[hdd] ciekawostka

uszkodziła mi się taśma w kieszeni tracer, więc kupiłem kabelek
ATA, rozebrałem złącza w kieszeni, uciąłem kawałek kabelka na
wymiar zacisnąłem złącza i co... nie działa to znaczy działa
jako ATA33, a jako ATA66 już nie chce, ciekawa ta kompatybilność
elektromagnetyczna...

Re: [hdd] ciekawostka

Zacisnales wtyczke odcieta z konca tasmy, a ta ze srodka usunales?
Podlaczyles we wlasciwy sposob, tzn. odpowiednia koncowka do elektroniki
kieszeni?

k,

Re: [hdd] ciekawostka

Nie jestem tego pewien, ale czy czasem taśma do ATA66 nie miał
przecinanej jednej z żył?

Dumak

Re: [hdd] ciekawostka

Jedna wtyczka ma zwarcie (slave), druga przecieta zyłę (master). Przy jednym
urządzeniu musi być master i kontroler.

      Mikolaj

Re: [hdd] ciekawostka

Czy to nie dotyczy przypadkiem tylko sytuacji, gdy wykorzystuje się pozycję
zworki CS (Cable Select) w napędzie, a pozycje zworek Master i Slave mają
wyższy priorytet?

Michał

Re: [hdd] ciekawostka

Tprawdopodobnie tak, ale należy pamietać ze "master" musi być na koncu tasmy
gdyz pełni role terminatora szyny.

      Mikolaj

Re: [hdd] ciekawostka
ale to zapewnia kabel, nie kieszeń... objaw jest taki, że dysk
jest wykrywany, można czytać dane, ale co jakiś czas się
restartuje...

Re: [hdd] ciekawostka

Kabel zapewnia terminacje? Od kiedy?

      Mikolaj

Re: [hdd] ciekawostka

A w czym taki slave jest gorszy przy terminowaniu szyny?

Re: [hdd] ciekawostka

"Slave" nie terminuje szyny, tylko kontroler i naped "master".

      Mikolaj

Re: [hdd] ciekawostka

A można prosić o jakieś źródła?

Re: [hdd] ciekawostka

www.google.pl?

Magistrale terminuje sie na koncach, tak aby minimalizowac odbicia. Dlatego
właśnie wymagane jest podłączenie mastera na koncu magistrali ATA.

      Mikolaj

Re: [hdd] ciekawostka
W dniu 2009-04-26 14:06, Mikolaj Tutak napisaB3%:

Nie umiesz podaE6% BC%rF3%dB3%a Swojej informacji i odsyB3%asz nas do goo=
gle?
Wygodne ale bezsensowne rozwiB1%zanie.
JeB6%li nie podasz wiarygodnego BC%rF3%dB3%a na temat tej informacji (dla=
20%
ATA/IDE) to twierdzEA%, BF%e gB3%upoty piszesz.

--20%
Cz.

Re: [hdd] ciekawostka

Akurat Ultra-ATA jest terminowana poprzez szeregowy rezystor umieszczony
przy nadajniku. Czy dysk jest master czy slave nie ma znaczenia, bo dysk
nie terminuje magistrali w odroznieniu od SCSI.

Re: [hdd] ciekawostka

Hm, czy mi sie wydaje czy kabel jednak wymaga terminowania z dwoch
stron ?
Owszem - po stronie nadajnika moze byc dobranym nadajnikiem.

J.

Re: [hdd] ciekawostka

Nie w tym standardzie. Szeregowy rezystor przy nadajniku dziala jak
terminator, dodatkowo wraz z obciazeniem wnoszonym przez odbiornik
tworzy dzielnik rezystancyjny, w efekcie odbiornik widzi napiecia
podzielone przez dwa - z tym, ze trafia do niego odbicie co powoduje
podwyzszenie napiecia razy dwa i w efekcie prawidlowa interpretacje
stanu magistrali. Ot taka ciekawostka zwiazana z Ultra-ATA :) Szczegoly
znajdziesz w dokumentach technicznych Maxtora.

