przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

czy ktoś próbował walczyć z częstym przepalaniem się żarówek w układzie
sterowania (pulpitu operatora)... czy można w jakiś sposob pozbyć się
bezpośrednio przed żarówką przepięć w jakiś  prosty sposób?? Np. układ
wyłącza układ grzałki, lampka sygnalizacyjna w momencie wyłączenia byłska...
i sądze że długo nie poświeci, dlatego pytam, to samo dotyczy włączenia czy
wyłączenia sterowania itp... A może wymienić na ledy??

Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

dobry pomysł.
--
Jacek

Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

zeby zwiekszyc zywotnosc zaroweczek, wystarczy obnizyc napiecie ich pracy.
~20% starczy. mozna jeszcze dodac jakis rezystor ograniczajacy prad na
zasilanie , wtedy zaroweczki beda sie 'miekko' zapalac.

21wszy wiek... sa gotowe kontrolki, guziczki, a nawet 'zarowki ledowe' (tzn.
ledy w obudowach 'standardowych' zarowek). swieca jasniej, szybciej sie
zapalaja, moga mrugac ile dusza zapragnie.

moze byc tylko problem z przepieciami (nie lubia za wysokich napiec) ale z
drugiej strony i tak potrafia wytrzymac krotkie szpilki calkiem niezle...
jesli nie ma jakichs generalnych przeciwskazan (np. temperatura pracy
pulpitu ponad 100C ;) to imho najlepsze rozwiazanie.

--

Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

W układzie sterowania 24VDC a żarówki na 36V i też padają jak muchy..

są to przyciski kontrolno-sterujące z żaróweczkami. Z podmianką na ledy nie
było by problemu. Natomiast o ledach słyszałem że są bardzo wrażliwe na
jakiekolwiek przepięcia(ale nie sprawdzałem), że znacznie lepsze od nich są
standrowe żaróweczki (które też mi padają) stąd moje pytanie. ...

Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

To sprawdź :)
--
Jacek

Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

Wyłączenie grzałki powoduje przepięcie? Ciekawe.

Remek

Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.

Jesli od stycznika do grzalki idzie dlugi kabel w ktorym sie cos indukuje?

Osobiscie doswiadczylem jak 150m przewodu do halogenu 500W
moze dac sie we znaki, 35A ttanzystory padaly jak muchy podczas sterowania
PWM-em.
--
pzdr, j.r.

Site Timeline