Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

jak włączyć grzałkę 4kW. Płynnie w czasie 4 minut. PWM i fazowo
 nie wchodzi w grę. Pozostaje mi autotransformator i silnik z przekładn
ią. Duży i drogi. Nic innego nie przychodzi mi do głowy.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
grę.

Dlaczego? Wycinanie (pół)okresów sinusoidy wydaje się być najsensowniejsze.

Zostaje jeszcze zrobienie przetwornicy half/full-bridge - będzie pewnie
zauważalnie tańsze od autotrafo, ale też wielokrotnie droższe od
odpowiedniego triaka.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
Hello Michoo,

grę.

Półokresami wprowadzisz składową stałą do sieci. Lepiej pelnymi
okresami. Czyli najzwyklejsze w świecie sterowanie grupowe.

Ale nie chciał PWM...

Przy 4kW i jednym egzemplarzu?

Sterowanie grupowe na triaku to jedyne rozsądne rozwiązanie.

 RoMan
Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
w grę.

Dlatego (pół) było w nawiasie - "zwykłe" sterowanie grupowe jest proste,
ale można też jak ktoś lubi zrobić 'sprytnie' z 2 razy większą
rozdzielczością i dzięki odpowiedniemu ditheringowi połówek nie
wprowadzając za bardzo składowej stałej.

No ale nie miałby PWM, tylko regulowane napięcie na wyjściu. Z jednej
strony kondensatory (a może i pfc) z drugiej płynna regulacja wyjścia
przez odpowiednie biasowanie feedbacku.

Trafo używka to będzie (strzelam na podstawie googli) z 1500zł. _Myślę_,
że da się przetwornicę zrobić taniej (nie uwzględniając czasu), ale to
twoja działka - pewnie wiesz lepiej ;)

A to bez dwóch zdań. Tylko przekonaj drób, że się myli w założeniach.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
w grę.

Ale coś czuję, że nie spodoba się kogutkowi.
Przy 4kW problemem może być migotanie oświetlenia podłączonego do tego
samego zasilania.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
W dniu niedziela, 21 kwietnia 2013 12:12:55 UTC+2 użytkownik Paweł Paw
fazowo nie wchodzi w grę.
jsensowniejsze.
nymi
do tego

Otóż to. Lokalny generator ma nie za dużo mocy. Podłączenie kilow
ata powoduje chwilowe zakłócenie jego pracy. Zanim nadrobi upływa kil
kanaście sekund. Do niedawna było 20 grzałek po 200W. Ale wyszły.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
A dlaczego nie może być fazowe, źródło szaleje?
Jeżeli dopuścisz chwilową pracę tego typu, to może grupowe z pł
ynnym
wejściem/zejściem się nada? Przy czasach przełączenia na poziom
ie 20s
nie zauważysz żadnej zmiany w oświetleniu, a i może generator zdą
ży się
dostosować? Masz taką bezwładność termiczną układu?

Wpadł mi jeszcze do głowy układ z prostowaniem, wygładzaniem i
napędzaniem grzałki z DC (grzałce to nie zaszkodzi, jedynie skubane

piszczeć potrafią, no i nadal jest to praca na niecałej sinusoidzie
 źródła).

Miłego.
Irek.N.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
W dniu niedziela, 21 kwietnia 2013 17:09:16 UTC+2 użytkownik Irek N. napi
sał:
łynnym
ie 20s
ąży się

 źródła).

Wychodzi że najprościej będzie zlecić dorobienie grzałek.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

Piszczeć od DC?

--
"Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

Adamie, proszę.
Jak weźmiesz i wyprostujesz AC, to dostaniesz DC = 1.41*AC (w
założeniach oczywiście), a tego grzałki pewnie nie lubią :)
Trzeba jakoś zejść niżej... a więc pociąć to DC na drobne i
 te drobne
właśnie grają w spiralach grzałki.

Było pisane, żeby nie wspominać o PWM-ie, ale w tym przypadku PWM n
ie
obciążał by wprost generatora, więc pomyślałem, że jednak w
spomnę.
Tak teraz myślę, że gdyby odpowiednio leniwie wypełnienie zmienia
ć, to
generator miał by szanse nadążyć, może nie działo by się ni
c czego
Kogutek się obawia.

