Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ d obra?

Pozwolę sobie rozpocząć tutaj identyczny wątek jak na forum elektrody,
gdyż to m.in. z tej grupy czerpałem "dobre opinie" o firmach w których
zamawiałem.
Temat na forum elektrody (z fotkami) -
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t15%79983

Zakładam ten temat, bo jestem załamany tym co się produkuje jako płytki PCB.

Właśnie dziś dotarły do mnie płytki z trzeciej już firmy (liczę tylko te
z którymi miałem styk prywatnie) i... brak słów... Płytki pochodzą z
Chin, firma nazywa się PCBCART i w całym necie nie znalazłem o nich ANI
JEDNEJ złej opinii - same superlatywy, a naprawdę długo szukałem opinii,
żeby się nie naciąć. A co dostałem? Pierwsze co rzuca się w oczy, czyli
warstwa opisu - BEZNADZIEJNA! Na praktycznie każdej płytce przesunięta
(ciężko znaleźć płytkę na której nie nachodzi na pady), na większej
części rozlana (plamy, rozlane litery, zmazane litery, itp.). Patrzymy
głębiej i o ile miedź na większości płytek wygląda bardzo dobrze, to na
oko 25% ma cięte zwarcia i to często więcej niż jedno na płytce (płytki
są testowane, więc wiedzą gdzie poprawiać). Nie mogę się chyba
przyczepić do otworów (są dosyć precyzyjne) i do soldermaski (jest
soldermaska między padami w LQFP48, czego dotychczas nie widziałem).
Praktycznie każda płytka jest źle wycięta - z jednej strony wszystkie
mają zbyt dużo laminatu.

Poprzednio zamawiałem płytki w polskiej firmie Elpin. Nawet na
elektrodzie można znaleźć opinie, że to jedna z najlepszych firm w
naszym kraju. Wg moich doświadczeń 15-25% płytek ma zwarcie (raczej
jedno małe), więc trzeba sobie je sobie znaleźć (zwykle PO lutowaniu, bo
jakżeby inaczej...) i przeciąć. Soldermaska przesunięta, oczywiście nie
ma mowy o soldermasce między padami (gdy przerwa między nimi wynosi
0.25mm). Otwory lekko przesunięte (nie są centralnie na środku padów).
Warstwa opisu przesunięta znacznie (choć mniej niż w PCBCART), często
wchodzi na pady, czasem rozlana, ale ogólnie w miarę wyraźna. Na moje
zastrzeżenia co do przesuniętej soldermaski dowiedziałem się, że
"tolerancja wynosi +/-Xmm", a to przecież nie problem, że w 99% płytek
jest akurat maksymalnie przesunięte...

Na samym początku zamawiałem w firmie Gama (drukowane.pl), o której
akurat można znaleźć dużo złych opinii. Zamawiałem tam chyba 4 razy,
przy czym naprawdę beznadziejne były dopiero te ostatnie płytki.
Jednak... Soldermaska bardzo kiepskiej jakości (można zdrapać bez
większych problemów!), zawsze ma jakiś taki dziwny kolor (zamiast
czerwonego - różowy), choć chyba była między gęsto położonymi padami.
Warstwa opisu (na tych dobrych seriach) lekko rozlana, ale przynajmniej
tam gdzie być powinna i nie wchodziła na pady. W pierwszych trzech
seriach chyba nie trafiały się zwarcia, ostatnia była tragiczna pod tym
względem. Resztę opinii można przeczytać w necie, łatwo znaleźć.

A teraz moje pytanie:

Czy w ogóle istnieje firma, która robi porządne płytki? Interesuje mnie
firma, która obsłuży osoby prywatne z niewielkimi (ale nie małymi!)
zamówieniami (kilkanaście - kilkadziesiąt dm2), za które policzy
rozsądną cenę (wiem, że jakość kosztuje i chcę za nią zapłacić, ale na
razie płacę całkiem sporo, a jakości jakoś nie ma). Firma nie musi być w
Polsce, nie musi być nawet w EU - obojętne. Możliwości technologiczne
jakie mnie interesują są chyba standardowe - ścieżki / raster 0.25mm,
otwory 0.4mm, annual ring 0.3mm, róşne kolory soldermasek i opisów, DUŝA
PRECYZJA, ~0 ZWARĆ, WYSOKA JAKOŚĆ, rozsądna cena (nie mają być super
tanie, ale nie będę płacił jak za sztabki złota).

