http://en.wikipedia.org/wiki/Screw

--
Irokez

Re: parametry śrubokrętów
Hello Irokez,

Ale my tu po polsku a nie po angielsku.

 RoMan
Re: parametry śrubokrętów

Terminologie i tak mamy ... z niemieckiego.

Z wyjatkiem licy :-)

J.

Re: parametry śrubokrętów

A dlaczego ?
Krzyzak tez nie naciecie, zreszta ten zwykly rowek tez juz chyba nie -
wygnieciony.

J.

Re: parametry śrubokrętów

potraktuj słowo "nacięcie" bardziej symbolicznie, w oderwaniu od sposobu
jego wytworzenia na łbie wkręta, chodzi o funkcję jaką ten ubytek materiału
spełnia

A wracając do pytania dlaczego. Bo tak zapisano w normach, można się z nimi
zgadzać lub nie, zawierają również błędy, ale zostały ustanowione i wiele
rzeczy porządkują, w tym nazwnictwo.

Re: parametry śrubokrętów

Po co "porządkować" nazewnictwo przez tworzenie podziału, który
niczemu nie służy?

Re: parametry śrubokrętów

http://www.sukces-zamocowania.pl/image/wkr%C4%99ty%20do%20drewna.jpg
według Ciebie jest śruba?

Nuter

Re: parametry śrubokrętów

Czy to o co pytasz to to samo:

http://www.fixnvis.pl/ruby-do-drewna-0/ruby-do-drewna-i-p-yt-wiorowych-z-bem-sto-kowym-p-askim-naci-cie-torx-0.html

(tytułem wyjaśnienia, to że sprzedawca nazywa to śrubą to nie znaczy, że
robi to prawidłowo, odpowiedź należy znaleźć w normie)

Re: parametry śrubokrętów
http://www.fixnvis.pl/ruby-do-drewna-0/ruby-do-drewna-i-p-yt-wiorowych-z-bem-sto-kowym-p-askim-naci-cie-torx-0.html

To nie sprzedawca nazywa to śrubą tylko tłumacz (z francuskiego w tym
przypadku i diabli wiedzą czy nie automat). Blachowkręty nazywa śrubami
do blachy. Gratuluję wyboru przykładu.
Co do norm to burdel w nazewnictwie wprowadziło też tłumaczenie norm
najpierw niemieckich DIN, a potem ISO. Stąd śruby z łbami stożkowymi
itp. stały się normatywnie wkrętami z gwintem metrycznym.

Nuter

Re: parametry śrubokrętów

Podejrzewam, że jeśli któryś z paranoików od "do wkrętów -- wkrętaki,
do śrub -- klucze" zobaczy coś takiego

http://www.marcopol.pl:8080/mrc/i/WWW/1/28355/32318.jpg

to mu żyłka pęknie, w oczach pociemnieje, a na koniec legnie w gruzach
obraz pięknie uporządkowanego świata.

Re: parametry śrubokrętów

http://www.marcopol.pl/title,pid,2,ni,28359.html

Re: parametry śrubokrętów

Proszę ich nie obrażać, to są ludzie, którzy utrzymują się z rzetelnego
handlu tym towarem. To całkiem co innego. Poprzednio pisałem o paranoikach.
O takich, co na piąte piętro jeżdzą osobowym dźwigiem szybowym. Bo tak stoi
w piśmie.

Jarek (ciekawe jakim kluczem oni te marcopolowe śrubki kręcą)

--
Redaktor "Świata Zwierząt" przyzna chyba, że lepiej znam swego ptaka, niż
znać go może niefachowiec. Orzechówka nazywa się według dra Bayera Mucifraga

Początkowo miałem wątpliwości. Obecnie je rozwiałeś.
Jednym z kryteriów diagnostycznych kwalifikacji do osobowości paranoicznych
jest reakcja obronna polegająca na wmawianiu paranoi innym, w celu
odwrócenia uwagi od własnych schorzeń.

Przynajmniej w kilku postach nazywałeś innych paranoikami.
Causa finita.

Re: parametry śrubokrętów

To kryterium jest całkiem do bani, bowiem działa w obie strony -- nie
da się obiektywnie stwierdzić, kto komu wmawia.

Przedstawiciel paranoi
Dziś nikogo się nie boi
Re: parametry śrubokrętów

Sprzedawca. Tłumacz tłumaczy, ale treść jest firmowana przez sprzedawcę.

Ale przykład podany przeze mnie to śruby do drewna.

Zanim zaczęto tłumaczyć normy europejskie i międzynarodowe mieliśmy w Polsce
przez wiele lat normy PN i BN.
Stosowanie norm jest dobrowolne i dla mnie nie ma znaczenia czy będziesz
śruby nazywał wkrętami czy też odwrotnie, oraz wkrętaki śrubokrętami.

Re: parametry śrubokrętów
Kiepskie sobie wystawia świadectwo.

