maksymalna moc

Panowie pomocy, właśnie połamałem sobie zęby na zadaniu z oporników... może
mi Ktoś przypomieć jak wyznaczało się wartość obciążenia źródła o znanym r i
E przy którym moc na oporniku jest największa?

Re: maksymalna moc
szukałem serio szukałem

Re: maksymalna moc
ale to nie jest najciekawsze, właśnie mi powiedziano, że w liceum teraz nie
ma pochodnych, trzeba to wyliczyć bez pochodnych... no tu już zmiękłem.

Re: maksymalna moc

Jakby to było zadanie, że trzeba wykazać, że moc jest maksymalna przy
rezystancji obciążenia równej rezystancji źródła to dość łatwo. Ale
szukanie maksimum to trochę dziwne bez pochodnych, bo niby skąd z góry
wiadomo ile ich ma być? W każdym razie coś w stylu:
Zgaduję, że to będzie R=Rw czyli moc całkowita P=E^2/2R, dzieli się
równo na obciążenie i rezystancję wewnętrzną czyli na oporniku P=E^2/4R
A potem podobnie, trzeba napisać wzór na moc jak R jest mniejsze
(np R = R-delta r) a potem większe (R = R + delta r). I wykazać, że to
będzie mniej niż przy dopasowaniu. Pokombinuj na pewno wyjdzie.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: maksymalna moc

Ale nie masz poszukać, masz pomyśleć i policzyć.

Pamiętaj, że masz r i R, opór opornika robiącego
za urządzenie 'pracujące', który dobierasz,
i opór r, stały, który jest parametrem baterii,
oporem wewnętrznym.

pzdr
bartekltg

Re: maksymalna moc

"Śmierdzi mi" drugim prawem Kirchhoffa (suma napięć w oczku jest równa
zeru), mając też prąd w obwodzie i prawo Ohma, chyba dałbym radę to
policzyć? O ile to się przedstawia tak, jak sobie wyobrażam...

Re: maksymalna moc

To zadanie z liceum. Dałbyś radę.

pzdr
bartekltg

Re: maksymalna moc
czytać ze zrozumieniem, nie można użyć pochodnych...

Re: maksymalna moc

1. Idiotyzm. Pochodne są na pierwszym semestrze praktycznie wszędzie.
2. Nie trzeba, maksimum znajduje się przez popatrzenie,
przecież pisałem, ze to zadanko robione w liceach.

pzdr
bartekltg

Re: maksymalna moc

Ale dlaczego? Dopiero lipa będzie z obwodami rezonansowymi sprzężonymi
nadkrytycznie.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: maksymalna moc

Chyba najlepiej pOhma umiałem właśnie :))

Re: maksymalna moc

Dalej dziwi mnie to zastrzeżenie 'bez pochodnych'.
Dostajemy coś typu
bla/(x+1/x)

Gdzie (x+1/x) ma minimum niby licealista widzi przez
popatrzenie (w najgorszym razie sobie narysuje), ale
inżynier elektronik ma chyba nauczyć się stosować pewne
narzędzia, w tym matematyczne, a nie bawić się w zadanka
z kangurka.

pzdr
bartekltg

Re: maksymalna moc
co Ty nie powiesz,

jak mi się zechce to wpisze drugie zadanko, żebyś sobie "rozwiązał przez
popatrzenie" i porównał z podanym wynikiem...

Re: maksymalna moc

Naprawdę, nie widzisz, gdzie x+1/x ma minimum?

A co to wspolnego z zadankiem? Jakbyś użył tego prawa
ohma i wyznaczył szukaną moc, to byś zrozumiał.

pzdr
bartekltg

Re: maksymalna moc [ot]

Możesz zmienić nick, serwer, IP ale nie zmienisz stylu hue hue :)

--
Piter

Re: maksymalna moc [ot]

Ma po prostu niezawodny identyfikator.

Re: maksymalna moc [ot]

Nic dodac, nic ujac :)

Re: maksymalna moc
Hello Ministerstwo,

Karolu, jesteś ponoć elektronikiem z wykształcenia...

 RoMan