Wydaje mi się, że nie wymagam kosmosów, jednak jakoś do tej pory nie
znalazłem... Może to kwestia tego, że jestem osobą prywatną i firmy się
ze mną nie liczą? Może mam zbyt małe zamówienia? Może jednak wymagam
kosmosów? Wziąłem sobie teraz nawet do ręki jakieś stare karty PCI z
kompa i owszem - warstwa opisu jest lekko przesunięta (w końcu nie jest
krytycznie ważna), w jednej nawet lekko wchodzi na pady, ale wygląda ona
100x lepiej niż to co ja dostaję.

W pracy zamawiamy płytki prototypowe z firmy Satland (prototypy.com) i
muszę powiedzieć, że są chyba lepsze niż wszystkie płytki które
zamawiałem osobiście z trzech powyższych firm. Płytki z masowej
produkcji są już robione gdzieś w Chinach (zamawiane przez kooperanta,
więc nie wiem gdzie) i wyglądają super, choć te które widziałem nie
miały akurat warstwy opisu...

Proszę tylko o opinie potwierdzone własnym doświadczeniem (najlepiej ze
zdjęciami), bo - jak już pisałem - o dwóch firmach w których zamawiałem
znaleźć można jedynie dobre opinie, a rzeczywistość jednak nie jest taka
piękna.

4\/3!!

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?
Chyba miales po prostu pecha !
Z polskich plytkarzy moge polecic Elseko, jak zamawiam w chinach to
zawsze z testowaniem i nigdy nie dostalem zonka.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Oby tak było... PCBCART obecnie robi 87% płytek z mojego zamówienia
ponownie w ramach reklamacji (po przesortowaniu wyszło mi, że pozostałe
13% może być) i mam nadzieję, że będą o wiele lepsze niż te pierwsze, bo
jak nie, to kasa w błoto, płytki do kosza i kolejny "ślepy strzał" w
kolejną firmę...

Na taką ewentualność rozważam firmy Kono, Faldruk albo Hatron. O ile o
dwóch pierwszych można znaleźć kilka dobrych (i złych) opinii, to o
firmie Hatron nic ciekawego nie udało mi się wyszukać, więc bardzo
chętnie przeczytał bym jakieś info o niej, a najchętniej oczywiście
zobaczyłbym zdjęcie jakiejś płytki od nich (z opisem). Oczywiście świeże
opinie o tych dwóch pierwszych (jak i innych [; ) firmach też są mile
widziane!

Wydaje mi się, że to nie ten kaliber - zamawiało u nich koło naukowe u
nas na studiach i nie wspominają tego zbyt dobrze. Nawet mam w
szufladzie kilka urządzeń z płytkami z tej firmy. Opis oczywiście
przesunięty, choć lekko. Firma raczej preferuje wielkie zamówienia - tak
słyszałem.

pozdr.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?
bo
świeże

Jesli cie stac to moze byc technoserwis http://www.technoservice.com.pl /.

To sa plytki  2 warstwowe ?

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Może i bym chciał, ale firma ta nawet nie zrobi wyceny dla prywatnej
osoby...

Tak.

pozdr.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

podajesz, imie, nazwisko, nip - i trudno cie odroznic od firmy.
Chyba ze firma zechce regon, albo oswiadczenie ze jestes platnikiem
VAT, bo inaczej musi wystawic paragon z kasy fiskalnej ..

