nieśmiertelne diody?

witam

bawię się taśmami led. od kilku lat całe mieszkanie mam oświetlone ledami i ktoś mnie poprosił o parę takich lampek. zamówiłem najtańsze zdawałoby się badziewie, ale model 2835 (uważam je za najlepsze). taśma led, niestety, ze śladową zawartością miedzi. to znaczy że zasilana z

12.0V, na końcu (5 metrów) ma tylko 9.3v. no żenada. do moich zabawek nadaje się, ale jako całość - dyskwalifikacja. ale ze syn mi pomagał, obiecałem mu że coś na koniec wybuchniemy albo przeprądzimy widowiskowo. Więc sekcje która znamionowo w idealnych warunkach pobiera 17 mA podłączyłem pod 14.4V, licząc na powolną śmierć. przy 35mA nic ciekawego się nie stało. 200% normy nie zrobiło wrażenia. no to lecimy dalej. zasilacz z laptopa 18V - diody świecą jak dzikie, w oczach nam się mieni, miernik wskazuje okolice 50mA. po kilku minutach diody dość ciepłe, rezystor (150ohm) gorący jak diabli. syn machnął ręką, zdegustowany, poszedł sobie. no to się zastanawiam co jest nieteges, że żyją. Znaczny przyrost prądu, powoduje już nieznaczny wzrost jasności - to oczywiste. ale ile to się widuje migających sekcji w taśmach led? Co prawda w 5050 albo 3528, ale jednak! tam przeprądzenie nie przekroczyło nawet paru procent, a ja mam 300!. no to jeszcze raz. i teraz - wydawało by mi się- najdziwniejsze. przepinam tą męczoną sekcje diód na 12v i.... 17mA. jakby nic się nie stało. jakby nie było tortur!. Najtańsze chińskie badziewie!. no to już sprawa honoru. wywaliłem rezystorek, zwarłem ścieżki, podłączyłem do napięcia.... miernik wywalił "1" czyli przez moment było ponad 200mA i... świecą dalej!!! prąd ustabilizował się na 90mA. diody wściekle gorące. czekam czekam... Nareszcie! dzieje się coś! taśma dwustronnie klejąca od ciepła odpadła.....

ToMasz

Reply to
ToMasz

Heh w zeszlym tygodniu wymienilem 6 lampek droga ucieczki na ledach 2 zewnetrzne oswietlacze i kilkanascie lampek na korytarzu. I to wszystko w szkoplandii lampy mialy moze max 2 lata.

Reply to
LeonKame

Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvdio2$40l$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

Ja tego nie rozumiem - przeciez to nie jest zaden typ, tylko rozmiar obudowy. Pod tym numerkiem sie kryje multum typow, lepsze, gorsze ... a czesto no-name.

To sie do 220 podlacza, tylko najpierw latarke sprawdza :-)

Diody sa dosc odporne.

Moje doswiadczenie z 5mm mowi, ze po przekroczeniu pewnego pradu jasnosc spada. Byc moze kwestia tak naprawde przekroczenia temperatury. Uwaga dla tych, co mysla, ze na rezystorze zaoszczedza, bo to tylko prototyp, na chwile itp - slabo swieca, to sie podkreca, a one swieca jeszcze gorzej, to sie podkreca bardziej, klnie na zasilacz, a za chwile dym leci.

Albo nie leci, a zaczynaja migac. Gdzies tam w miedzyczasie plastik (epoksyd ?) mieknie ..

W dniu 03.11.2016 o 11:28, J.F. pisze:

przy tym samym rozmiarze 2835 dają dużo więcej światła niż 3528. i mają lepsze chłodzenie, niezależnie od producenta.(znaczy są lepsze i gorsze, ale ogólnie rodzina jest "w porządku" )

umnie jasność nie spadała. na początku (do 200% prądu) nawet rosła, a potem już tylko temperatura rosła :)

zdecydowanie odradzam "podkręcanie". Ja nawet wolę dać więcej diodek, a obniżyć im prąd. "Na oko" z tej samej mocy mam więcej światła. A już nie na oko, mam większą trwałość

tak. to typowy objaw.

ToMasz

Reply to
ToMasz

Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:581b1d1a$0$650$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 03.11.2016 o 11:28, J.F. pisze:

obudowa moze i dobra, ale dziwne troche, ze taki maly rozrzut.

Moze te sa lepsze ... ale ja pisze o powaznym przekroczeniu pradu znamionowego. Kilkukrotnym, a nie tam 200% :-)

Bardzo dobrze, ale ja o prototypie. Slabo swieci - znaczy sie zasilacz za malo wydajny. Trzeba podkrecic.

A tu niespodzianka - za bardzo wydajny, i dlatego slabo swieci :-)

mam pytanie spoza europy... a co to za przeciążenie 50mA?

Reply to
w systemie siła 'PO/EU