Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ d

Pozwolę sobie rozpocząć tutaj identyczny wątek jak na forum elektrody, gdyż to m.in. z tej grupy czerpałem "dobre opinie" o firmach w których zamawiałem. Temat na forum elektrody (z fotkami) -

Zakładam ten temat, bo jestem załamany tym co się produkuje jako płytki PCB.

Właśnie dziś dotarły do mnie płytki z trzeciej już firmy (liczę tylko te z którymi miałem styk prywatnie) i... brak słów... Płytki pochodzą z Chin, firma nazywa się PCBCART i w całym necie nie znalazłem o nich ANI JEDNEJ złej opinii - same superlatywy, a naprawdę długo szukałem opinii, żeby się nie naciąć. A co dostałem? Pierwsze co rzuca się w oczy, czyli warstwa opisu - BEZNADZIEJNA! Na praktycznie każdej płytce przesunięta (ciężko znaleźć płytkę na której nie nachodzi na pady), na większej części rozlana (plamy, rozlane litery, zmazane litery, itp.). Patrzymy głębiej i o ile miedź na większości płytek wygląda bardzo dobrze, to na oko 25% ma cięte zwarcia i to często więcej niż jedno na płytce (płytki są testowane, więc wiedzą gdzie poprawiać). Nie mogę się chyba przyczepić do otworów (są dosyć precyzyjne) i do soldermaski (jest soldermaska między padami w LQFP48, czego dotychczas nie widziałem). Praktycznie każda płytka jest źle wycięta - z jednej strony wszystkie mają zbyt dużo laminatu.

Poprzednio zamawiałem płytki w polskiej firmie Elpin. Nawet na elektrodzie można znaleźć opinie, że to jedna z najlepszych firm w naszym kraju. Wg moich doświadczeń 15-25% płytek ma zwarcie (raczej jedno małe), więc trzeba sobie je sobie znaleźć (zwykle PO lutowaniu, bo jakżeby inaczej...) i przeciąć. Soldermaska przesunięta, oczywiście nie ma mowy o soldermasce między padami (gdy przerwa między nimi wynosi

0.25mm). Otwory lekko przesunięte (nie są centralnie na środku padów). Warstwa opisu przesunięta znacznie (choć mniej niż w PCBCART), często wchodzi na pady, czasem rozlana, ale ogólnie w miarę wyraźna. Na moje zastrzeżenia co do przesuniętej soldermaski dowiedziałem się, że "tolerancja wynosi +/-Xmm", a to przecież nie problem, że w 99% płytek jest akurat maksymalnie przesunięte...

Na samym początku zamawiałem w firmie Gama (drukowane.pl), o której akurat można znaleźć dużo złych opinii. Zamawiałem tam chyba 4 razy, przy czym naprawdę beznadziejne były dopiero te ostatnie płytki. Jednak... Soldermaska bardzo kiepskiej jakości (można zdrapać bez większych problemów!), zawsze ma jakiś taki dziwny kolor (zamiast czerwonego - różowy), choć chyba była między gęsto położonymi padami. Warstwa opisu (na tych dobrych seriach) lekko rozlana, ale przynajmniej tam gdzie być powinna i nie wchodziła na pady. W pierwszych trzech seriach chyba nie trafiały się zwarcia, ostatnia była tragiczna pod tym względem. Resztę opinii można przeczytać w necie, łatwo znaleźć.

A teraz moje pytanie:

Czy w ogóle istnieje firma, która robi porządne płytki? Interesuje mnie firma, która obsłuży osoby prywatne z niewielkimi (ale nie małymi!) zamówieniami (kilkanaście - kilkadziesiąt dm2), za które policzy rozsądną cenę (wiem, że jakość kosztuje i chcę za nią zapłacić, ale na razie płacę całkiem sporo, a jakości jakoś nie ma). Firma nie musi być w Polsce, nie musi być nawet w EU - obojętne. Możliwości technologiczne jakie mnie interesują są chyba standardowe - ścieżki / raster 0.25mm, otwory 0.4mm, annual ring 0.3mm, różne kolory soldermasek i opisów, DUŻA PRECYZJA, ~0 ZWARĆ, WYSOKA JAKOŚĆ, rozsądna cena (nie mają być super tanie, ale nie będę płacił jak za sztabki złota).

