jak uszkadza się ecu przy spawaniu? - Page 3

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

Często po takim spawaniu akumulator pada. Wyjaśnienie według mnie jest
takie, że pomiędzy punktami spawania na karoserii odkłada się spadek
napięcia poprzez płynący prąd. Będzie to pewnie spore napięcie zważywszy
na fakt, jakie prądy hulają przy spawaniu. Teraz wszystko zależy jak
podłączysz przewody spawalnicze i jak ukierunkowany będzie ten prąd w
karoserii. W niekorzystnym przypadku rozładuje się akumulator, albo coś
się uszkodzi. Można wysnuć wniosek, że przy spawaniu podłączenie "masy"
powinno być jak najbliżej miejsca spawanego, a nie w drugim końcu
pojazdu. Wtedy spadek napięcia na tym odcinku będzie mniejszy. Zwarcie
klem nie wiem czy jest dobrym pomysłem. Zamyka się obwód i energia
powstająca w karoserii przy spawaniu leci sobie dalej poprzez plus. Tak
samą włączanie stacyjki.

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
tego nie wiem, podejrzewam ze jakaś indukcja, albo prądy spowodowane
słabym kontaktem masy. czyli prąd raz płynie poprawnie przez spawarkę, a
raz drugi raz nie wiadomo gdzie. Ktoś widział w zaleceniach pisanych
taki nakaz odłączania czegokolwiek? Bo ja widziałem taki nakaz w
maszynach napędzanych wielkimi dieslami. Ale ten nakaz dotyczył
odłączania wtyczki z ECU a nie kabli z akumulatora!!!

ToMasz

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

Nie ma mechanizmu, to dzieło przypadku (miejsce podłączenia masy spawarki,
elementu spawanego, itp)

Przy podłączonym komputerze istnieje szansa wyindukowania się napięcia na
jakimś wejściu i "odpowiedź" komputera.
Z samochodem nie mam takiego doświadczenia, ale w przypadku spawania na
maszynie/maszyny CNC często udawało się zawiesić system. Nie pamiętam, ale
chyba też coś się uszkodziło.
Nakaz bezwzględnego wyłączania zasilania pomógł.

Też nie jest to 100% zabezpieczenie. Ale lepsze niż klemy w powietrzu.
Najlepiej odłączyć akumulator

Jak to? odłączając klemę plusową możemy ją zewrzeć do masy (nie musimy
odłączać klemy minusowej). W drugą stronę już nie bardzo to wyjdzie.

--
Desoft

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

A co mówi instrukcja samochodu?
A co mówi spawacz?
Jeśli nic nie mówią to zostawiłbym podłączone i z własnej woli niczego
nie zdejmował. Dlatego że po pierwsze uważam, że układy w samochodzie
projektowane są na ewentualne przepięcia i zabezpieczenia przekierowują
prąd do plusa lub minusa zasilania. Odłączenia spowodowałoby przepięcia
i ew. uszkodzenie. Po drugie jaka jest opinia spawacza - czy ma jakieś
złe doświadczenia, a może spawa pierwszy raz?

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

Teraz się dowiedziałem, że istnieje "dla świętego spokoju" takie
pudełko. Przypina się je krokodylkami do klem + i - akumulatora i to
wszystko. Nic nie trzeba odłączać, stacyjka wyłączona. W pudełku pewnie
siedzi warystor i jeśli powstanie przepięcie w instalacji samochodu, to
on je zbije.

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

taki jeden tlumikarz owe pudelko zawsze przypina.
Wydaje mi sie ze to faktycznie bardziej dla spokoju sumienia ..
aczkolwiek w czasie spawania tlumikow roznie sie prad moze rozplywac.
Tylko ze na to pudelko nie pomoze.

Wydaje ze dziala na tyle skutecznie ze jeszcze nikomu komputera nie
spalil i nie wywalil pudelka w diably :-)

J.

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

W tym przypadku pudełko było zapięte a jednak po spawaniu samochód
odjechał na lawecie. Z tego co już wiem od właściciela auta koszt
naprawy jest dość spory. Pewnie sprawa oprze się o sąd. Jednocześnie
nadmieniam, że nie mam zamiaru podejmować się naprawy tego i pytam z
czystej ciekawości.

--
Piotr

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

W razie sprawy sądowej żądaj jednoznacznej opinii eksperta, że to akurat
spawanie, a nie przelatująca czarownica, ubiły elektronikę. I gdyby taka
się pojawiła, konieczne wrzuć ją na grupę, bo myślę, że wiele osób
będzie zainteresowana.

