Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

Co uczynić, aby zmniejszyć szybkość obrotową silnika wentylatora?

  http://eneuel.w.duna.pl/Schemat/6066.PNG -- zaznaczony czerwonym kolorem

Najlepiej tak, aby temperatura wydmuchiwanego powietrza sterowała
szybkością pracy tego silnika. Na razie ów wiatrak dmucha za szybko
i zbyt zimnym powietrzem. Jeśli dmuchałby wolniej, wydmuchiwane tym
wiatrakiem powietrze byłoby cieplejsze, byłby mniejsze zużycie energii
elektrycznej i odpadłby (lub drastycznie by zmniejszył się) problem
z nadmiarem powietrza wydmuchiwanego tym właśnie wentylatorem.

IMO silnik ów ma moc około 100 watów. Napędza dmuchawę odśrodkową.
Miejsca dookoła jest dużo -- można sporo zmieścić, dostęp jest
łatwy. Na oko chcę mieć ze 2 razy mniejszy przepływ powietrza,
ale automagiczne sterowanie temperaturą wydmuchiwanego powietrza
jest mile widziane.

Prawdopodobnie całe urządzenie ma jakieś zabezpieczenie przed
przegrzaniem tegoż powietrza i w razie zatkania wylotu tego
wiatraka, urządzenie to jest wyłączane bądź jakoś inaczej
chronione.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'

Nie wiem jak zmiejszyc obroty, na twoim miejscu sprobowalbym czegos innego.
Podziel wlot i wylot na polowy i jakos skieruj polowe wylatujacego powietrza do
polowy wlotu, oczywiscie jesli sie da ale piszesz ze jest troche miejsca. W ten
sposob wentylator bedzie wydmuchiwal tylko polowe powietrza a powietrze bedzie
przechodzic dwa cykle grzania.

Tomek

Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektry cznego?

Możesz sterować normalnym regulatorem fazowym lub grupowym. Dla testów
możesz wziąć normalny ściemniacz do lamp, ale taki, który trawi
obciążenia indukcyjne (widać po tym, że ma 3 bieguny: faza, zero i
wyjście, normalne nie mają masy). Przy wentylatorze (duża inercja) można
się też pobawić w sterowanie grupowe, znaczy sinus jest wyłączany w
zerze prądu. Załączany może być w zerze prądu, ale lepiej by było w
maksimum napięcia, ze względu na obciążenie prawie tylko indukcyjne. Jak
wyjdzie, to możesz sobie zrobić regulator na procesorze. Jako ICki
sterownicze fajne są U2008 albo U211. Musisz tylko tak zrobić, żeby
wentylator startował na pełne obroty, po ich osiągnięciu regulujesz w dół.

Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

"Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de

A masz może jakiś konkretny schemat? Czy mszę wiedzieć, jakiego
typu jest to silnik? Są przecież różne silniki prądu przemiennego.
Jak dokładnie muszę znać moc tego silnika?

"J.F." 1rbi56vv2iccz.bnk7pg429zqw$. snipped-for-privacy@40tude.net

Klimatyzator jednoczęściowy.

Ściemniacze mogą dać zabójcze wyższe harmoniczne.

Nie.

Ma 3 szybkości zmieniane skokowo.
Pobór mocy mniej więcej taki -- 66 W, 57 W i 48 W.
Sterowane jest to na ucho stycznikiem.

-=-

"Tom" jqpi88$q94$1@dont-email.me

Jest na elektronikę, nie na coś takiego.

IMO rozwiązanie koszmarnie złe. Ani hałasu nie zmniejszę, ani energii
nie zaoszczędzę. Na dodatek będę chłodził gorącym powietrzem. I nie
będę miał możliwości regulowania wydajności.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektry cznego?

Zajrzyj do data shita U2008 i U211. Lepsiejszy byłby ten ze sterowaniem
grupowym, bo mniej sieje. Kwestia bezwładności wentylatora. Możliwe, że
nie będziesz mógł sterować od zera, ale to w twoim przypadku nie gra
skrzypiec.