Re: [hdd] ciekawostka

Nie zawsze.Jak jeden do jeden to mozna terminowac tylko po stronie
nadawczej. Skok na wyjsciu nadajnika o U wchodzi do kabla jako U/2. To U/2
leci po kablu. Gdy dolatuje do konca odbija sie podwajajac swoja amplitude -
odbiornik widzi skok o cale U - czyli to, co nadal nadajnik. Teraz kablem
wraca kolejny podskok o U/2 i juz sie nie odbija od nadajnika. Jesli po
drodze jest jakis obserwator to on niestety bedzie widzial najpierw podskok
do U/2, a potem dopiero do U. Odpowiednio wolniejsza transmisja i nie bedzie
to przeszkadzalo.
P.G.

Re: [hdd] ciekawostka

To www.google.pl jest *źródłem* informacji?! Naiwność ludzka wciąż mnie
zaskakuje! (Chodzi mi o informacje w rodzaju specyfikacji technicznych,
a nie o zbiór linków do tego, co ktoś głupio lub mądrze napisał.)

Magistrale? Minimalizować odbicia? Terminuje się? Tak ogólnie, wszystkie
magistrale? Na zasadzie "bo www.google.pl podaje, że magistrale trzeba
terminować"?

Na końcach magistrali SCSI należało wpinać terminatory. Z tym że taki
łańcuch kabli mógł mieć w sumie dobrych kilka metrów. Z kablem długości
45cm, jak w ATA, to nawet SCSI działa bez terminatorów.

W schyłkowym okresie technologii SCSI niektóre urządzenia miały już
wbudowane terminatory. To znaczy zamiast wpinać wtyczkę z opornikami,
można było przełączyć zworkę (lub nawet doprowadzić sygnał programowo)
i już zmieniał się układ elektryczny interfejsu. Ale przestawienie
zworki master/slave w dyskach ATA takich rzeczy nie robi. Z tą różnicą
impedancji złącz dysków master i slave, to po prostu brednie.

Re: [hdd] ciekawostka
W dniu 2009-04-26 16:05, JarosB3%aw SokoB3%owski napisaB3%:
I wB3%aB6%nie to, BF%e u mnie (u nie tylko u mnie) jest inaczej i dziaB3%
a20%
prawidB3%owo niBF% ten "ktoB6%" twierdzi potwierdza to co napisaB3%eB6%.
Ale jeden goB6%E6 sobie ubzduraB3%, BF%e jest inaczej i chce przekonaE6%
 do tego20%
innych, mimo BF%e pojEA%cia nie ma.

--20%
Cz.

Re: [hdd] ciekawostka
UBF%ytkownik Mikolaj Tutak napisaB3%:

MoBF%e bardziej B3%opatologicznie:

Przy dwF3%ch urzB1%dzeniach (kontroler, dysk) powinny byE6% one przypiEA%
te na20%
koF1%cach taB6%my. Jasnym jest BF%e przy dwF3%ch urzB1%dzeniach (czyli je=
dnym20%
dysku) ten dysk bEA%dzie dyskiem master bo sam sobie panem... Zatem taB6%
ma20%
ma byE6% zapleciona tak BF%eby w trybie CS master wypadaB3% na jej koF1%c=
u.20%
JeB6%li bEA%dziemy na sztywno konfigurowali dyski zworami to nic nie stoi=
 na20%
przeszkodzie BF%eby daE6% dysk master na B6%rodku taB6%my a slave na koF1%
cu - pod20%
warunkiem BF%e na tym koF1%cu ten dysk slave bEA%dzie - bo jak go nie bEA%
dzie20%
to jest to proszenie siEA% o dodatkowe podzwanianie w liniach i kB3%opoty=
 z20%
czytelnoB6%ciB1% sygnaB3%F3w.

--20%
Darek