laptop kopie przez masę słuchawek

Witam wszystkich,
zaobserwowałem właśnie dziwną rzecz - mój laptop gdy jest podłączony do
zasilacza lekko kopie przez masę słuchawek - lekko to znaczy, że jest to
odbierane jako nieprzyjemne ukłucie przy kontakcie z delikatną skórą np.
na brzuchu (ale ostrzejsze niż przy przyłożeniu baterii 9V do języka).

Między mną a stykiem uziemiającym jest koło 1V.
Między kablem słuchawkowym a sobą mierzę jakieś 0.3VAC ale że mierzę to
chińskim multimerem to przy częstotliwościach pracy przetwornic może to
być cokolwiek...

Zastanawia mnie skąd się to kopanie bierze - jakieś sugestie?

Re: laptop kopie przez masę słuchawek
Hello Michoo,

Włącz zasilacz do gniazdka z bolcem - przestanie kopać.

Re: laptop kopie przez masę słuchawek
Jest włączony, jak jest gniazdko bez bolca to się ten zasilacz strasznie
grzeje.. Przy czym ten bolec to nic innego jak neutralny sieci - stara
instalacja w bloku.

A mnie bardziej niż co zrobić żeby nie kopało zastanawia JAK to się
dzieje, że kopie. Że próbnik przez rezystor świeci jak się człowieka
podłączy to w miarę rozumiem, ale czemu kipie coś co powinno być
galwanicznie odizolowane od potencjału ziemi?

Re: laptop kopie przez masę słuchawek

a jaki jest potencjał "na bolcu" ?

Re: laptop kopie przez masę słuchawek
Względem czego?
Ziemi - nie mam jak zmierzyć.
Neutralnego - 0 - są połączone.
Mnie - 1V.

Re: laptop kopie przez masę słuchawek

a jaki jest potencjał miedzy bolcem a masą zasilacza? (na wyjsciu)

Re: laptop kopie przez masę słuchawek
Żaden mierzalny chińskim multimerem.

Re: laptop kopie przez masę słuchawek

Czy przypadkiem nie przywidziało to Ci się?

Usiłuję sobie wyobrazić, co musiałoby być skopane, aby przy podłączeniu bez
bolca mocniej się grzał zasilacz - tylko krasnoludki.
Jedyna chyba możliwość - zamienione przewody w kablu sieciowym (sprawdź ! ) i
upływny któryś kondensator filtra przeciwzakłóceniowego na wejściu zasilacza.
Sytuację odwrotną - nadmierne grzanie przy podłączonym bolcu łatwiej sobie
wyobrazić - plus zasilania na masie laptopa (ale chyba nikt tak nie robi ???)
i dołączone do laptopa jakieś uziemienie.

Re: laptop kopie przez masę słuchawek
rB1% np.
zyka).
e mierzEA% to

PotencjaB3% jaki przyjmujesz (ziemi?) nie jest toBF%samy z potencjaB3%em =
linii20%
PE  - czyli N ktF3%ra przewodzB1%c prB1%d jest na wyBF%szym potencjale. W=
20%
zasilaczu sB1% pojemnoB6%ci ktF3%re  majB1% blokowaE6% zakB3%F3cenia sym=
etryczne -20%
zwierajB1%c je do masy czyli PE. W tej sytuacji mogB1% przewodziE6% niewi=
elki20%
prB1%d 50Hz do ziemi (twF3%j brzuch). MusiaB3%byB6% sprawdziE6% czy podpi=
EA%ty do20%
bolca zerujB1%cego przewF3%d z kondensatorem np 4.7nF jest w stanie kopaE6%
20%
ciEA% w brzuszek. Ale BF%eby nie byB3%o, BF%e namF3%wiB3%em CiEA% do podB3%
B1%czenia siEA%20
do gniazdka.

--20%