problemy z tachometrem

Hej,

pytanie do grupowej inteligencji z serii "sssso jest grane?".

Opis problemu:
urządzenie składa się ze sterowania (regulator analogowy) oraz silnika z
tachometrem. Rozwiązanie komercyjne, działało długie lata bez
problemowo. Całe ustrojstwo bardzo klasyczne: regulator liniowy na
wiadrze 2N3055/MJE2955, cztery kwadranty. Silnik 300W DC, 48V max
pracuje "na pół gwizdka" (max 35V), do tego przyczepiony jest tachometr,
nominalnie 6V/1000rpm, 3000rpm max. Maksymalne obroty silnika to ok.
1800 rpm.
Od pewnego czasu szlag trafiają półprzewodniki w sterowaniu, konkretnie
uA741 i TL084, "siła" trzyma bez problemu. Po długotrwałym "macaniu w
ciemności" zlokalizowałem problem z tachometrem. Otóż raz na jakiś czas
(mniej więcej co 50-200 obrotów) pojawia się burza na wyjściu. I to doćś
smakowita, bo impulsy na oscyloskopie mam powyĹźej 200V, jako Ĺźe kabelek
też sensownej długości (15m) mam na wyjściu drgania oscylujące gasnące
przez ok. 10us, impulsy powyżej 100V trwają poniżej 1us, czas trwania
jednego impulsu to 10-30 ns. Normalne chwyty techniczne w stylu
kondensator, RC do masy, filtr RC pi nie dają rezultatu, RLC też nie.
Wypróbowałem już różniste wartości C od 100pF do 0.5uF, R od 100 ohm do
10k i nic. Trochę się redukuje, ale za to uzyskuję piękne drgania o
coprawda niższym napięciu, ale za to niższej częstotliwości. Sprzężenie
zwrotne dostanie kurwicy jak to "zobaczy".

Teraz zapytanie Lenina: co zrobić? Wymiana tachometru może załatwi
sprawę, ale zanim dostaniemy pozwolenie na naprawę (1kEUR) to będzie
Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".

Jakieś pomysły?

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem

NTG -> pl.misc.poeci :-)
Napisz coś bardziej konkretnego. Co można zmierzyć? dlaczego podejrzewasz
tacho?
Tacho ma napięcie wyjściowe przemienne? jakieś szczotki po drodze?

Podobnie stara maszyna: lampy, wzmacniacz magnetyczny. upalała układ
ograniczenia sygnału sterującego. winna była prądnica  - jej szczotki.

--
Desoft

Re: problemy z tachometrem

No nie napisałem, że ww pomiary są na tacho solo. Znaczy silnik podpięty
pod zasilacz stabilizowany, kręcę bez sprzężenia zwrotnego do
nominalnych obrotów i mierzę napięcie na tacho. To normalne tacho DC,
czyli ze szczotkami. To, że szczotki mogą robić "kuku", albo na pewno
robią to wiem na 99.9%. Ale patrz wyżej: chodzi o naprawienie by "na
razie działało". A zmierzyć mogę prawie wszystko, co się da zmierzyć za
pomocą woltomierza et al, oscyloskopu 100MHz, częstościomierzem i
podobnymi normalnymi rzeczami (np. suwmiarka ;-)).

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem

No to zmierz samo tacho. Z tego co piszesz to może nawet bez wyjmowania się
da.
Odpiąć silnik od zasilania i zakręcić silnikiem.
Co prawda różne rzeczy się dzieją w uszkodzonych elementach, ale tacho
generujące powyżej 100V to perpetum mobile.
Te transile jak proponuje Michoo wyglądają obiecująco.
Ale najpierw upewniłbym się co do przyczyny.

--
Desoft

Re: problemy z tachometrem
No to tak właśnie mierzę. Kręcę silnikiem do obrotów nominalnych i
mierzę tacho solo, podłączone tylko do oscyloskopu.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem

mierzę

Kręcę silnikiem = napędzam go wiertarką, ręką?
I generuje to 100V ?

--
Desoft

Re: problemy z tachometrem

A to opisałem w pierwszym poście. Silnik podłączam do zasilacza
stabilizowanego i "nim kręcę". Zasilacz regulowany i stabilizowany
0-70V, 0-20A (do 35V, potem max 10A), czyli wystarczający. Silnik bez
regulacji leci, ale nie zmieniam obciążenia i wolno zmieniam obroty,
więc nie ma problemów. Tacho nominalnie 10V max i tak, generuje >>100V.
Krótka szpilka. Ja muszę się zająć czymś innym, ale koledzy pomierzą
dzisiaj wszystko, co tu było obgadywane.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem

A da się wyjąć przynajmniej szczotki ? Sądząc z opisu "trawa" na wyjściu
może być związana z wieszaniem się szczotek w oprawach. Wyjąć,
przeczyścić oprawy z pyłu szczotkowego, w ostateczności przeszlifować
wymiary poprzeczne. Dobrze by było oczyścić okolice komutatora.

