Jak opóźnić załączenie stycznika?

Witam

Potrzebuję układ, który opóźni mi załączenie stycznika albo dwóch.

Czyli włączam maszynę a po 2-6 sekundach (to bez znaczenia) załączy mi stycznik a potem znowu po kolejnych 2 sek, załączy kolejny stycznik.

Zetknął się ktoś z czymś takim?

Widziałem oczywiście przekaźniki czasowe za prawie stówę, ale chciałbym taniej :-)

Może jakiś schemat?

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent0700

Agent0700 potrzebuje układ, który opóźni mi załączenie stycznika albo dwóch:

Czy ta maszyna nie robi niczego, co ma jakąś wartość, że przeznaczenie środków na zakup przekaźnika stanowi barierę nie do pokonania? Przekaźnik można kupić za stówę, można za dwie dychy. Samodział niekoniecznie będzie tańszy -- też trzeba kupić jakieś elemnenty. A jak się nie ma pojęcia o schemacie, lepiej samemu nie klecić.

Jarek

Maszyna jest wartościowa, ale teraz załączam poszczególne funkcje ręcznie a wymyśliłem żeby to zautomatyzować i zostanie mi tylko włącznik.

Przekaźnik

Kiedyś poratowaliście mnie schematem włącznika czasowego, który włączał na określony czas - załączam nim mikrofalówkę, w której piorun popalił elektronikę.

Kilka lat i wciąż sprawny.

Coś tam pokleić umiem :-)

I nawet lutownicę mam i kapkę cyny :-)

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent0700

W dniu piątek, 25 sierpnia 2017 14:13:12 UTC+2 użytkownik Agent0700 napisał:

stchebel

Pan Jacek pisze:

Nie chodzi o to, czy maszyna wartościowa, tylko czy robi coś, co się przekłada na pieniądze. Jeśli tak, to powinna umieć zarobić na bańkę oliwy czy też przekaźnik czasowy.

I nie nada się ten schemat również w tym przypadku?

Sam układ czasowy to nie problem, różnych systemów jest wiele. Ale trzeba to jeszcze zrobić tak, by byle zakłócenie nie wyzwoliło przełącznika, nie klapnęło stycznikiem i nie zrobiło kuku komuś przy maszynie. Nie waro ryzykować takim poradnictwem.

Jarek

W dniu 2017-08-25 o 14:13, Agent0700 pisze:

Przecie są takie za 13 zł na Allegro.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

a w chnach za 3 dolary np:

nie chciało by mi się dłubać jeśli nie miało by to przy okazji extra funkcji jakichś. a do maszyny gotowy moduł

Reply to
Irokez

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl... Pan Jacek pisze:

Skoro "jest wartosciowa", to widac robi :-)

Pan J.F. napisał:

Mało to nakupowano wartościowych maszyn, które nigdy nic pożytecznego nie zrobiły w całym swoim maszynowym życiu?

W dniu 25.08.2017 o 15:24, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Pierwszy schemat jest debilny. Pozostałe skomplikowane, przy dwóch opóźnieniach prościej atmelkiem. Takie czasy...

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz .

W dniu piątek, 25 sierpnia 2017 14:13:12 UTC+2 użytkownik Agent0700 napisał:

Arduino ci to zrobi. W praktyce to jest jakieś 30pln plus pudełko i prosty program na 20 linijek.

Reply to
sczygiel

W dniu 2017-08-25 o 14:13, Agent0700 pisze:

Najprościej uzyskanie 2 opóźnień tego rzędu (poza prockiem) wydaje mi się tak: Elektrolit ładowany przez opornik i dwa komparatory (8 nóżek - np. LM393) ustawione na porównanie tego narastającego napięcia z dwoma progami i sterujące jakimiś przekaźnikami, które sterują stycznikami. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:onpbpm$10l$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Albo dwa układy zapodające z opóźnieniem, przekaźnik opóźnionego pierwszego swoim stykiem załącza opóźniony drugi, itd. Wydaje mi się, że zrobi to jeden tranzystor z układem RC, na człon. Ilość członów w szeregu - dowolna, każdy opóźniony stosownie do potrzeb.

Reply to
HF5BS

Aż tak do końca nie, tam musi być wtórnik emiterowy żeby układ ładowania kondesatora nie był za bardzo obciążony tranzystorem włączającym przekaźnik, poza tym robi za komparator.

Dokładnie, procek mocno upraszcza schemat a i daje dużą elastyczność. Sam pamiętam jak kiedyś kupując elektronikę praktyczną zaczęły się projekty na prockach to się zżymałem na to, bo żadnej wartości te schematy dla mnie nie miały, a teraz sam tak robię, nawet dla prostego układu czasowego który mogę zrobić na 555 biorę procka :)

Reply to
Janusz

HF5BS pisze:

Reguły sztuki podpowiadają, by jednak użyć dwóch tranzystorów, czyli przerzutnika. Albo kultowego (w pewnych kręgach) układu scalonego o nazwie 555.

W dniu 2017-08-25 o 16:09, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

20 to za dużo :)

#define PRZEK1 4 #define PRZEK2 5 void setup() { pinMode( PRZEK1 , OUTPUT ); pinMode( PRZEK2 , OUTPUT ); digitalWrite( PRZEK1 , LOW ); digitalWrite( PRZEK2 , LOW );

delay( 2000 ); digitalWrite( PRZEK1 ,HIGH); delay( 2000 ); digitalWrite( PRZEK2 ,HIGH); }

// PĘTLA GŁÓWNA void loop() { }

9 lini programu :)
Reply to
Janusz

W dniu 2017-08-25 o 14:13, Agent0700 pisze:

stówa to niecała godzina pracy. zrobisz w godzinę tak, zeby był podobnie niezawodny jak ten?

a.

Reply to
Miller Artur

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Ja nie mówię, że nie, chodzi mi raczej o zasadę, drogę postępowania. A w sytuacji, gdy nie jest krytyczne, czy następny stopień wyzwoli się raz za 2 sekundy, drugi raz za 2.5, zresztą, dobrze zrobiony układ RC nie powinien się tak "chwiać", to uważam, że nie ma co rzucać pereł przed wieprze i zaprzęgać do tego "techniki wyższej". Chyba, że ktoś przy okazji potraktuje to jako zabawę, dobrą rozrywkę, a przy okazji zrobi też coś, co będzie działać zgodnie z oczekiwaniami, mimo, że podobnie działający układ, będzie można zrobić znacznie prościej. Byle nie robić tego na zasadzie "sztuka dla sztuki", "bo inni tak robią", "bo robienie tego w prosty sposób jest już niemodne", itd., tylko przy okazji czegoś pożytecznego, mieć przy tym choć chwilę przyjemności i zabawy. A jak się uda, to i kasiorki :)

Reply to
HF5BS

W dniu 25.08.2017 o 22:49, Janusz pisze:

Co się stanie, jeśli suwak potencjometru przesuniesz do lewego końca? W tekście jest coś o automotive, jeśli zasilaczem jest akumulator samochodowy...

Skąd ja to znam...

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz .

Do momentu startu nic :) brakuje tam opornika, ale ja patrzyłem na schemat bardziej ogólnie i faktycznie trego nie zauważyłem :)

Będę miał co robić :)

Reply to
Janusz