Miłego.
Irek.N.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 00:41:35 UTC+2 użytkownik Irek N. napisa
ł:
 te drobne
ie
spomnę.
ć, to
c czego

Już mam prawidłową podpowiedź. To buzała. Regulacja mocy poprzez
wsuwanie płytki ze stali kwasoodpornej pomiędzy dwie inne płytki. Tak
 jak w kondensatorze powietrznym. Proste, tanie, długowieczne na dodatek
wbrew temu co by się mogło wydawać bezpieczne. Jakiś czas temu mia
łem czajnik elektryczny działający na zasadzie buzały. Fabryczny. Z
 10 lat gotowałem w nim wodę i żyję. Były też przepływowe pod
grzewacze wody zakładane na kran. ZSRR specjalizowało się w takich wy
nalazkach.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

A dzis rano slyszalem ze chrom w wodzie jest silnie rakotworczy :-)

Zelazko parowe made in china :-)

J.

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

Elektroliza nie będzie syfić i przeszkadzać? Choćby powoli
zwiększając przewodność wody?

pzdr
bartekltg

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

Szybciej, to nowej wody nalejesz... A jak ktoś zechce zrobić dowcip, to
dosypie szczyptę soli... :)

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 13:09:50 UTC+2 użytkownik Anerys napisa
ł:

h wysyłki.
ólnodostępny
o stalking.

Jak dosypać soli to ma większą moc. Szybciej zagotuje i nic poza tym.
 Jak zacznie wrzeć to pęcherzyki pary wodnej zmniejszą objętość
 wody pomiędzy elektrodami i moc spadnie. Taka prawie doskonała samoreg
ulacja pod warunkiem że ciśnienie jest stałe. Z nudów testowałem
swój czajnik. W miarę jak temperatura rośnie rośnie i moc pobierana
, nie ma w tym nic dziwnego. Jak zacznie wrzeć to moc mocno spada.

[...]

=======

Pamiętam takie wynalazki - ja miałem coś, co się nazywa(ło)
"Elektrokipiatil'nik", moszcznost' siemsot piat'diesiat watt, tylko
wykonanie niezbyt, bo płytki ze stali, w połączeniu z dociskaną do nich
śrubą, lubiły skorodować, tracąc kontakt. Ale prawda, było to wyjątkowo
szybkie i skuteczne. A jak się to wzięło i wyczyściło, to się miało spokój
na dłuższy czas. (Ewentualnie wymiana śruby, etc. Lubiło być nieszczelne.)
Co do przepływowych podgrzewaczy, to pewnie rura musiała być dobrze
uziemiona, aby nikogo nie trzepnęło, gdyby któryś  sąsiadów zechciał sobie
nalać wody do swojego czajnika...? :) No i buzała by nie działała :) Dobra,
to taki żart, ale podszyty nieco pomysłowością radzieckich wynalazców :)

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
zez
 Tak
ek
miałem
0 lat
wacze wody
 do nich
to wyjątkowo
 miało
o być
ze
 zechciał
łała
ckich

Dwie żyletki, zapałki na przekładkę i podłączyć pod żaró
wkę - metoda
więzienna. Dwa brzeszczoty do metalu z przekładkami z czegokolwiek -

metoda na gorącą wodę w warsztacie, gotuje się w wiadrze. Dwa wid
elce -
warsztatowe podgrzewanie kiełbasy (najpierw rzetelnie ją nakłuć t
ymi
widelcami albo nożem ponacinać - inaczej będą efekty dodatkowe...
)

--
Darek

Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

Czy jest to jakoś prawnie ograniczone ? Liczniki indukcyjne są głuche na
składową stałą.

--
P. Jankisz
Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW

Oczywiście - wprowadzanie parzystych harmonicznych. Norma 61000-3-2

Składowa stała może spowolnić ich działanie.

 RoMan
Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał

A gdyby tak "po 100 okresach nastapila zmiana i przepuszczamy teraz
drugie polowki" ?