Wydaje mi się, że nie wymagam kosmosów, jednak jakoś do tej pory nie znalazłem... Może to kwestia tego, że jestem osobą prywatną i firmy się ze mną nie liczą? Może mam zbyt małe zamówienia? Może jednak wymagam kosmosów? Wziąłem sobie teraz nawet do ręki jakieś stare karty PCI z kompa i owszem - warstwa opisu jest lekko przesunięta (w końcu nie jest krytycznie ważna), w jednej nawet lekko wchodzi na pady, ale wygląda ona

100x lepiej niż to co ja dostaję.

W pracy zamawiamy płytki prototypowe z firmy Satland (prototypy.com) i muszę powiedzieć, że są chyba lepsze niż wszystkie płytki które zamawiałem osobiście z trzech powyższych firm. Płytki z masowej produkcji są już robione gdzieś w Chinach (zamawiane przez kooperanta, więc nie wiem gdzie) i wyglądają super, choć te które widziałem nie miały akurat warstwy opisu...

Proszę tylko o opinie potwierdzone własnym doświadczeniem (najlepiej ze zdjęciami), bo - jak już pisałem - o dwóch firmach w których zamawiałem znaleźć można jedynie dobre opinie, a rzeczywistość jednak nie jest taka piękna.

4\/3!!
Reply to
Freddie Chopin

Chyba miales po prostu pecha ! Z polskich plytkarzy moge polecic Elseko, jak zamawiam w chinach to zawsze z testowaniem i nigdy nie dostalem zonka.

Reply to
wirefree

Oby tak było... PCBCART obecnie robi 87% płytek z mojego zamówienia ponownie w ramach reklamacji (po przesortowaniu wyszło mi, że pozostałe

13% może być) i mam nadzieję, że będą o wiele lepsze niż te pierwsze, bo jak nie, to kasa w błoto, płytki do kosza i kolejny "ślepy strzał" w kolejną firmę...

Na taką ewentualność rozważam firmy Kono, Faldruk albo Hatron. O ile o dwóch pierwszych można znaleźć kilka dobrych (i złych) opinii, to o firmie Hatron nic ciekawego nie udało mi się wyszukać, więc bardzo chętnie przeczytał bym jakieś info o niej, a najchętniej oczywiście zobaczyłbym zdjęcie jakiejś płytki od nich (z opisem). Oczywiście świeże opinie o tych dwóch pierwszych (jak i innych [; ) firmach też są mile widziane!

Wydaje mi się, że to nie ten kaliber - zamawiało u nich koło naukowe u nas na studiach i nie wspominają tego zbyt dobrze. Nawet mam w szufladzie kilka urządzeń z płytkami z tej firmy. Opis oczywiście przesunięty, choć lekko. Firma raczej preferuje wielkie zamówienia - tak słyszałem.

pozdr.

Reply to
Freddie Chopin

Jesli cie stac to moze byc technoserwis

To sa plytki 2 warstwowe ?

Reply to
wirefree

bo to prawda. żadna polska firma. u nas jak ci zrobią to czasem od zwarć zwariujesz. szkoda gadać. rób w chinach.

Reply to
mariusz

mariusz pisze:

Już o tym pisałem kiedyś, ale napiszę raz jeszcze: podobnie jest z zamawianiem elementów optycznych (kliny, pryzmaty, soczewki etc) dobrej jakości na zamówienie wg. opisu. Polski szlifierz zacznie od marudzenia, że będzie drogo i trudno coś takiego zrobić. Potem będzie się ociągał z zamówieniem, zrobi niechlujnie. Chińczyk odpowiada na e-mail po 15 minutach (niezależnie o jakiej porze napiszesz do niego!), zrobi wszystko precyzyjnie i taniej niż Polak, całe zamówienie jest tańsze i szybsze. I jeszcze kartkę na święta przyśle. W Polsce opłaca się tylko ziemniaki i chleb kupować.

Reply to
Filip Ozimek

Może i bym chciał, ale firma ta nawet nie zrobi wyceny dla prywatnej osoby...

Tak.

pozdr.

Reply to
Freddie Chopin

Chyba niezbyt się zrozumieliśmy... Płytki które były bezpośrednim impulsem do powstania tego wątku są właśnie z Chin. Są gorsze niż te z PL (no, może lepsze trochę niż niektóre zamówienia z Gamy).

pozdr.

