Jak się nawija cewkę?

Witam!

Od dwóch dni próbuję nawinąć cewkę powietrzną - odkurzyłem podręcznik z fizyki, wyliczyłem jak powinna być długa i ile zwojów, ale.. jak to się robi? Próbowałem nawinąc na wszystko (opkowanie po jogurcie, dezodorant, szklankę...:) i nie wiedziałem co zrobić, żeby po zdjęciu się nie rozpadła:/ W końcu poszedłem po rozum do głowy, i nawinąłem na opakowanie po plastrze, ale w domu było tyklo jedno, a ja potrzebuję jeszcze cztery:( Czy jest jakiś lepszy sposób żeby to nawinąć? Bo nie chce mi się kupować tony plastra tylko po to żeby nawinąć cewki.

Pozdrawiam Paweł

Reply to
ZAQ

Ile zwojow musisz nawinac? Przed nawijaniem rozmiesc "karkasie" mniej-wiecej rownomiernie kilka paskow tasmy izolacyjnej, dlugosci takiej, zeby mozna bylo co najmniej raz owinac gotowe uzwojenie, klejem na zewnatrz. Nawin uzwojenie, niezbyt ciasno (zeby pozniej dalo sie zsunac), i na koniec oklej tasma. Mozesz tez zalozyc kartonowe "scianki", ktore beda formowac uzwojenie podczas nawijania. Oczywiscie tasma musi pozostac wewnatrz tak utworzonego karkasu. Jesli nie masz tasmy mozesz probowac wiazac uzwojenie sznurkiem.

pzdr. j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

Taniej wyjdzie jednak kupić te plastry niż dla 5 cewek robić rozbieralny i odporny na klej/lakier karkas.

A jakie parametry tych cewek ? Bo drut 1mm to juz ma pewna sztywnosc :-)

- rurka z kartonu/pcv/inna/pret drewniany - i nie sciagac tylko konce umocowac.

- pomalowac delikatnie klejem/lakierem przed sciagnieciem, tylko najlepiej pergamin na korpus zalozyc.

Sun, 22 Aug 2004 09:53:39 +0200, na pl.misc.elektronika, J.F. napisał(a):

Cewki powinny mieć indukcyjność 0,16mH. Stosowałem jak dotąd różne kombinacje, ale najlepiej poszło mi z taką o długości 1cm, 21 zwojami i srednicy wewnętrznej 6cm - właśnie dlatego, że nawinąłem ją na plastikowe opakowanie po plastrze (nie wiem tylko czy przypadkiem nie zmienia ono w znaczący sposób jej indukcyjności). Niestety jak dotąd nie znalazłem takich samych w okolicy więc jestem w punkcie wyjścia:(

W sumie próbowałem podobne rozwiązanie, tyle że z woskiem - nie wypaliło:( Spróbuję jutro klejem, może się uda.

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc, Paweł

Reply to
ZAQ

Sun, 22 Aug 2004 09:53:39 +0200, na pl.misc.elektronika, J.F. napisał(a):

Zapomniałem dodać, a nie wiem - może to ma znaczenie. Nawijany drut ma średnicę 1,3mm, a na szpuli pisze bodaj coś takiego - 0,49kg/mH (nie wiem czy dobrze odczytałem jednostkę).

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
ZAQ

Jezeli znasz niemiecki to masz

. Polecam tez lekture starszej (i nie tylko ale w latach 50/60 pisali jak to dobrze robic :)) literatury dla radioamatorow, np. posiadanego przeze mnie "Poradnika radioamatora" M. Szczurka.

Sun, 22 Aug 2004 18:48:56 +0200, na pl.misc.elektronika, Krzysiek Słychań napisał(a):

Dzięki za pomysł - na elektorda.pl znalazłem w dziale "Stare Archwia Elektronika" bardzo ciekawy materiał na ten temat:

jutra zabieram się do roboty:)

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
ZAQ