Prąd przy rozruchu silnika w samochodzie

Jaki prąd płynie przez stacyjkę podczas uruchamiania silnika i podczas jego normalnej pracy?

Reply to
alberrt

Użytkownik "alberrt" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d46853$mda$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Sumaryczny prąd płynący przez złącza przy kluczyku, podczas rozruchu jest większy o jakieś 5-10A, bo musi zasilać dodatkowo "automat" w rozruszniku. A jeśli Ci chodzi o prąd rozrusznika to kilkaset A zależy od rozrusznika i silnika.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

zależy w jakim samochodzie. W moim płynie bardzo mały prąd, bo bendix jest zasilany przez przekaźnik sterowany komputerem. A tak jest obecnie w większości samochodów.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Przekaźnik na 300A?

Reply to
Adam Dybkowski

w zwyklym rozruszniku przeciez elektromagnes rownoczesnie z zebatka przyciaga takze kotwice, wec jest to rodzaj przekaznika:)

Reply to
greg

No na 300A a może i więcej. Poprzednik sie nie zna i napisał nieprawdę. Przekażnikiem z komputera jest uruchamiany następny przekażnik, ten 300 amperowy. Przy okazji ten duzy przekaźnik sprzęga wirnik rozrusznika z kołem zamachowym. Mechanizm służący do sprzęgania popularnie nazywany jest bendixem. Bo w rzeczywistości nazwa bendix jest zastrzeżona do sposobu sprzęgania, a raczej rozsprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym. Tomek

Reply to
Tomek

Ok, jako ze wlasnie przerabiam tester do takowych, podziele sie swoimi 3-ma groszami ;-)

Pierwszy - malopradowy przekaznik z kompa moze byc sterowany - ale nie musi. Bywalo tak, ze nie bylo go wcale, albo byl ale sterowany w sposob klasyczny stacyjka (nadal produkowane sa rozruszniki do samochodow nie posiadajacych komputera). Jesli chodzi o uklad wklaczajacy rozrusznik - to zbudowany jest z 2 cewek. Jednej nawinietej grubym drutem oraz drugiej nawinietej cienszym - znacznie cienszym. Uzwojenie grube ma za zadanie przyciagnac kotwe (a wiec i zazebic bendinks) i po wykonaniu tegoz jest odlaczane. Podtrzymanie kotwiczki realizuje nastepnie uzwojenie nawiniete cienkim drutem. Owo odlaczenie zrealizowane jest na jednym styku zwiernym - zamykanym owa kotwiczka. Ten sam styk zasila tez rozrusznik. Dodatkowo bywa tak, ze jest wyprowadzony jeszcze jeden styk zwierany kotwiczka - pewnie do kontroli czegos tam - kontrolek ladowania/smarowania./hamolcow - nie wiem.

Mam nadzieje ze nic nie pomylilem ;-) __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Patrz tu ło ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

a czytałeś co ja napisałem, że tak trąbisz o tym, że się nie znam? Przecież stoi niebiesko na białym: przekaźnik z komputera załącza bendix, czyli dokładnie to, co ty napisałeś.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Bendix to sposób a nie urządzenie. Nie można załączać sposobu. Wielu bendixem nazywa zespół sprzęgła jaki znajduje sie w rozruszniku. Ale to zwyczajowa nazwa. jest kilka metod sprzegania wirnika z kołem zamachowym. W tej chwili najpopularniejszy jest system bendix. Myk w tym systemie polega na tym że w czasie włączania zebatka na osi rozrusznika porusza sie jednocześnie do przodu i wykonuje powolny ruch obrotowy. Żeby łatwiej sie zazębiła. Jak sie zazębi to wtedy jest włączony prąd. Jak silnik zapali i zacznie sie obracać to następuje wyzebienie nawet jak jest właczony rozrusznik. Zapobiega to rozkręceniu rozrusznika do prędkości mogących go uszkodzić. Kapewu. Tomek

Reply to
Tomek

Tomku prawie wszystko prawdza. Zastanawia mnie tylko to "wyzębienie" po uruchomieniu silnika. Jeżeli miał kolega na myśli sprzęgło jednokierunkowe to ok.

Tak naprawdę to Waldek dopowiedział na pytanie zasadnicze, tzn. prąd płynący przez stacyjkę zależy od sposobu rozwiązania instalacji elektrycznej, czyli od marki i modelu samochodu. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pozdrawiam

Reply to
ZBF

przecież wiem. Użyłem nazwy zwyczajowej. Ty na przykład też, bo zębatka nazywa się oficjalnie kołem zębatym. Chodziło mi tylko o to, że prąd załączający stycznik w rozruszniku, jakby go nie nazwać, nie musi płynąć przez stacyjkę, tylko jest w nowych samochodach załączany przekaźnikiem sterującym albo bezpośrednio z "włącznika rozrusznika sterowanego kluczem albo czymś innym" (bo stacyjka to też zwyczajowa nazwa i różne rozwiązania są), albo przez komputer. Kaszlak 126p miał cięgło i przez stacyjkę nic nie szło do rozrusznika, mój ma sterowanie komputerem, bo załączanie rozrusznika może zostać opóźnione, jak komputer stwierdzi, że silnik za zimny by go startować bez załączenia świec (silnik diesla).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok