jaki scalak - multiplekser

Witam
Chcę sprawdzać stan około 24 pinów. Stany - zwarte do masy albo wysoka
impedancja. Szybkość - 100Hz na pin spokojnie wystarczy. Jakiego scalaka
mogę użyć, jeśli nie mam wystarczającej ilości portów w mikrokontrolerze?

Re: jaki scalak - multiplekser

np 74hc166 w szereg 3szt

Re: jaki scalak - multiplekser

Jest taki układ 8255 - ma 3 porty 8 bitowe. Ale aż wstyd o tym pisać bo
to prehistoria :)

Re: jaki scalak - multiplekser

to samo chciałem zaproponować. prehistoria, bo i temat nieskomplikowany. ale
układ prosty w obsłudze jak cep :)

@

Re: jaki scalak - multiplekser

Teraz żeby nie wyjść na dinozaura  to by wypadało zaproponować coś np na
i2c, ale przychodzący mi do głowy PCF8574 ma tylko 8 bitów.

Re: jaki scalak - multiplekser

max7300 ma troche wiecej

Re: jaki scalak - multiplekser
A może jakieś "najpodlejsze" FPGA. Np. serii X2K lub X3K ?? Te drugie są
spokojnie nadal do kupienia za psie pieniądze..

MH

Re: jaki scalak - multiplekser
Dzięki za propozycje :)

Pozdrawiam!

Re: jaki scalak - multiplekser
mikrokontrolerze?
http://hackaday.com/2009/07/23/open-source-logic-analyzer /

M.

Re: jaki scalak - multiplekser

Pewnie mnie Koledzy "zlinczują" ;-), ale mimo że jestem elektronikiem
"starej daty", to z czystego lenistwa zrobiłbym to na... drugim uC z
odpowiednią ilością portów.

Zamiast poczciwego 8255 w obudowie DIP-40 można dać najtańszą ATmege z w
takiej obudowie i niech se testuje te 24 piny. Dodatkowo może te dane
jakoś wstępnie obrabiać przez wysyłką do procesora głównego.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: jaki scalak - multiplekser

ee ... trzeba program pisać, zapewnić komunikację z głównym prockiem ... nie
szkoda czasu ? a 8255 były tez w zgrabnym plcc44

@

Re: jaki scalak - multiplekser

Ale do "pogadania" z nim trzeba zużyć co najmniej 10 pinów głównego
mikrokontrolera. No i program też trzeba jakiś tam napisać :-) Przy
drugim procku mamy RS-a, I2C, SPI czy co tam nam się jeszcze zamarzy ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: jaki scalak - multiplekser

Autopoprawka. 12 pinów: D0..D7,A0,A1,RD,WR.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: jaki scalak - multiplekser

Drugi uC moze rodzic problemy z komunikacja.
One swietnie dzialaja jako mastery, ale jako slave juz nie ..

J.

Re: jaki scalak - multiplekser

czy ja wiem... z powodzeniem uzywam od pewnego czasu sieci procków AVR na
magistrali I2C, i nie miałem jeszcze problemów innych niż przy "zwykłym"
scalaku na I2C. Maksymalnie wisiało coś koło 20 procków na jednej linii.

Re: jaki scalak - multiplekser

A jak tam chcesz, mogą być multipleksery: 74hc151, 74hc251,
albo rejestry przesuwne z zatrzaskiem lub bez: 74hc165 itd. Do kupienia
w sklepach za grosze.
Więcej na www.ti.com

Rozwiązań jest dużo, ale 8255 to zostawił bym w muzeum i juz go
nie wyciągał.
K.

Re: jaki scalak - multiplekser

a podasz jakiś sensowny powód ?

@

Re: jaki scalak - multiplekser

Kilka, układ ślamazarnie powolny, ZASILANIE 5V, gigantyczne obudowy PDIP, PLCC
(robią mniejsze?), 14 pinów do komunikacji z uC, wersja PMOS (ciągle w handlu)
żre coś około 100mA, itd.
Trzeba pamiętać, że układ był (dla niektórych jest) elementem rodziny
mikroprocesora i8080. Trochę urządzeń na tym scalaku zrobiłem.

Oddajmy należny mu hołd i wyślijmy go na emeryturę. We współczesnej elektronice
wygląda jak 80-latek w biegu olimpijskim na 100 metrów.
K.

Re: jaki scalak - multiplekser

yy ... powolny ? przeciez jest w pełnu statyczny ... wymagane 100Hz popędzi
z palcem w nosie. i jest wersja CMOS.

ale nadal współczesne mikrokontrolery są wyposażane w magistralę danych,
adresową, i sygnały /WR i /RD. to znaczy, ze sa przestarzałe ?

dlaczego chcesz naprawiać coś co działa ? układ w tym zastosowaniu i przy
tak postawionych wymaganiach spełni swoje zadanie w bardzo dobry sposób. i o
to chyba chodzi ?

@

Re: jaki scalak - multiplekser

Zakazu nie ma, dalej można stosować i8080. Tylko po co? Z sentymentu?
Do nowoczesnych DSP chcesz podłączać 8255 (?), to ile wait state-ów
trzeba wstawiać?
Mam szacunek do twórców tego scalaka, w swoim czasie był niezły.
Ale Z80PIO był jeszcze lepszy. Dla mnie "też był".
K.

Site Timeline