Mogą, ale silnik je wyfiltruje, ma zdrową indukcyjność. Najważniejsze,
by startować na pełnej mocy. W każdym razie warte wypróbowania, ale weź
ściemniacz do indukcyjnych obciążeń. Na przykład od wiertarki. Silnik i
moc podobna ;-).

Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

"Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de

grupowym, bo mniej sieje. Kwestia bezwładności
przypadku nie gra skrzypiec.

Ja chcę regulować obroty mniej więcej w zakresie od 35% do 85% pełnej
mocy silnika. Wiem, że różne silniki w różny sposób należy regulować.
Wiem, że ściemniacze żarówkowe bywają niebezpieczne. Podobnież ze
zwykłymi rezystorami czy transformatorowymi zmniejszaczami napięcia.

startować na pełnej mocy. W każdym razie warte
wiertarki. Silnik i moc podobna ;-).

Owszem -- dobry pomysł. W wiertarkach są ,,ściemniacze''. A cała
taka wiertarka kosztować może 31 złotych. Niestety moc zupełnie
inna -- wiertarka ma silnik niemal o rząd wielkości mocniejszy.

Zaraz chyba sprawdzę, jak się ma pobór mocy w wiertarce w zależności
od szybkości obrotowej. I może rozbiorę ją, aby zobaczyć, jak jest
regulowana szybkość. Może to natchnie mnie, choć zapewne silnik
wiertarki jest inny niż silnik wiatraka, a obawiam się, że regulacje
szybkości w silnikach są mocno uzależnione od typu silnika.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

jeżeli masz wszystkie wyjścia tak jak na schemacie to na wzbudzenie(tą
cewkę rozruchową) lepiej dać pełne napięcie a na cewkę główną z
regulatora fazowego
chociaż osobiście uważam że regulatory fazowe to dziadostwo

jeffrey

Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

Dlatego napisałem, że grupowe będą lepsze. A regulatory fazowe z wiertarki
są ok też dla mniejszych silników. Zakłócają więcej, ale są łatwe do
zdobycia.

Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

"Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de

Wiertarka ma komutatorowy silnik, a wiatrak
być może ma indukcyjny -- to żadna różnica?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

w tym przypadku żadna
dobrze jakbyś napisał jaki budżet na to masz - rzeźbimy czy kupujesz
coś gotowego

jeffrey

Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

"Jeffrey" 4fd12524$0$26689$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

Google mówią co innego. Doświadczenie moje to potwierdza.

gotowego

A co to jest ów budżet? Cały klimatyzator kosztował około
700 złotych, wentylator ścienny kosztuje 15 złotych...
Wiertarkę udarową o mocy 500 w można kupić za 31 złotych.
Chyba nie chcesz pakować tu czegoż za tysiąc złotych?

Kiedyś gotowe zestawy (termometry, woltomierze itp.)
do zmontowania kosztowały około 2 złotych za zestaw.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?

A co to jest - klimatyzator, rekuperator ?
Na pewno dobra analize zrobiles ?

Zmniejszyc przeplyw ....
a) przytlumic wlot powietrza. Ciekaw jestem jak wyjdzie - spadnie moc
pobierana ?

b) mozesz sprobowac cewki przelaczyc. Do takiego ukladu:

+---+
|   |
L   C
|   |
+---+

Z tym ze moze byc problem z doborem kondensatora i grzaniem silnika.

c) zmniejszyc napiecie - autotransformatorem, dlawikiem (od lampy rteciowej
np)

Albo tak jak Waldek radzi - sciemniaczem tyrystorowym.

A widzisz co jest w sterowniku ? Bo bardzo mnie ciekawi co jest przy CN4 -
ten indyczy silnik chyba ma regulowana predkosc odczepami ... czy cos
ambitniejszego ?