Przetwornica na MAX1763

Witam, mam układ, który docelowo ma zasilać z dwóch aku AAA elektronikę na 3.3V (~100..150mA) - ponieważ zależy mi na czasie pracy to zamiast w miarę dostępnych LM2621 zaciągnąłem od MAXIMA sample MAX1763.

Niestety mimo, że wg datasheeta układ powinien mieć trochę ponad 90% sprawności, mi udało się uzyskać maksymalnie 77..80% (.25A,2.5V -> .14A,

3.3V) (a na dodatek bierze 220uA w stand-by (powinien~100..150)). Zastanawia mnie przyczyna. Płytka wyszła mała, dobrze upakowana. Połączenia ścieżkami 16mils (nie dłuższe niż 8mm), polygon masy.

W odróżnieniu od schematu na stronie 9 ds: C1 (pojemność na wejściu) - 100uF zamiast 47uF C4 (pojemność na wyjściu) - 100uF zamiast 2*100uF (ale danie 2 nic nie zmieniało) Oba tantalowe zamiast ceramicznych (da się gdzieś kupić ceramiki o takiej pojemności?)

Jakieś sugestie co może być nie tak? Mam pomysł, żeby ułożyć nową płytkę z routowaniem za pomocą polygonów, ale nie mam pojęcie, czy to może pomóc...

Reply to
Michoo

Martwią mnie te ścieżynki 16 mils - nie stosuje się czegoś takiego w miejscach, gdzie płyną spore prądy. 8mm w przetwornicy pracującej na 1 MHz to już sporo.

Ok, w takim razie jutro przetestuję wersję routowaną polygonem. 4mm max odstęp. A co do grubości ścieżek - pady w tej kostce mają 17mils.

Btw; pewnie robiłeś układy na LM2621 - jaką sprawność dałeś radę osiągnąć?

Reply to
Michoo

I wystarczy, że pady mają taką wielkość - nie trzeba do tego dodawać jeszcze rezystancji i indukcyjności ścieżek.

Nie mierzyłem. Mam dość spore opory przed mierzeniem sprawności przetwornic amatorskimi miernikami.

W dniu 07.09.2010 14:22, entroper pisze:

Czytałem, ale przeoczyłem to, że przecież zasila się z wyjścia.

O tak. Dlatego w projekcie przy obliczeniach czasu pracy zakładałem 80%, ale dobrze byłoby mieć więcej.

Kierowałem się pierwszym wykresem ze strony 9 - pokazują tam właśnie to

94%, więc liczyłem, że dam radę osiągnąć koło 90%. 80% daje się uzyskać na LM2621.
Reply to
Michoo

Witam, Pora na podsumowanie zabawy z MAX1763: kondensatory elektrolityczne low-ESR: kompletna porażka - 46% sprawność kondensatory tantalowe 47u: około 55..60%, grzeje się kondensator na wejściu kondensatory tantalowe 100u: 75..80% dioda Schottky'ego na 3A (dokumentacja mówi o 0.5) - 85%

Cały czas sporo poniżej tego co obiecuje dokumentacja, ale uznajmy, że ostrzegali "Low- ESR tantalum capacitors offer a good trade-off between price and performance.".

To co mi jeszcze przychodzi do głowy to dławik - jest oficjalnie na 2.8A a układ bierze do 2.5A w impulsie, ale może jednak dławik się nasyca...

Reply to
Michoo

W dniu 07.09.2010 20:29, entroper pisze:

Nie w sposób zauważalny. Jak się aku naładują to zrobię jeszcze test przy 3W na wyjściu.

Reply to
Michoo

W dniu 2010-09-07 20:16 Michoo napisał(a):

Jeszcze można pokręcić przy samych kondensatorach. Lepsze parametry niż tantalowe mają ceramiczne w SMD. Ja widziałem 10uF ale może już robią większe. Ale 85% to i tak niezły wynik.

Reply to
Adam Dybkowski

W dniu 07.09.2010 21:34, entroper pisze:

Producent je zaleca i podaje dostawców w USA. W Polsce nie mogłem znaleźć większych niż 10u.

Reply to
Michoo