Ja chciałem powiedzieć tyle - tak jak w przypadku CMOS-ów, które kiedyś
można było ubić ładunkiem elektrostatycznym ręki, tak w tym przypadku
awaria (o ile ona była spowodowana spawaniem) nastąpiła w skutek
wyindukowania się napięcia z fali EM produkowanej przez łuk elektryczny.

Na pewno nie wystąpiła z powodu prądów spawalniczych wracający różnymi
drogami, bo one popychane są zbyt małym napięciem, które z całą
pewnością nie przebije izolacji czujników, kabli, komputerów itp. Chyba
że klient już miał zwarcie jakiegoś kabla do masy (np. przez zalanie
złączki wodą) i prąd spawalniczy tylko dobił istniejącą usterkę (dlatego
mówię o tej jednoznacznej opinii, bo jeśli okazało by się, że auto miało
usterkę w momencie wjechania do warsztatu, to wtedy będzie wina
właściciela auta).

A powiedz mi jakiej spawarki używasz? Bo np. w przypadku spawarek na
prąd zmienny 50Hz lub prostownikowych, gdzie jest tętnienie 100Hz, to
łuk elektryczny te 100 razy na sekundę rozpala się, gaśnie, rozpala się,
gaśnie, rozpala się, gaśnie itd., za każdym razem emitując w eter
potężną dawkę fali EM. Natomiast w przypadku spawarek inwerterowych,
pracujących na częstotliwościach wiele kHz, czas pomiędzy jednym a
drugim impulsem jest na tyle krótki, że łuk nie zdąży zgasnąć i pali się
w zasadzie równomiernie, nie generując tym samym fal EM. To jest
dokładnie ten sam mechanizm co w świetlówkach i neonach - te zasilane z
przetwornicy nie produkują zakłóceń radiowych w przeciwieństwie do tych
zasilanych bezpośrednio z 50Hz.

I napisz jeszcze, jakiej firmy było auto, żebyśmy wiedzieli, czego nie
kupować :D

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

Nie nie ja nic nie mam z tym wspólnego.

Zostałem tylko poproszony o zajrzenie do auta po uszkodzeniu ale ja się
w takie rzeczy nie bawię więc zepchnąłem temat w kierunku od siebie.
Chodzi mi raczej o moje samochody, na przyszłość, jeśli kiedyś
przyjdzie potrzeba pojechać np do blacharza.

--
Piotr

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
Dnia 02-07-2011 o 21:12:14 Tomasz WC3%B3jtowicz  =

9B%nie, rozpala siC4%99,  =

Nie gaC5%9Bnie, ma za duC5%BCC4%85 bezwC5%82adnoC5%9BC4%87 dlatego=
 C5%BCe to nie jest czysty C5%82uk
tylko C5%82uk + metal + gaz ktC3%B3ry tworzy otulinC4%99/atmosferC4%99=
 ochronnC4%85.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

A widzisz jakis problem ? Ekspert stwierdzi faktyczne uszkodzenia
(gorzej jesli "caly komputer nie dziala"), auto do spawacza dojechalo,
ale juz nie wyjechalo.

Zartujesz. W praktyce jedyne grozne fale EM spotyka sie w kuchence
mikrofalowej.
A nawet jesli - spawacz winny.

Te czujniki jednym koncem do "masy" podlaczone.

Musisz miec chyba wujka papuge z doswiadczeniem, skoro jestes taki
pewny. Tylko co bedzie jak tafi na innego papuge ?
A wiem - kolego, ten ma nowe BMW, tamten warsztat, mozemy sie 10 lat
procesowac :-)

A w tym zwiazku przyczynowo-skutkowym jest jeszcze jeden czynnik -
klient zapewne nie oddal auta do spawacza w celu przyspawania sobie
czegos. Oddal do "mechanika" w celu naprawy. A fachowiec przed uzyciem
sprawarki powinien sprawdzic czy kable nie sa zwarte itp.
Choc tu oczywiscie tez sie mozna dlugo sadzic.

elektronika we wszytkich podobna i coraz bardziej rozbudowana.

J.

Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

A może spawacz właśnie odpiął klemy i rozkodował immo ? Jakie auto model rok
itp. W końcu system użył może właściwego mu zabezpieczenia ?? to już
jeżdżące komputery z własną siecią eternetową zwana CAN