J.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Przepraszam, że się wtrącę, ale tylko w kwestii formalnej.
Wcale nie musi, może wystawić fakturę, ją to wali czy jesteś firmą czy nie.
Ona i tak ujmuje to w rejestrze VAT. Ty jeżeli nie jesteś firmą lub
płatnikiem VAT
to nie możesz rozliczyć VAT, a nie sprzedawca.
Powinien dodatkowo mieć twój adres zamieszkania, ale jeżeli mu odmówisz
podania adresu,
to on robi sobie notatkę że odmówiłeś podania adresu i jest kryty.
Często na tym forum krąży opinia że paragon jest ważniejszy niż faktura.
Jest akurat odwrotnie.
Można wystawić fakturę do paragonu, a nie paragon do faktury. Faktura jest
imienna i jest ważniejsza.
Tak nawiasem mówiąc sprzedawcy nie jest potrzebny nawet NIP i też może
wystawić fakturę.

PS:
Panie Chopin, płytki od programatora z elektrody są już gotowe?

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Poleciał do urzędu celnego dobrowolnie odprowadzić za nie cło i podatek vat
wraz z odsetkami :-)

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NA PRAWDĘ dobra?

To co prawda grupa elektroniczna, nie księgowo/podatkowa, ale
pozwolę sobie wtrącić 0,03 zł:
Jest coś takiego jak limit sprzedaży dla osób fizycznych, którego
przekroczenie skutkuje koniecznością zakupu i używania kasy fiskalnej.
A jak już ktoś ma tę kasę, to mu faktycznie rybka, paragon czy faktura.
Tylko do faktury dla nie-firmy i tak paragon _musi_ wydrukować.

Aby tego uniknąć najprościej jest z punktu odmawiać sprzedaży
nie-firmom. (tak, wiem, dla mnie też to troszkę bez sensu,
samemu sobie ograniczać sprzedaż - ale widać są różne modele
biznesowe - w końcu kasa też kosztuje, a później obowiązków
przybywa).

Pozdrowienia,
MKi

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

* Sprawdzić, czy nie "ksiądz" (czytaj: lekarz, adwokat, notariusz)

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Sprzedaży nie fakturowanej, a nie dla osób fizycznych.
Wydatek na drukarkę fiskalną to rząd 3000 zł, więc to nie o to chodzi.
Gdyby chcieli sprzedawać osobom fizycznym na fakturę,
to nie ma takiego nakazu aby sprzedawać na paragon i mogą sprzedawać na
fakturę.

Prawo jest takie jeżeli sprzedawca jest płatnikiem VAT
 i zarządaż fakturę od niego za sprzedaż w wysokości 1,22zł
to musi Ci ją wystawić, to jest jego obowiązek.
Jeżeli nie jest płatnikiem VAT to ma obowiązek wystawić Rachunek.

My tutaj mówimy o kwotach rzędu kilku tysięcy.
Więc to na pewno nie przez brak kasy(drukarki) fiskalnej.
W przypadku drukarki fiskalnej nie potrzeba nawet przeszkolenia obsługi.
Inna sprawa to jak wystawić paragon na kilkanaście tysięcy zł
i potem wytłumaczyć to urzędnikowi, że klient nie chciał podać danych.
np. kilku Delpi Pro.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NA PRAWDĘ dobra?

Obawiam się, że nie masz racji. Art. 111 ustawy VAT:

<cytat>
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych
nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób
fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w
formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani
prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego
przy zastosowaniu kas rejestrujących.
</cytat>

Potem są tylko uwagi na temat limitów, poniżej których
nie trzeba ewidencjonować na kasie i kogo nie dotyczą
(wspomnianych obok lekarzy, adwokatów itp).

Ja myślę, że firmy bronią się przed kasami z tych samych powodów,
co adwokaci i inni ich nie chcą: za dużo porządku trzeba mieć,
jak jest kasa.

