Projektor Optoma EP758 się grzeje

Kupiłem synowi na placu za bezcen taki projektor [Optoma EP758], ale
grzeje się okrutnie [projektor , a nie syn ! ;}] i wyłącza się ,
pozostawiając czerwoną kontrolkę "Lamp".

Syn i ja jesteśmy laikami , on gdzieś wyszukał, że to albo lampa
zepsuta,albo przegrzewa się...

Niepotrzebnie wysłał lampę do regeneracji [bodaj koło 300-350? zł
zapłacił] i dalej nic...

Ciepło idzie od niego dalej i wyłączy się po ok.20 minutach.

  PrĂłbowałem go rozebrać aby zobaczyć gdzie moĹźe być figiel, alem laik i
w pewnym momencie odpuściłem sobie aby nie uszkodzić sprzętu...

W necie nic nie znalazłem co dałoby jakieś wskazówki...Nie wiem jakie są
koszty napraw i kto np. we Wrocławiu naprawia taki sprzęt..

Intuicja mi podpowiada, że to może być zły styk żarówki, ona jest
osadzona w takim gnieździe. Ale czy to możliwe aby taki był efekt?

Próbowałem z boku [gdzie wlot powietrza] podstawić wentylator. Nic to
nie dało.

Wewnątrz wentylator pracuje bo "jest ciąg powietrza"...

Co radzicie z tym dalej robić ?

Dziadek

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

Po wymianie (regeneracji) lamypy byc moze trzeba zresetowac liczniki
godzin pracy lampy.

c.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

To na pewno nie o to chodzi.
Do pewnego stopnia grzanie się projektora jest normalne, bo lampa
wytwarza ogromną ilość ciepła.
Z twojego opisu nie wiadomo, na ile to jest juĹź "patologia".
Możliwości jest kilka - problem z chłodzeniem (za słabe), problem z
zasilaczem (cholera wie jaki).

Nie obejdzie się bez wizyty w serwisie, w którym mają doświadczenie
z projektorami. Serwis Optomy robi oidp Veracomp.

Ale nie będzie to tanie zapewne - niech to będzie ostrzeżeniem
przed "okazyjnym" zakupem projektorów - ich naprawa to nie jest zajęcie
dla pierwszego lepszego elektronika.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

znaczy - może się pospieszyłem - teoretycznie jest możliwe, że licznik
czasu pracy wyłącza projektor. Ale o ile "grzanie się" projektora jest
"w normie" - autor postu napisał tak, jakby grzał się bardziej niż
normalnie, w sumie jednak nie wiadomo , czy tak jest :)

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

A nie jest tak ze automatyka projektora ustawia zasilanie lampy w
zaleznosci od jej zuzycia?

c.

Re: Projektor Optoma EP758 się g rzeje

Pogooglałem z ciekawosci, wprawdzie chodziło o Acer ale wspominał
ktoś o zapchanych filtrach pogarszajacych chłodzenie.

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

Możliwe w rocznym Dukato. Wymiana\tunning styków pomogła :)

--
Piter

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
Witam! Mam pod opieką ok 30 projektorów. Pierwsze co robię przy tego typu
usterce to piorę wszystkie filtry powietrza i odkurzam wnętrze sprężarką -
pomaga to w 50% przypadków. Można też uruchomić projektor bez filtrów. W
pozostałej części przypadków za ten błąd odpowiada zużycie samej lampy,
zatrzymywanie się któregoś z wielu wentylatorów (nie usłyszysz gdy któryś nie
pracuje, bądź zwalnia) - trzeba je wszystkie przejrzeć i sprawdzić opory
łącznie z zabudowaną turbiną.
Bardzo rzadko za podobną usterkę odpowiada termistor - można je zresztą
często podmieniać między sobą.

Czasem dołączam lampę przewodami na zewnątrz (przy zamkniętej klamie
projektora), chłodzę dużym wentylatorem i obserwuję sprzęt - gdy problem ma
któryś z wentylatorów usterka będzie nadal występować. (tej ostatniej
czynności nie polecam - ryzyko eksplozji lampy).
Licznik raczej - nie pozwala załączyć projektora.