Wkręty. I popatrz w normy. Tylko nie maszynowe i konstrukcyjne, a
stolarskie i meblarskie tym razem.
Tu masz z przywoływanego w innym poście przez Jarka Marcopolu
(producenta nie tylko sprzedawcy nota bene i to przyzwoitego)
coś od czego Ci oczy wypłyną - wkręt z sześciokątnym łbem.
<http://www.marcopol.pl/katalog/wkrety-do-drewna/wkret-do-drewna-z-lbem-6-katnym-z-gwintem-na-calosci/1/cat_4

I przez to, że jakiemuś hiperpoloniście nie spodobał się śrubokręt do
kręcenia śrubami z łbami innymi niż sześciokątne bo wkręca się
wkrętakiem, a śruby kluczem mamy paranoję w normach maszynowych pod
tytułem wkręt z gwintem metrycznym/calowym, które to mój dziadek stolarz
zwał śrubami wpuszczanymi i wkręcał śrubokrętem, ojciec - technolog zwał
najpierw śrubami z łbem stożkowym, cylindrycznym itp. a potem wkrętami
maszynowymi i wkręcał jak dziadek śrubokrętem, a ja wkrętakiem muszę
wkręcać wkręty z gwintem metrycznym, choć podobnie jak przy śrubach
muszę mieć drugi element z gwintem wewnętrznym, który to gwint nie jest
wymagany przy wkrętach. Wiwa normy.

Nuter

Re: parametry śrubokrętów

Nie musisz. Stosowanie norm (co do zasady, bo są wyjątki) jest dobrowolne.

Ale jak pokażesz kobiecie wkrętak i zapytasz co to jest, to odpowie ci
śrubokręt.

BTW - jest kilkanaście PN dotyczących wkrętaków, ale nie ma ani jednej
dotyczącej śrubokrętów, nawet wsród norm wycofanych.

Re: parametry śrubokrętów

I będzie mądrzejsza od fanatyków norm (choć zapewne jak ja nie ma nic
przeciwko standaryzacji parametrów). Jak jej pokażę rezystor to powie,
że to opornik. I w obu przypadkach będzie miała rację, bo nazwie te
cosie zgodnie z normą języka polskiego. Kretyństwo podejścia kluczem
śrubę, wkrętakiem wkręt najlepiej pokazuje to:
<
http://www.conrad.de/medias/global/ce/9000_9999/9700/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg

Czy jak wkręcę wkrętakiem a wykręcę kluczem to w międzyczasie toto
zmieni się z wkręta w śrubę?

Nuter

Re: parametry śrubokrętów

<
http://www.conrad.de/medias/global/ce/9000_9999/9700/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg

Jeszcze raz po kolei.

1) Są śruby i wkręty.
Zapewne również ty uważasz, że to nie to samo.
(Jeśli uważasz, że śruba to to samo co wkręt to dalsze wywody stają się
zbędne).

2) Jeśli śruba to nie wkręt to istnieją cechy, które je odróżniają od
siebie.

Możesz wymienić te cechy w postaci w miarę ogólnej zasady ?

Nie skupiaj się na mniej typowych elementach łączących, gdyż wspomniane
zasady powstały zanim rozpowszechniły się mniej typowe łby wkrętów i śrób.

Zacznij od tzw. masówki.

Gdy wymienisz te cechy, to podaj konkretne, wiarygodne źródło informacji.
Wikipedii do takich nie możemy zaliczyć.

Ja podałem podręcznik:

http://tnij.org/u3ls

Re: parametry śrubokrętów
<
http://www.conrad.de/medias/global/ce/9000_9999/9700/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg
Nie uważam.

Wymieniłem. W połączeniu skręcanym śruba (z gwintem zewnętrznym)
współpracuje z przygotowanym elementem z gwintem wewnętrznym (nakrętką,
nagwintowanym gniazdem), wkręt sam nacina materiał. Proste i określające
technologię wykonania połączenia.

Jakie mniej typowe? Wkręty dekarskie "od zawsze" mają łeb kołnierzowy
sześciokątny (i podkładkę gumową) i są na to normy.
Wkręty do drewna z łbem sześciokątnym określa norma PN 82501.

I podałeś podręcznik dla mechaników, który jest zgodny z ich normami,
tymi, które stworzyły ten burdel. Bo wśród mechaników (tak ich się uczy
- wystarczy przejść się na wykład na polibudzie) śrubę kręci się
kluczem, a wkręt wkrętakiem. W innych branżach jest inaczej. Choćby w
meblowej. Weź np. śrubę "zamkową" - do niej nie masz podejść ani
kluczem, ani wkrętakiem - a stara jak świat. Niech się mechanicy męczą
ze swoim debilnym nazewnictwem. Cała reszta jest normalna. Dlatego żeby
przykręcić urządzenie do racka kupuje się śruby M6 (lub M5) z łbem
soczewkowym lub walcowym i nacięciem płaskim, PH, PZ lub TORX i nikt nie
nazywa tego wkrętem metrycznym. Podejście z wymienionego przez Ciebie
podręcznika kazałoby nazwać to narzędzie:
<
http://static1.tme.eu/katalog_pics/c/4/6/c46fb8ef265b0596856292582b3ae856/sa.be7920.jpg

kluczem bo to TORX (z zabezpieczeniem), a TORXy mają według Ciebie śruby.
Normy (i podręczniki) mechaników są "lekko zakręcone".
I w codziennym życiu łatwiej jest mieć je w d4 - szybciej się kupi w
sklepie potrzebny element.
Tak samo jak kolor światła, który w PoRD jest określany jako żółty
(światła), każdy normalny człowiek w innych warunkach niż egzamin lub
skrzyżowanie nazwie pomarańczowym.

Nuter

Site Timeline