Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabiliza tor ?

Chciałbym zasilić urządzenie pracujące z napięciem 5V zasilaczem
stabilizowanym 12V. Mam do wyboru 2 opcje - tańszą i prostszą w
zastosowaniu - rezystor oraz droższą i mniej wygodną w instalacji (montaz
musi być przy samym urządzeniu) - stabilizator. Chętnie wysłucham
podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad drugim. Jeżeli to
ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie miało zmienny pobór prądu
02-05A.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

To jakim cudem R miałby zapewnić 5V ?
P.G.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

Są dwie metody:
- wyłożyć kawa na ławę,
- naprowadzić na zrozumienie,

Ponieważ:
- miałem kilka sekund aby odpowiedzieć (lub nie odpowiadać), bo już było
minuta po zaplanowanym czasie pilnego wyjścia,
- z maila wynikało, że autor jednak sam już trochę poszukał rozwiązania,

Wybrałem metodę 2 w minimalnej tekstowo formie.
Nie wiem, czy gdyby sam doszedł do Uwy=Uwe-IR nie zapamiętałby lepiej.

A co do prawa Ohma to założyłem, że jest ponad 50%, że książki do fizyki z
gimnazjum widział. Choć programy są tak lawinowo obcinane, że może już tam
tego nie ma.
P.G.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?
(ciap)

Jeszcze jest.

--
Włodek

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

A od kiedy wchodzi, że wszystkie przedmioty przyrodnicze staną się jednym
przedmiotem nauczanym przez panią od przyrody ?
P.G.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

Nie znam szczegółów, ale jakaś demolka "podstawy programowej" już od
przyszłego roku.

--
Włodek

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

Zastanów się, czy pobór prądu był stały dlatego, że dioda pobiera stały
prąd, czy może z jakiegoś innego powodu.
P.G.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezysto r a kiedy stabilizator ?

A co to za urządzenie i jaki zakres napięć toleruje? Bo przy zmiennym
poborze prądu rezystor jest średnim pomysłem.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezysto r a kiedy stabilizator ?

Przy takim poborze LM7805 to dobre i tanie rozwiązanie.
pozdr.
w.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

Taki właśnie dostałem od znajomego.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?

No to jeszcze pomyśl o radiatorze bo 7Vx0,5A to jest 3,5W. A to już może
poparzyć paluchy :)
--
Jacek

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezysto r a kiedy stabilizator ?

No i nie może być to taki radiator:
http://www.tme.eu/html/PL/radiatory-typu-u/ramka_1656_PL_pelny.html
Rezystancja 24K/W oznacza że przy wydzielaniu ciepła w ilości 3,5 W
radiator utrzyma obudowę kładu w temperaturze o 84 stopnia wyższej niż
temperatura otoczenia. Przydałby się radiator z rezystancją cieplną
rzędu 6K/W.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezysto r a kiedy stabilizator ?

Jeśli zmienia się wartość prądu to rezystorem nie uzyskasz stałego
napięcia 5V. Domyślam się, że 02-05 A oznacza 0,2 do 0,5 A.
Jeśli chcesz uzyskać spadek napięcia 7 V przy prądzie 0,5 A to wydzieli
ci się 3,5 W. Prosty stabilizator liniowy będzie potrzebował dobrego
radiatora żeby się nie grzać za bardzo. Możesz dać rezystor 8Ohm żeby
przy prądzie 0,5A odłożyć 4 V i wtedy na wejściu stabilizatora będziesz
miał 8V i zamiast 3,5W będzie 1,5W. Ale jeśli chodzi o urządzenie
zasilane na większą odległość to trzeba uwzględnić opór przewodów bo
może się okazać, że nie uzyskasz nawet 5V.
ATSD przy takiej różnicy napięć to  najlepiej dać stabilizator impulsowy
"Step-down".

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?

Skoro ma zmienny pobor pradu, to i napiecie po ograniczniku
rezystorowym bedzie zmienne.
Albo urzadzenie moze z tym zyc, albo daj stabilizator.

A przy tej mocy - przetwornice impulsowa/ladowarke do telefonu.

J.

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?

Nie podałeś tolerancji napięcia 5V :) Ale w tym przypadku ja doradzam
stabilizator.
--
Jacek

Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabi lizator ?

Należy zakupić zasilacz stabilizowany 5V i po kłopocie.
Przy 0,5 A znaczy "pół ampera" koszt jest pomijalny z korzyściami...
Jak widać, opcja numer trzy sie pojawiła...

Są jeszcze otowe scalone przetwornice DC/DC z 12 na 5V.
Lub niescalone
http://www.merawex.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&sectionid=1&id28 %
Ewentualnie rzeźby jak ta
http://www.simple-electronics.com/2009/11/12v-to-5v-dc-converter-using-zener.html