Powodzenia. Robert R.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
Jeszcze odnośnie wentylatorów: Większość wentylatorów jest na 12V - wszystkie
są 3-przewodowe. Można je zasilić z zewnętrznego zasilacza (czerwony + czarny
-), żółty w powietrzu. Ten trzeci przewód - żółty to regulacja prędkości
obrotowej, gdy go nie podłączymy - to obroty są maksymalne. Elektronika
kontroluje to czy wentylator pracuje poprawnie poprzez pomiar prądu zasilania
(chociaż tutaj nie mam pewności, czy tylko).

Przeważnie w projektorze są 2 termistory - 1 przy obudowie lampy, 2 na
zasilaczu. Można je podmieniać bądź wyrzucić na zewnątrz obudowy do
testów.Jeśli wyrzucisz obydwa na zewnątrz - a błąd będzie dalej występował
oznacza to, że to nie kwestia temperatury.

Niewłaściwa praca lampy - zbyt duży prąd lampy (zużyta bądź niewłaściwa)
powoduje często bład "lampa", ale zdarza się też błąd "temp".

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

A ten trzeci przewod to nie jest wlasnie kontrola predkosci obrotowej?
W razie odlaczenia tego przewodu automatyka mysli ze kreci sie za wolno
wiec ustawia napiecie zasilania wentylatora na maksymalne.

c.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

wszystkie
czarny
zasilania

Możesz mieć rację, nigdy nie sprawdzałem sygnału na 3 żółtym przewodzie - nie
wiem czy jest to informacja zwrotna z wentylatora w postaci impulsów badź
napięcia, czy jest to wejście zadające prędkość. Aczkolwiek są to typowe
wentylatory 3- przewodowe, i pewnie ich sterowanie jest opisane i można to
znaleźć w sieci.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

Wentylator generuje 2 impulsy na obrót na żółtym (przynajmniej taki
standardowy do PC).

a.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
Wczoraj znajomy  otworzył projektor.Wyrzucił gąbki z kanałów
wentylacyjnych , ale to nie poprawiło pracy -i tak się zgrzał i szybko
wyłączył. Potem odciął żółty przewód od głównego wentylatora. To też nic
nie dało. Połączył go więc z powrotem. Wnętrze czyste i nie było co
czyścić, wentylatory "tak na oko" sprawne mechanicznie...
On się nie zna do końca na projektorach, ale sygnalizował, że być może
wentylator główny nie wskakuje na wyższe obroty, i pracuje na małych,
wciąż tych samych.

Dziadek

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

- ni
Po odłączeniu żółtego przewodu któregokolwiek z wentylatorów błąd temperatury
powinien wystąpić prawie natychmiast (po paru sekundach). Sprawdzaliście
opory ruchu wentylatora głównego (turbiny) - można go podłączyć pod
zewnętrzny zasilacz (12V) - i przy wyłączonym projektorze potestować -
zobaczyć czy po 10 minutach nie bierze większego prądu. Zółty przewód
pozostawiasz niepodłączony. Ze wszystkich wentylatorów właśnie główny często
się uszkadza w różnych modelach projektorów.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
Otóż po odłączeniu żółtego przewodu wydawało się , że praca Projektora
nie uległa żadnej zmianie! Czyli jak było żle tak i pozostało. Wydaje
się, że wentylator chodził z podobnymi obrotami [przed odcięciem, jak i
w połączeniu żółtym]..

Acha ...nie napisałem najważnieszego. Ten człowiek który kombinował przy
moim projektorze podyktował mi coś takiego"Wentylator główny.Napięcie 7V
przy rozgrzanym rzutniku. Przecięty przewód żółty, też 7 V na wentylatorze."

Czy to coś wyjaśnia?

Dziadek

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

B3%ry kombinowaC5%82 przy
82%ty, teC5%BC 7 V na

Niewiele.

W projektorach, ktC3%B3re trochC4%99 znam wiatraki majC4%85 nominaln=
e napiC4%99cie 12V, ale20%
zasilane sC4%85 przez regulowany stabilizator napiC4%99ciem zaleC5%BC=
nym od okolicznoC5%9Bci20%
- np. od wybranego trybu poziomu jasnoC5%9Bci lampy. Tak wiC4%99c 7V =
nie jest niczym20%
niezwykC5%82ym. JeC5%9Bli po wystC4%85pieniu bC5%82C4%99du lampy w=
iatrak przyspiesza (tak jest w20%
"moich" projektorach), to ukC5%82ad sterujC4%85cy jest zapewne sprawn=
y.