Reply to
Freddie Chopin

podajesz, imie, nazwisko, nip - i trudno cie odroznic od firmy. Chyba ze firma zechce regon, albo oswiadczenie ze jestes platnikiem VAT, bo inaczej musi wystawic paragon z kasy fiskalnej ..

Może wybrałeś złą firmę. Zamawiamy płytki na Tajwanie od wielu lat. Łącznie było tego kilkadziesiąt tysięcy. Podczas uruchamiania nawet nie zakładam aby przyczyną było uszkodzenie płytki. To się nie zdarza. Zupełnie inaczej jest w przypadku krajowych firm. Tu uszkodzenie płytki są jednym z dość czestych problemów. Nawet jeśli zapłaci się za testowane to i tak nic nie daje. Płytki mają zwarcia i przerwane przelotki. Największy problem, pojawia się gdy chcę się zamówić dużą ilość laminatów. Zwykle okazuje się, ze to co udawało się w mniejszej skali zupełnie nie wychodzi przy większym zamówieniu.

Paweł

Reply to
Paweł

:):):):):):)

2 warstwowe plytki zamawiasz w PCBCART ?? Przeciez to sie nie oplaca. Zamow w technoserwisie bedzie taniej i szybciej.
Reply to
wirefree

mariusz pisze:

2 warstwowych nie oplaca sie robic w chinach, chyba ze kontener. Tak jak napisalem wczesniej technoserwis z testowaniem
Reply to
wirefree

Filip Ozimek pisze:

Obawiam sie ze bzdury wypisujesz, jest kilka dobrych firm w polsce ale trzeba wiedziec jakie to, ogolnie 2 warstwowych nie oplaca sie zlecac chinczykowi bo bedzie drozej niz u nas. Zamawialem tysiace sztuk w chinach i w polsce i jesli plytki sa testowane to nie ma mozliwosci ze maja wady.

Reply to
wirefree

Najpierw sprawdź, potem pisz. W technoservice wychodzi mnie bez VAT, bez wysyłki i bez dokumentacji (pomijam to, że na TSkę mogę wziąść 1/3 tego co potrzebuję) dokładnie 3x drożej niż w PCBCART z VAT, cłem, przesyłką i dokumentacją... Szybciej też nie będzie, bo od zamówienia do otrzymania płytek w PCBCART mija dokładnie 14 dni.

pozdr.

Reply to
Freddie Chopin

Pewnie po to jest ten wątek, aby ktoś polecił "dobrą", choć Elpin i PCBCART są ponoć bardzo dobre.

pozdr.

Reply to
Freddie Chopin

W dniu 2010-02-27 23:12, Freddie Chopin pisze:

[...]

Polecam gdański SoftCom - zamawialiśmy u nich produkcyjną serię płytek do telefonów komórkowych (AFAIR 8 czy 10 warstw, kilka układów BGA, mikroprzelotki). Robione chyba w Chinach, jakość płytek super, pomimo sporego stopnia skomplikowania.

Reply to
Adam Dybkowski

Zamawialem wielokrotnie w chinach i technoserwisie, w chinach mam duze lepsze ceny niz PCBCARt i i tak nie oplaca sie robic 2 warstwowych w chinach z uwagi na koszt transportu.

Technoserwis moze nie jest tani ale jak zamawiasz z testowaniem elektrycznym to masz 100% pewnosci ze plytka jest Ok, wiekszosc plytkarni w polsce robi testowanie "wzrokowe" bo nie stac ich na maszyny do testowania. podalem ci kilka przykladow plytkarni sprawdzonych w ktorych zamawialem tysiace plytek i jestem z nich zadowolony. W technoserwisie czekam na plytki prototypowe 6 warstwowe max 5 dni.

Zauwaz tez ze ceny sa rozne dla zamowien 5 plytek i 5 000.

Reply to
wirefree

? gdzie ?

Zauważ, że pisałem iż w Technoservice nie zamówię nic, bo jestem osobą prywatną.

pozdr.

Reply to
Freddie Chopin

Adam Dybkowski pisze:

Softcom to tylko posrednik, plytki robia dla nich chinczyki.

Jesli ktos potrzebuje sprawdzonej firmy w chinach to polecam

przy duzych ilosciach maja naprawde dobre ceny ale tak jak napisalem wczesniej 2 warstwowe u nas sa tansze w produkcji.

Reply to
wirefree

Zamow na uczelnie.

Reply to