--
P. Jankisz
Re: problemy z tachometrem
Ten tachometr ma wymiary małego CDka (fi 8cm?), grubość jakieś 2cm.
Wiem, jak go ściągnąć z wału (jeszcze jest na silniku), ale jak go
rozebrać niestety nie mam pojęcia. Danych katalogowych tachometru
niestety nie mam w komplecie, ale podejrzewam, Ĺźe ma 30 lub 50 sekcyjny
komutator. Bydlę kosztuje nowe jakieś 1000EUR, możemy wysłać do naprawy
(ok 300EUR), ale najpierw biurokracja (patrz mĂłj pierwszy post).
Ciekawi mnie też to dlaczego, jeżeli to naprawdę szczotki świnią, te
impulsy pojawiają się tak rzadko. Konkretnie pojawiają się mniej więcej
co drugi obrót, co przed przełożeniem przekładnią pasową wychodzi na co
100 obrót wału silnika. Mniej więcej, regularne to nie jest.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem

Pył szczotkowy włazi wszędzie, między działki komutatora i do opraw
szczotek. Do tego szczotki czasem puchną ze starości, a cała maszyna drga.

--
P. Jankisz
Re: problemy z tachometrem

napisaC5%82(a):

9B%ci przeszlifowaC4%87

JuC5%BC sobie odpowiedziaC5%82eC5%9B, pasy ci siC4%99 C5%82adujC4%85=
 i co pewien czas masz gdzieC5%9B
przeskok iskry, moC5%BCe nawet do kabla od tacho, dlatego taka krC3%B3=
tka i ostra  =

szpilka.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: problemy z tachometrem
MoĹźe dostateczne szybkie diody (transile?) na odpowiednio dobrane
napięcie (20V?) zwierające te wszystkie szpilki do masy?

Re: problemy z tachometrem

Będę próbował jutro, dzisiaj już się nam nie chciało ;-). Tylko czy
transile są wystarczająco szybkie? Na oscyloskopie zbocza są dość ostre,
pokazuje mi 0-200V w ciągu <10ns. Oscyloskopu na GHz niestety nie mam. W
każdym razie kolega złapał wtyczkę przy przełączaniu na inny oscyloskop
i go "kopło" ;-).

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem
E6% ostre,

SB1% bardzo szybkie. Czas reakcji ograniczony jest przede wszystkim
przez indukcyjnoB6%E6 koF1%cF3%wek. Sama struktura zaczyna przewodziE6%
praktycznie natychmiast (poniBF%ej pikosekundy), ale pasoBF%ytnicze
indukcyjnoB6%ci ograniczajB1% ten czas bardzo rF3%BFnie, od kilku do
kilkudziesiEA%ciu ps, zaleBF%y teBF% od samej tB3%umionej szpilki.
Na wolniejszym oscyloskopie teBF% coB6% zobaczysz. To czego nie stB3%umi
transil, bEA%dzie dzwoniE6% dziEA%ki indukcyjnoB6%ciom B6%cieBF%ek i pojemn=
oB6%ciom
wejB6%ciowym ukB3%adF3%w, raczej juBF% niegroBC%nie.

Re: problemy z tachometrem

elektrostatyka? coś się ładuje od tarcia i strzelają iskierki w
tachometr/gdzieś obok ?

e.

Re: problemy z tachometrem

Elektrostatyka byłaby możliwa, ale nie wiem, jak by się miała na kabelek
dostać. Ale dobry pomysł. Mamy nowe pasy transmisyjne i możliwe, że
zrobiliśmy generator van de Graafa. Tylko wszystko jest niby połączone z
PE. No to mam następny pomiar jutro, czy mi się tam coś w kabel indukuje
lub jakieś pojemnościowe sprzężenie?

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem
 =

napisaC5%82(a):

85% iskierki w

BC%liwe, C5%BCe  =

82%C485%czone z  =

A ten kabel nie ma ekranu? moze go zmieniC4%87 na skretkC4%99 STP i uk=
ran umasiC4%87,
to ci wtedy ta elektrostatyka nie bC4%99dzie wchodziC4%87 na wzmacniac=
ze.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: problemy z tachometrem
On Wed, 23 Mar 2011 18:19:21 +0100, Waldemar Krzok

Spróbuj tymczasowo uziemniać wał pądnicy, jej obudowę do jakiejś
stabilnej masy względem regulatora. Jak to jest elektrostatyka to
powinieneś zaobserwować różnicę.
--
Grzegorz Krukowski

Re: problemy z tachometrem

OK, na razie wziąłem te "myśli zebrane" i zrobiliśmy protokół na dzień
dzisiejszy co robić. Sam nie mogę, bo mamy dostęp do systemu dopiero od
16, a ja muszę o 15 być "na innej budowie", tak samo jutro. W
poniedziałek zrobimy nasiadówkę i obgadamy wyniki. Zdam sprawę co i jak.
W każdym razie masa urządzenia może mieć słabe połączenie z uziemieniem
(pomieszczenie jest klatką Faradaya połączoną z uziomem budynku), w
każdym razie w czasie pracy może to połączenie być słabe, statycznie
jest ok (< 0.5 Ohma do PE), dynamicznie jeszcze nie mierzyliśmy.
Statyczne ładowanie się "czegoś" sprawdzimy poprzez zdemontowanie
częściowe napędu (zdjęcie pasów napędowych) i pomiar samego bloku
silnik-tachometr jak poprzednio (silnik zasilany z zasilacza
stabilizowanego).
Zabezpieczenie obwodu wejściowego zrobimy i tak. Na razie są dwa
pomysły: jeden Michoo/shg transilem, drugi pomysł podsunął kolega: diody
fast recovery podciągnięte do + i - zasilania odpowiednio. Ewentualnie
jedno i drugie.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: problemy z tachometrem (rozw iązanie)

bede pamietal :) w Berlinie bywam rzadko, ale jakby co, to centralna
Polska :)

e.

Site Timeline