Pozdrowienia,
MKi

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Posiadanie kasy to strata czasu i pieniędzy (nie znam szczegółów - jak
często i za ile jakieś przeglądy, autoryzacje, ile dodatkowych kwitów do
wypełnienia i wysłania co miesiąc itp.), a czas (i pieniądze) to jest to
czego człowiekowi, który chce coś zrobić ciągle brakuje a coraz to nowe
pomysły mu go zabierają.
P.G.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Dwa razy do roku 100zł netto.
Jak masz podpisaną umowę z jakąś firmą (zazwyczaj tą w której kupiłeś) to
oni pilnują i to wszystko.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Jakby mi ktoś zaproponował odbiornik TV (pewnie podobna cena), do którego
potem 2 razy do roku będzie przychodził kasować po 122zł to wydawało by mi
się to dziwne.
P.G.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NA PRAWDĘ dobra?

Nie?
A to jest w rozporządzeniu Ministra Finansów, te coroczne przeglądy.

A już dla mnie szczytem bezczelności ze strony firmy serwisującej
było przejście na serwis roczny. Parą lat temu Minister Finansów
w swoim rozporządzeniu zmienił półroczny minimalny czas pracy
między przeglądami na roczny - bo podatnicy żalili się na duże
koszty przeglądów. I jak po tym zawitał do mnie serwisant, to
przyniósł fakturę na kwotę dwa razy większą. Chcecie rzadziej
to macie. Ale płacić trzeba. I nie można zmienić firmy
serwisującej, to jest przymus że serwisuje ten, kto sprzedał kasę.

Ale to nadal pikuś, ludzie i firmy nie chcą kasy, bo to
konieczność wydania paragonu fiskalnego kupującemu,
za brak paragonu sypią się ciężkie kary (ostatnio
głośno było o kioskarce, która skserowała stronę i
nie dała paragonu za 0,50 zł - dostała chyba 500 zł
mandatu). Bo jak ktoś nie daje paragonu, to oszukuje
fiskusa. I coś w tym jest, że tacy adwokaci czy lekarze
bronią się przed kasami ręcami i palcyma.

Pozdrowienia,
MKi

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NA PRAWDĘ dobra?
MKi przemówił ludzkim głosem:

Coś ściemniasz. Można zmienić serwis.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NA PRAWDĘ dobra?

No teoretycznie można:

Cytat z rozporządzenia:
"Zmiana prowadzącego serwis kas niewynikająca z naruszenia
warunków jego prowadzenia może być dokonana na wniosek
podatnika za zgodą producenta krajowego lub importera,
z tym że nie może on odmówić zgody na zmianę prowadzącego
serwis kas, jeżeli warunki cenowe _i_ miejsca jego świadczenia
są korzystniejsze dla podatnika. O dokonanej zmianie producent
krajowy lub importer zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego
w terminie 7 dni od jej dokonania."

Jak dla mnie, spójnik "i" (podkreśliłem wyżej) praktycznie
eliminuje możliwość zmiany. Jeśli serwisant przyjeżdża sam
do kasy (a taka jest praktyka), trudno znaleźć lepsze warunki
miejsca świadczenia serwisu.

Pozdrowienia,
MKi

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Może najpierw było 'lub', ale źle się kojarzyło ("lub czasopisma") więc
zmieniono na 'i', przesyłając przy okazji trochę buziaczków.
P.G.

Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?

Nic dziwnego.
Praktycznie wszystko, co wymusza dochody firm krewnych i znajomych królika
jest w różnych rozporządzeniach czy dyrektywach.
Przykład: RoHS - podnosi dochody producentów RTV i AGD kilkukrotnie, a
bazuje na wątpliwych przesłankach. Gdzieś czytałem, że autor badań przyznał
(jeszcze przed wprowadzeniem RoHS), że popełnił błędy skutkujące coś koło
100x za wysokimi wynikami co do przenikania ołowiu do wód gruntowych. Ale
przecież nie można tak korzystnej dyrektywy nie wprowadzić.
Głowy bym nie dał, czy te ostatnie wypadki Toyot (samoczynnie pedał do
dechy, bez szansy dla kierowcy) nie mają źródła w RoHS (wiem, że nie
obowiązuje dla samochodów, ale spróbujcie kupić elementy nie RoHS).
P.G.

Site Timeline