L298 - drobne wątpliwości

Witam!

Musze zrobic "na szybko" sterownik do silnika krokowego bipolarnego o dość sporych prądach (coś koło 3A). Wydaje mi się, że L298 jest sensownym wyborem jednak:

a) po głowie chodzi mi głupi pomysł sterowania PWM silnika w celu osiągnięcia 2 rzeczy: pracy mikrokrokowej oraz łagodnego zwalniania hamulca. Czy ktoś ma doświadczenia z L298 i może mi powiedzieć czy on się nadaje do szybkiego włączania/wyłaczania a'la PWM (powiedzmy w zakresie 2-3kHz) ?

b) Sensing voltage - w katalogu jest mowa o 1-2V ... Jak więc dobrać rezystor detekcji prądu przy takim rozrzucie :) ? Może to nie ten parametr ? W przykładzie użyli rezystorów 0.5Ohm. W dodatku piszą że wartość zależy, ale albom ślepy, albo nie napisali JAK zalezy.

c) Czy cena 24zł za niego to dużo czy mało ? Na allegro sa po 10zł, ale prawdopodobnie musze mieć fakturę ...

Reply to
Sebastian Bialy

Auc, te 3A beda troche bolec :-(

Nadaje, spokojnie 10x wyzej pojdzie.

Poplatali z zamieszaniem w tych pdf-ach ;-) na dodatek sugeruja polaczenia z 297 jak moga najgorzej. Musisz rozgraniczyc 2 sprawy - 298 jest obojetne jakie to napiecie bedzie, on nie ma komparatora w sobie i niczego z tym napieciem nie robi. Dopiero

297 bazujac na nim i na referencji jaka podales (chyba na pin 15?) dokonuje przelaczen. Komparatory w 297 radza sobie spokojnie nawet przy ulamku wolta. Ja zazwyczaj daje 0.33oma i ograniczam prady do powiedzmy 1.5A - wiec poruszam sie w okolicach 0.5V na komparatorze. Czesto tez dla prob ustawiam ulamek ampera - wtedy mam napiecia na komparatorach jeszcze nizsze i wszystko dziala pieknie. Wole takie niskie napiecia z powodow _temperaturowych_ :-)

Kupuje w Krakowie od...hmm...nie pomne, chyba po 12PLN czy jakos tak. Jak duzo tego potrzebujesz to poszukam, jak jedna sztuke to nie ma sensu walczyc z przesylkami :-)

Milego dnia. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Zmien uklad. Za 24zl/sztuka Memec ci sprowadzi dowolny sterownik z Allegro o znacznie wiekszych mozliwosciach no i na mosfetach dzieki czemu nie bedziesz produkowal tyle ciepla, z mikrokrokami i cyfrowa regulacja pradu uzwojenia. No chyba, ze musisz to miec na juz...(ja na zamowione scalaki, ktore akurat byly w Anglii czekalem pare dni).

Reply to
T.M.F.

Daj prosze symbol, chetnie zmienie na cos lepszego.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

3A to akurat maksymalne, ale nic nie stoi na przeszkodzie, zeby zwiekszyc napiecie, a zmniejszyc prad. Przy stosowaniu zewnetrznych szczotek mozna wyciagnac wieksze obciazenie (gdzies o tym pisza w pdf). Ja uzywam A3972 (Imax na wewnetrznych szczotkach 1,5A) i ten uklad to miod:) Kontrola natezenia pradu (mozesz dac rezystor rzedu 0,1 oma bez problemu, co zredukuje ci straty i wielkosc plytki), wewnetrzne szczotki, co daje konkretne oszczednosci przede wszystkim miejsca, DMOS (uklad praktycznie sie nie grzeje), 64-krokowy microstepping, interfejs szeregowy wymagajacy tylko 3 linii to tylko niektore z zalet. Jak pisalem w zeszlym roku sprowadzenie przez Memec kosztowalo mnie cos kolo 20zl/sztuke (lacznie z przesylka) przy zamowieniu 4 sztuki.
Reply to
T.M.F.

Q11: How can I increase the current in the winding and not exceed the power rating of the package?

Use external Schottky diodes in parallel with the internal diodes. Heat sinks are also a possibility. However, Schottky diodes are typically the preferred solution. Note: When using external diodes, synchronous rectification should be disabled.

Reply to
T.M.F.

THX :-) __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Nie mój wybór :/

Świetnie, problem z głowy ...

Czy ma sens zastosowanie własnych komparatorów - np. LM358 ? Wolałbym własne niż dodatkowy scalak, sterowanie i tak będzie z procesora.

Uff, trafiłem na cenę 15zł w sklepie na rogu, którego w ogóle nie brałem pod uwagę :)

Reply to
Sebastian Bialy

T.M.F. wrote: > Zmien uklad. Za 24zl/sztuka Memec ci sprowadzi dowolny sterownik z > Allegro o znacznie wiekszych mozliwosciach no i na mosfetach dzieki > czemu nie bedziesz produkowal tyle ciepla, z mikrokrokami i cyfrowa > regulacja pradu uzwojenia. > No chyba, ze musisz to miec na juz...(ja na zamowione scalaki, ktore > akurat byly w Anglii czekalem pare dni).

Hmmm może warto, daj mi link do człowieka, zobacze co ma i jak ma. \Ale i tak 2 sztuki L298 kupiłem :)

Reply to
Sebastian Bialy

No tak :-)

A czort Cie tam wie co kombinujesz ;-)) Komparator masz w procku nawet, ale bal bym sie na nim bazowac w sterowaniu. Jednak to duze obciazenie dla procka i na dodatek kazda zwloka wola _kup mi nowy scalaczek_, gdyz prad nie jest laskaw ze zrozumieniem problemu narastac ;-) Pamietaj tez eby nie robic z ukladu samowzbudnego generatora - jakos nie sprawdzaja sie takie rozwiazania.

:-) No prosze.

Milej nocki. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk