Przetwornica na MAX1763

mam układ, który docelowo ma zasilać z dwóch aku AAA elektronikę na 3.3V
(~100..150mA) - ponieważ zależy mi na czasie pracy to zamiast w miarę
dostępnych LM2621 zaciągnąłem od MAXIMA sample MAX1763.

Niestety mimo, że wg datasheeta układ powinien mieć trochę ponad 90%
sprawności, mi udało się uzyskać maksymalnie 77..80% (.25A,2.5V -> .14A,
3.3V) (a na dodatek bierze 220uA w stand-by (powinien~100..150)).
Zastanawia mnie przyczyna. Płytka wyszła mała, dobrze upakowana.
Połączenia ścieżkami 16mils (nie dłuższe niż 8mm), polygon masy.

W odróżnieniu od schematu na stronie 9 ds:
C1 (pojemność na wejściu) - 100uF zamiast 47uF
C4 (pojemność na wyjściu) - 100uF zamiast 2*100uF (ale danie 2 nic nie
zmieniało)
Oba tantalowe zamiast ceramicznych (da się gdzieś kupić ceramiki o
takiej pojemności?)

Jakieś sugestie co może być nie tak?
Mam pomysł, żeby ułożyć nową płytkę z routowaniem za pomocą polygonów,
ale nie mam pojęcie, czy to może pomóc...

Re: Przetwornica na MAX1763
Hello Michoo,

Martwią mnie te ścieżynki 16 mils - nie stosuje się czegoś takiego w
miejscach, gdzie płyną spore prądy. 8mm w przetwornicy pracującej na 1
MHz to już sporo.

Re: Przetwornica na MAX1763

Ok, w takim razie jutro przetestuję wersję routowaną polygonem. 4mm max
odstęp. A co do grubości ścieżek - pady w tej kostce mają 17mils.

Btw; pewnie robiłeś układy na LM2621 - jaką sprawność dałeś radę osiągnąć?

Re: Przetwornica na MAX1763
Hello Michoo,

I wystarczy, że pady mają taką wielkość - nie trzeba do tego dodawać
jeszcze rezystancji i indukcyjności ścieżek.

Nie mierzyłem. Mam dość spore opory przed mierzeniem sprawności
przetwornic amatorskimi miernikami.

Re: Przetwornica na MAX1763

Czytałeś "note 5"? Maxim jest mistrzem w ściemnianiu w datasheetach.
Sprawność "up to 94%" pewnie też jest dla przypadku, gdy Uin jest bardzo
bliskie Uout.

e.

Re: Przetwornica na MAX1763
Czytałem, ale przeoczyłem to, że przecież zasila się z wyjścia.

O tak. Dlatego w projekcie przy obliczeniach czasu pracy zakładałem 80%,
ale dobrze byłoby mieć więcej.

Kierowałem się pierwszym wykresem ze strony 9 - pokazują tam właśnie to
94%, więc liczyłem, że dam radę osiągnąć koło 90%. 80% daje się uzyskać
na LM2621.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski
Witam,
Pora na podsumowanie zabawy z MAX1763:
kondensatory elektrolityczne low-ESR: kompletna porażka - 46% sprawność
kondensatory tantalowe 47u: około 55..60%, grzeje się kondensator na wejściu
kondensatory tantalowe 100u: 75..80%
dioda Schottky'ego na 3A (dokumentacja mówi o 0.5) - 85%

Cały czas sporo poniżej tego co obiecuje dokumentacja, ale uznajmy, że
ostrzegali "Low- ESR tantalum capacitors offer a good trade-off between
price and performance.".

To co mi jeszcze przychodzi do głowy to dławik - jest oficjalnie na 2.8A
a układ bierze do 2.5A w impulsie, ale może jednak dławik się nasyca...

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski

nawet nie musi się nasycać, to po prostu 1MHz. Grzeje się?

e.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski
Nie w sposób zauważalny. Jak się aku naładują to zrobię jeszcze test
przy 3W na wyjściu.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski

Jeszcze można pokręcić przy samych kondensatorach. Lepsze parametry niż
tantalowe mają ceramiczne w SMD. Ja widziałem 10uF ale może już robią
większe. Ale 85% to i tak niezły wynik.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski

Zastanawiające, dlaczego sam producent nic nie wspomina o kondensatorach
ceramicznych, które się tu nasuwają w sposób oczywisty. Czy tylko chodzi o
tętnienia, które przy tych 4.7u-10u mogą być za duże (choć też bez
przesady, to 1MHz, poza tym to użytkownik decyduje, ja stosowałem i przy
250kHz), czy może scalaczek z jakiegoś powodu nie jest w stanie z nimi
współpracować?

e.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski
Producent je zaleca i podaje dostawców w USA. W Polsce nie mogłem
znaleźć większych niż 10u.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski

A potrzebujesz więcej niż 10u? Może nie - policz tętnienia i zobacz, czy
możesz z tym żyć. Ewentualnie równolegle połącz.

e.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski

Przegapiłem o jakim napięciu jest mowa, ale ceramiczne 22u/6V3 1206 stosuję
już tak z 8 lat (jak był krach z tantalami).
P.G.

Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski

Istnieje jakiś błędny pogląd, że kondensatory ceramiczne są super.
Tymczasem bez trudu można kupić kondensatorki SMD 0805 10u/10V ale one się
absolutnie nie nadają do zastosowania w przetwornicy.
Podstawa to niska rezystancja. Ja ostatnio szukałem kondensatorów
ceramicznych na nieco wieksze napięcie i znalazłem dopiero 3,3u/50V 1812,
które mnie zadowoliły. Te akurat są X7R i to chyba odpowiedni dielektryk do
takich zastosowań.

Tantal też nie jest synonimem ekstremalnie niskiej impedancji.
Przykładowo 100u/16V serii T491 Kemet ma ESR = 0,7R, natomiast te polecane
T510 100u/20V mają od 0,035R (mimo wyższego napięcia).

Oczywiście przy małym obciążeniu i tak wysokiej częstotliwości pracy te 100u
to jest zbyt dużo.

Natomiast jeśli chodzi o użycie diody to czy ona jest niezbędna w tej
aplikacji? Normalne jest, że ona znacznie zmniejsza sprawność. Dawanie
klocka na 3A niekoniecznie poprawi cokolwiek.

Oczywiście dławik jest tutaj bardzo ważnym elementem. Niestety często się
spotykam z problemem określenia częstotliwości z jaką może pracować dławik.
Na pewno przy nie każdy się nadaje na 1MHz.
--
Pozdr
EM

Site Timeline