Brak reakcji na odciC4%99cie przewodu daje siC4%99 wytC5%82umaczyC4%
87% - jeC5%9Bli wiatrak ma20%
wyjC5%9Bcie ERR sC5%82uC5%BCC4%85ce jedynie do sygnalizacji zatrzym=
ania a projektor traktuje20%
wiszC4%85ce w powietrzu wejC5%9Bcie jako stan prawidC5%82owy, to rea=
kcji na odciC4%99cie20%
przewodu nie bC4%99dzie.

JeC5%9Bli chodzi o grzanie, to z moich obserwacji wynika, C5%BCe temp=
eratura20%
"wydychanego" powietrza jest zwykle wyC5%BCsza od temperatury otoczeni=
a o jakieC5%9B20%
30 do 40 stopni. Warto byC5%82oby to zmierzyC4%87.

O filtry jak pisaC5%82 Robert trzeba dbaC4%87 i to bardzo. Wiele juC5%
BC% widziaC5%82em20%
nadtopionych i odksztaC5%82conych C5%BCarnikC3%B3w nie mC3%B3wiC4%85=
c o pC4%99kniC4%99tych. Najgorsze,20%
C5%BCe sygnalizacja nadmiernej temperatury wcale nie musi wystC4%85pi=
C4%87, a C5%BCarnik20%
pomaC5%82u miC4%99knie...

Lampa u kresu C5%BCywotnoC5%9Bci lub regenerowana moC5%BCe jak najba=
rdziej dawaC4%87 opisane20%
objawy. Parametry C5%BCarnika sC4%85 C5%9BciC5%9Ble kontrolowane pr=
zez tzw. balast czyli20%
przetwornicC4%99 zasilajC4%85cC4%85 i w razie wyjazdu charakterystyk=
i C5%BCarnika poza normC4%9920%
balast zgC5%82asza bC5%82C4%85d. Nawet jeC5%9Bli nowy C5%BCarnik j=
est sprawny i prawidC5%82owo20%
dobrany, to zdarza siC4%99 iC5%BC firma regenerujC4%85ca najzwyczajn=
iej owija drucik na20%
wyprowadzeniu C5%BCarnika (w oryginale jest zgrzewany) i po rozgrzaniu=
20%
poC5%82C4%85czenie staje siC4%99 niepewne.

MoC5%BCliwoC5%9Bci jest sporo - projektory nie sC4%85 C5%82atwe w s=
erwisowaniu.

pozdrawiam,
C5%81ukasz

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
okoliczności
jest w
traktuje
Najgorsze,
opisane
normę
DuĹźo tych informacji jak dla laika i "nie ograniam" wszystkiego. [Jak
dla mnie to ewidentnie wentylator "nie wchodzi" na wyĹźsze obroty i lampa
się rozgrzewa, potem projektor się wyłącza.]Przekażę te informacje
elektronikowi który grzebał przy projektorze. Ja jako laik mam inne pytanie.
Zakładając, że wentylator nie osiąga wyższych obrotów [kiedy powinien],
czy jest jakiś sposób [i sens] tak go podłączyć, aby cały czas był na
najwyĹźszych obrotach?

Dziadek

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje

Zasilić ze stałego 12 V a nie z regulatora.

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
Znajdę w projektorze takie miejsce do podpięcia, czy dodatkowy zasilacz
musiałbym montować?

Dziadek

Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
  i który grzebał przy projektorze. Ja jako laik mam inne
Znajomy podpiął mi wentylator na 12 v i nic to nie dało. Praca nie
zmieniła się , projektor się przegrzewa. Zauważyłem, że bez obudowy
projektor chodzi bez kłopotów. Spróbuję dodatkową wentylację zastosować
[otwory w obudowie, względnie wentylator dołożony do obudowy na
zewnątrz]... ;{

Dziadek

Site Timeline