Mostek H i male amplitudy

Czesc,

mam uklad 1-fazowego falownika. Jego zadaniem jest wygenerowanie sinusoidy
(50Hz, P<300W) o regulowanej amplitudzie. Regulacja w zakresie 1:100, czyli
2,3 - 230 Vrms. Uklad pracuje w ukladzie pelnego mostka. Mostek i drivery to
gotowiec - FSAM10SH60A, ktory niestety wprowadza pewne ograniczenia: czas
martwy miedzy wylaczeniem i zalaczeniem gornego/dolnego tranzystora to
minimum 3us. Wiem, koszmarnie duzo.
Z kolei dla zalozonej minimalnej amplitudy czasy zalaczenia (czyli
wypelnienie PWM) powinny byc rzedu dziesiatek ns, czyli duzo mniej niz
dead-time. Jak to ugryzc? Moze sa rozpracowane jakies sprytne algorytmy,
wykorzystujace jednoczesnie obie polowki mostka? Dodam , ze powazne
obnizenie czestotliwosci PWM raczej nie wchodzi w rachube (bo by filtr LC
jej nie wycial).

Pozdrawiam,
Maciek

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Maciek,

Jak Ci to wyszło?

Bez przesady.

Użyj modulacji sigma-delta zamiast typowego PWM, zejdź z
częstotliwością taktowania do rozsądnych granic, zaimpregnuj porządnie
dławiki, żeby nie hałasowały i będzie działać.

Re: Mostek H i male amplitudy

Mostek zasilany jest z 380VDC (mogę obniżyć do 350). Częstotliwość PWM to
16kHz (62,5us).
Dla 2,3Vrms zakładam, że maksymalny "schodek" napięcia nie powinien być
większy niż 0,5V, stąd minimalne wypełnienie 0,5V/380V = 0,0013. Więc czas
załączenia Ton = 0,0013x62,5us = 81ns.

Na wyjściu mam filtr 2x1mH + 1uF. Przy sinusoidzie ok. 230 Vrms, obciążeniu
ok. 200W i taktowaniu PWM-a 16kHz  mam tętnienia rzędu 20Vp-p. A to i tak
trochę dużo. A dla mniejszej amplitudy tętenia przecież nie zmaleją.

Dzięki, doczytam i przemyślę sprawę. Dodam tylko, że nie mam sprzężenia
zwrotnego, więc zależy mi na rozwiązaniu w miarę "sztywnym" (niezależnym od
obciążenia).

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Maciek,

Ale on się po prostu nie załączy. Nie musisz aż tak dokładnie
generować sinusoidy.

Stosuj filtrowanie dwustopniowe, zwiększ pojemność filtra.

Na Elektrodzie opublikowałem jakiś czas temu ideę realizacji
falownika, w którym modulacja delta-sigma została wyliczona metodą
propagacji błędu i stablicowana. To da ładną sinusoidę. A regulację
napięcia wyjściowego możesz zrealizować poprzez regulację napięcia
szyny DC. Przy okazji możesz bardzo łatwo zrealizować sprzężenie
zrwotne bez potrzeby stosowania szybkich mnożeń itp.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p46%13602#4613602
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic899287-30.html#4613970

Re: Mostek H i male amplitudy

To musiałby szynę DC zasilać z przetwornicy a nie z prostownika.

Re: Mostek H i male amplitudy

z pomocą Romana i elektrody sam se zrobi...

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Mario,

Piszesz o szynie 380V DC z mozliwością obniżenia do 350V DC -
sądziłem, że to przetwornica - na goły prostownik za dużo, na aktywne
PFC za mało...

Robienie step-down to faktycznie pomysł marny, choć realizowalny.

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello,

Sorry - pisanie po drzemce bywa nieskładne - Maciek pisze a nie Ty.

Re: Mostek H i male amplitudy

Mostek H jest zasilany z aktywnego PFC. A to dlatego, że chcę mieć
stabilizowaną szynę DC.

Maciek

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Maciek,

Jasne. Czyli używasz PFC tylko do stabilizacji a nie martwisz się
harmonicznymi. Zresztą - zapewne dla Twojego sprzętu i tak spełni
normy nawet po obniżeniu napięcia do 350V.

Tak się zastanawiałem i wyszło mi, że da się zrobić w miarę tanio
step-down z 400V DC na 5-350V DC przy założeniu, że regulację robimy w
minusie szyny DC. Wtedy sprawę załatwia UC3843 + MOSFET i dławik
(wcale nie taki drogi ani wielki).

Re: Mostek H i male amplitudy

Dlatego zacząłem kombinować tak: przełączyć jedną gałąź mostka, a potem
przełączyć drugą. Czas załączenia / wyłączenia tranzystora nie był by
wówczas tak krytyczny.

To jest to! Bo obecnie przy 2x1mH zwiększenie pojemności zagotuje mi
dławiki. I tak sobię kombinuję, że może uda się je zamienić na 2x3.3mH
(4x3.3mH) bez drastycznego zwiększania wymiarów.

Hm, chciałem wszytko załatwić jednym mostkiem. Teraz na zasilaniu mam PFC, a
z niego mniej niż te 340V nie wyduszę.

Pięknie dziękuję. Poczytam i poeksperymentuję z symulatorem.

Maciek

Re: Mostek H i male amplitudy

Wspominasz tam, że jako pierwszy stopień filtru LC warto wykorzystać dławik
sprzężony. Czy coś zyskuję zamieniając dwa dławiki na jeden sprzężony?
Mniejsze wymiary?

Pzdr,
Maciek

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Maciek,

Jako drugi stopień lepiej - dławik sprzężony zmniejsza zakłócenia
wspólne przenoszone na wyjście. Do wygładzenia przebiegu potrzebujesz
dwóch stopni na zwykłych dławikach - najlepiej filtr typu H -
symetryczny, na 4 dławikach i kondensatorze a dopiero za nim filtr
zakłóceń wspólnych typu O na dławiku skompensowanym i dwóch
kondensatorach 100nF/275V/X

Jesli obecne dławiki się grzeją, to znaczy to, że są za małe - praw
fizyki oszukać się nie da.

Re: Mostek H i male amplitudy

Poszedłem jeszcze w tą stronę: regulator 2-fazowy. Każda połówka mostka
generuje PWM-em sinus 50Hz 0...380V. Natomiast amplitudę wyjściową reguluję
zmieniając przesunięcie fazowe między dwoma sinusami. Pomysł obiecujący,
tyle, że pojemności w filtrze powinny być wówczas dwie, włączone między
wyjścia a GND. No i indukcyjność 2 razy większa.

Maciek

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Maciek,

Ja naprawdę zrobiłbym na Twoim miejscu tego step-downa...

Re: Mostek H i male amplitudy

A jak to robią w fabrycznych falownikach? Zazwyczaj szyna DC jest o
stałym napięciu. Z mniejszą precyzją sterują napięciem czy kluczują z
mniejszą częstotliwością?

Re: Mostek H i male amplitudy
Hello Mario,

Nie mam pojęcia. W tych układach, które widziałem, używano sprzężenia
zwrotnego, niestety.