oscylacje przy załączeniu klucza, Flyback

Witam

Mam bardzo ładne szpilki po stronie wtórnej Flybacka w momencie załączenia klucza, Szpilka ma do 1.5Vpp co przy 5V jest nieakcepowalne wogóle i poważny związek z szybkością narastania napięcia na kluczu (21kV/us). Co więcej szpilka składa się z kilku oscylacji około 60MHz co też nie jest dobre... Są elegantsze sposoby niż spowoalnianie klucza? To działa ale klucz ma 80'C zamiast 40'C

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Ale to chyba samo uzwojenie już dzwoni - tylko spowolnienie jest w stanie zredukować takie szpilki.

Pojemność międzyzwojowa pierwotnego czy pierwotne wtórne? Transformator ręcznie nawijany, jada juz "produkcyjne" z podzielonym pierwotnym, ciekawe czy pomoże. Dławik RC na uzwojeniu pierwotnym mało daje.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC
[...]

Diabli wiedzą - tu masz wiele rezonansów...

Spowolnij klucz.

Właśnie nie chce bo przy najwyzszym napęciu wejściowym bez spowolnienia ma

+15'C nad otoczenie a po spowolnieniu ma +55'C nad otoczenie i trzeba by dodać radiator.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

To spowolnij tylko włączanie (R||D i to w szereg z bramką klucza) - jeśli nie pracujesz w głębokim CCM, to temperatura wzrośnie nieznacznie. Swoją drogą - wystąpienie oscylacji w tym punkcie wymaga przerzutu napięcia na kluczu poniżej potencjału masy - za słaba dioda w strukturze MOSFETa?

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Za długie doprowadzenia ? Sposób pomiaru, podłączenie sondy oscyloskopu ?

Reply to
lwh

Tak już mam, wyłączenie przez diode bezpośrednio do sterownika.. Załączenie przez opornik, musze go jeszcze zoptymalizować, pewnie wyjdzie koło 47R. Tylko jak dam 10R to MOSFET ciepły, ale zbocza <100ns. Moim zdaniem to nie są oscylacje pierwotnego uzwojenia, bo właczenie MOSFETa następuje w 40ns bez żadnych problemów, liniowo prawie spada. tylko w tym momencie mam szpilkę na wtórnym, mogę podesłać zdjęcie z oscyloskopu na priv.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Wszystko do kitu :D bo to prototyp bez swojej płytki. Ale pętle z transformatorem dosyć krótkie. No i częśtotliwość tylko 50kHz. Śmieci mam na stronie wtórnej.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@spam.konto.pl> napisał w wiadomości news:g4dd6q$2ka$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

Ale ty piszesz o śmieciach, co maja 60MHz. To może być nieusuwalne zewnętrznymi metodami.

10pF pojemności otoczenia i 0,7uH da rezonans Ile ma indukcyjności samo uzwojenie wtórne bez rdzenia ?
Reply to
lwh

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@spam.konto.pl> napisał w wiadomości news:g4d0ku$99$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Czy jak bezpośrednio do uzwojenia pierwotnego, wtórnego dolutujesz równolegle opornik pochłaniający ~10% mocy znamionowej przetwornicy te oscylacje stłumią się ? A jak użyjesz szeregowego opornika w uzwojeniu wtórnym lub pierwotnym ?

Reply to
lwh

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@spam.konto.pl> napisał w wiadomości news:g4d0ku$99$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

CCM ?

e.

Reply to
entroper

pracuje w DCM. Celowo ze względu na oscylacje.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@spam.konto.pl> napisał w wiadomości news:486a8d6a$0$29626$ snipped-for-privacy@mamut2.aster.pl...

To w takim razie sprawdź (na rezystorze w źródle mosfeta), czy włączeniu klucza towarzyszy jakieś większe uderzenie prądu, czy nie. Jeśli nie, to wtedy prawdopodobnie winne są pojemności międzyuzwojeniowe no i zakłócenie ma stosunkowo małą energię (dioda jest w pełni wyłączona kiedy mierzysz, uzwojenie wtórne "pływa"). Jeśli tak, to masz problem, bo kop prądu jest zakłóceniem wrednym, o dużej energii a na uzwojeniu wtórnym widzisz tylko jeden z efektów. Wtedy trafo niestety do kosza.

e.

Reply to
entroper

Możliwe że ciut mniej nawet. kilkanaście zwojów ma.

  • pojemność diody na wyjściu.

Spróbuję tam dać dławik i zobaczymy co z tego wyjdzie. Wyniki jutro.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Jeśli przez uderzenie prądu rozumiemy szpilkę to jest, odbicie tego co po wtórnej się dzieje. i jest spore bo kilkaset mV ma po filtracji (1k 2.2n) cześć winy to layout - prototypowa płytka. Jakie błędy w nawijaniu transformatora dają taki efekt?

Po dołorzeniu opornika 1k po stronie wtórnej szpilki sa mają wyższą amplitudę...

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@spam.konto.pl> napisał w wiadomości news:g4fbi7$4kl$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

duża pojemność między pierwotnym a wtórnym

Reply to
lwh

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@spam.konto.pl> napisał w wiadomości news:g4fbi7$4kl$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

Miałem na myśli szpilkę albo wręcz ciągnącą się oscylację o amplitudzie znacznie większej niż użyteczny sygnał prądu. Bo niewielka szpileczka zawsze tam będzie.

za duże pojemności pasożytnicze

To by wskazywało na potworny layout, błędy pomiarowe lub bardzo duże pojemności transformatora. Chyba nie ma co eksperymentować dalej na tej prototypowej płytce...

e.

Reply to
entroper

ot właśnie.Brzydkie oscylacje koło tych 60MHz gasną po koło 1us.

Pojemności trafa są pewnie duże, bo pierwotne mam w 4 warstwach jedna nad drugą, jedzie do mnie trafo z podzielolnym pierwotnym, Powinno być dużo lepsze, Layout prototypowej płytki jest jaki jest :D nie mówię że dobry, 4 warstwy powinny pracować lepiej.

Błędy pomiarowe... masy sondy blisko są, ale jeszcze na krokodylku paru centymerowym, zrobie eksperyment jeszcze bez klipsów, ale nie lubie na sieciowym napięciu tak pracować, co jeszcze mogłem zepsuć?

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC
[...]