[newbe] jaki program?

witam

jaki polecilibyœcie program do projektowania układów dla amatora hobbysty?

bez specjalnych wodotrysków,
w miarę prosty w obsłudze, żeby nie trzeba było życia na naukę tracić,
najlepiej pod windę, (ale jak trzeba linuxa tez mogę sobie postawić),
z możliwoœciš wydrukowania pcb,
do składania prostych schematów - max kilka układów  (teraz myœlę akurat o
AT91SAM7),
najlepiej jakby był uznawany przez większoœć producentów częœci (dostępne
symbole i footprinty).

nie znam jeszcze żadnego, więc nie mam złych nawyków ;-)

thx

Re: [newbe] jaki program?

Eagle free, KiCad.

Obydwa majš wady, ale sš na tyle dorosłe że cos zrobic sie da.
Szczegolnie ciekawy jest eagle z autorouterem. Kicad autoroutera się nie
dorobil i predko nie dorobi. Niestety obydwa czerpia pełnymi garœciami z
nowoczesnych rozwišzań GUI z lat '70.

Re: jaki program?
Witam,

Wlasnie kilka dni temu odkrylem, ze Kicad ma mozliwosc wspolpracy z
auto-routerem. Wersja 2008.08.25C w PCBNEW ma ikonke zatytulowana
"Fast access to the web based..." - ostatnia ikona na gornym pasku.

Po kliknieciu otwiera sie okno pozwalajace zapisac plik *.dsn, podobno
Specctra design. Po wrzuceniu tego na stronie http://www.freerouting.net /
uruchamia sie autorouter napisany w javie - dziala. W ramach testow
wrzucilem prosta plytke. Co do jakosci, to sie nie wypowiem, nie
korzystalem z autorouterow (ostatnio  wiekszosc rzeczy
okoloprzetwornicowych, wiec musze recznie panowac nad layouterm).

Marcin

Re: jaki program?

To nie to samo co bezposredni element programu. Z reszta KiCAD w ogĂłle
sprawia wrażenie programu który sklada się z masy malych duperelek
posklejanych guma do żucia. Dostęp do autoroutera przez www w ogóle mnie
nie dziwi. Eagle sprawia wraĹźenie bardziej zintegrowanego, ale i tam
można poczuć atmosferę lat 70 nie tylko w gui ale i w designie całości.
Rynek programów pcb dla amatorów jest jakiś taki nowoczesny inaczej.
Kompletnie tego nie rozumiem, być może to jakaś magia przyzwyczajeń
decydentow nie pozwala im zauważyć że GUI ruszyło się mocno do przodu w
ostatnich 40 latach.

A co do autoroutera w KiCAD to jego brak praktycznie przekreśla z mojej
perspektywy ten program. Ręczne cięgniecie dwuwarstwowej płytki
oczywiście jest możliwe, tylko po co tracic czas kiedy projekt jest
m.cz. i głównie w uC ...

Re: jaki program?

Zostaje jeszcze kwestia ESD i EMC. Zresztą wystarczyło popatrzeć na
jeden z niedawnych projektów z ARMem w EP, takiej sieczki w ścieżkach
nie mógł wyprodukować człowiek :-)

Re: jaki program?

I jestes w stanie osiagnąć w tym temacie lepsze wyniki niz porzadny
autorouter? Bo jakoś cięzko mi sobie wyobrazić sztab ludzi robiących za
routery podczas projektowania pcb do płyty głównej peceta tylko dlatego
ze chińczycy ostatnio dbają o pierdoły związane z trzyliterowymi
skrĂłtami w Europie/USA ;).

A działa ? Bo obawiam się ze gdyby to zaprojektował człowiek kosztowało
by to 7x więcej, trwalo by 100x dłużej i też by dzialalo ...

Re: jaki program?

To takie dziwne, że człowiek potrafi poprowadzić lepiej ścieżki niż
autorouter? Skąd router ma wiedzieć jak rozmieścić prawidłowo elementy,
podzielić plane'y. Regułkami nie załatwisz wszystkich możliwości.
A na pewno zapomnij o porządnych autoroutingu na 2 warstwach.

Płyty wielowarstwowe to inna bajka, tutaj można puścić router.

Nie wiem, czy działa. Na pierwszy rzut oka to powiedziałbym, że czasami
tak :-).

Re: jaki program?

W ogolnym przypadku autorouter potrafi lepiej. Bo np. szybciej i taniej.
To czesto kluczowy argument. Chyba ze chodzi o inna lepszość. Jeśli
chodzi o zakłucenia (tzn trzyliterowe skróty), to myślę, ze nikt się tym
nie przejmuje na powaĹźnie masowo, podobnie jak znaczkami China Export.

Zdefiniuj "prawidłowo". W wielu projektach sam je rozmieszczasz z
grubsza dbając o grupowanie bliskich elementów obok siebie. To nie w.cz.
gdzie trzeba robic to precyzyjnie.

To że większość autorouterow o kant dupy potluc to inna sprawa. W
zasadzie nie znam zadnego dobrego. Co w niczym nie przeszkadza mi
twierdzić że łatwiej mi pstryknąc w "auto" i iść na kawę niż dziobać 2
dni i dostać _dokładnie_ to samo - bo też działa. A że ściezki brzydkie?
Że elementy nie wzorowo poukładane? No i co z tego?

Celem jest dzialanie. Jesli działa to po co robić to samo ręcznie?

Dla autoroutera wsadzenie paru nowych elementĂłw do prototypu to Ĺźaden
dramat. Dla pokemona przez tydzień prowadzacego ściezki czasem jeden
rezystor dodatkowo powoduje że można zaczynać od nowa. Wiem, bo sam
czasami meczyłem się w KiCADdzie z prototypami. Jedna zmiana, a tyle
radosci z ponownego routowania polowy pcb ...

Re: jaki program?

by

https://gkasprow.web.cern.ch/gkasprow/temp/ARMPUTER /
No to popatrz jak człowiek projektuje :) Czterowarstwowe PCB projektowane na
piechotę w czasie przerwy śniadaniowej :) Może trochę przesadziłem, ale
Autor się tu pojawia i sam sprostuje :)
Wojtek
--
Nie kaĹźde piwo to Ĺťywiec!
.... Na szczęście :)

Re: [newbe] jaki program?

W jakiej technologii? Zwykłe CMOS, BiCMOS, czy jeszcze inne wynalazki?
Chcesz rysować na poziomie tranzystorów czy od razu maski?
Na studiach projektowałem układy w oprogramowaniu firmy Cadence, szło
całkiem sprawnie. Spójrz tutaj:
http://www.cadence.com/products/cic/Pages/default.aspx

Re: [newbe] jaki program?
),
lEA% akurat o20%
B6%ci (dostEA%pne20%

polecam Eagle - www.cadsoft.de
duBF%e biblioteki, duBF%o dodatkowych na stronie producenta, dodatkowo dosy=
E6%20
prosto siEA% robi swoje. Tylko jest ograniczenie wielkoB6%ci pB3%ytki i nie=
20%
wiem, czy te AT91SAM z jakimiB6% dodatkami Ci siEA% zmieB6%ci w darmowej20%
wersji.

pozdrawiam
g.

Site Timeline