drugi w rurce siedzi swobodnie zatopiony w paście.

Raczej odpada , brak rurch powietrza w okolicy czujnika równiez brak grzejnika w okolicy.

Gejzero

Reply to
Gejzero

Nie musi być grzejnika, czasem wystarczy zwykła żarówka z lampki biurkowej.

Reply to
DJ

Żarówki nie ma, jest świetłówka jakieś 60 cm od czujników. Zamknę dzisiaj w jakimś pudełku i wtedy warunki napewno będą takie same dla obu czujników.

Gejzero.

Reply to
Gejzero

Gejzero pisze:

Miałem podobny objaw, tyle że temperatura czujnika po "wklejeniu" w rurkę nagle zaczeła mi spadać do +5'C a dopiero po paru minutach zaczeła rosnąć, ale i tak była przez pierwszy dzień niższa. Okazało się że klej-pasta (cosmofen plus hv) zastosowany podczas reakcji wiązania zdecydowanie się ochładza, mosiężną rurkę prawie oszrania!

Poza tym jak koledzy radzili - promieniowanie. Choćby promieniowanie cieplne od twojej elektroniki (głupi 7805 zimny w palcach, a coś promieniuje), i przenoszone to ciepło przez ścieżki, laminat - do nóżek ds18b20 (a tędy wprost do struktury, strasznie zakłamując pomiar). Prawdę dopiero byś poznał oglądając okolicę dsów kamerą termowizyjną.

Reply to
BartekK

"Gejzero" <gejzer snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> schrieb

Zmniejsz czestotliwosc pomiarow np 10x i zobacz czy roznica bedzie zachowana.

Ale takie nagrzewanie pomiarem to by bylo przy jakims bledzie - sensor w stanie sink klocacy sie ze strong-pullupem czy cos podobnego.

hej

Reply to
mw158979

Użytkownik "Gejzero" <gejzer snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hdu3sf$he2$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Ale daj metalowe. Moze to chodzi o ekranowanie od zaklocen.

Użytkownik "BartekK" snipped-for-privacy@NOSPAMdrut.org napisał w wiadomości news:hdu4gf$nlk$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

No i problem rozwiązany ;) Czujnik nagrzewał sie od płytki układu - koło złacza 1 wire są stabilizatory. Teraz oddaliłem "cieplejszy" czujnik od płytki i zawinałem go razem z tym umieszczonym w rurce husteczką higieniczną. Wskazania różnią się teraz o dziesiętne części stopnia.

Dziękuję wszytkim za naprowadzenie na rozwiązanie problemu :)

Mam jeszcze jedno pytanko, nie krzyczcie, od razu przyznam się że jeszcze tego nie szukałem. Czy można zmusić jedną komendą kilka takich czujników do wykonania pomiaru w tym samym czasie a dopiero póżniej odczytywać to co zapamiętały czujniki ?

Pozdrawiam

Gejzero.

Reply to
Gejzero

SKIP ROM CCh CONVERT T 44h

Reply to
j.r.

Użytkownik "Gejzero" <gejzer snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hdv5ka$3ab$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

No i teraz dopiero wyszło że chyba miałem jeszcze błąd w przeliczaniu wyniku, bo teraz wyszło że temp. na wyświetlaczu jest niższa o kilka stopni w stosunku do rzeczywistej :/

1wwrite &HBE 'komenda odczytu układu DS1820 'zmierzonej temperatury B1 = 1wread() B2 = 1wread() If B2 >= 248 Then 'w przypadku temperatur ujemnych B1 = 255 - B1 'Od 255 Odejmujemy B1 B2 = 255 - B2 'od 255 odejmujemy B2 Znak = "-" Else Znak = "+" End If T1 = B1 / 16 'Przesuniecie w pawo o 4 bity T2 = B2 * 16 'przesuniecie w lewo o 4 bity T1 = T1 + T2 . . .

W ostatniej lini zamiast mnożenia przez 16 było przez 10 choć w komentarzu było przesunięcie o 4 bity.

Nie sprawdzałem tego jeszcze w układzie bo dopiero dzisiaj w pracy się doszukałem.

Dobrze myślę że to może być przyczyną zaniżania wyniku o dobrych kilka stopni ?

Gejzero.

Reply to
Gejzero