GPS jako źródło czasu

Wiem, że temat był już tutaj poruszany. Wtedy padło stwierdzenie, że GPS nie potrzebuje bezpośredniej widoczności z satelitami ani "fiksa", żeby pełnić rolę źródła czasu. Jak to wygląda w praktyce? Możliwe byłoby zbudowanie zegara umieszczonego wewnątrz budynku, w którym taki moduł DCF77 zostałby zastąpiony GPS-em z niewielką, wewnętrzną antenką?

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup

Eee - kto tak napisal ?

Bez odbioru sygnalu z satelitow odbiornik GPS jest zwyklym zegarkiem kwarcowym, moze nawet gorszym, bo bez bateryjki i RTC.

Owszem, do okresowej synchronizacji czasu wystarczy sygnal z jednego satelity. Bez zafiksowania czas bedzie niedokladny, moze sie roznic nawet nawet o 0.1s :-) Tyle za niedawne doswiadczenia z jednym odbiornikiem sugeruja, ze bez zafiksowania to nie pokazuje nawet tego malo dokladnego czasu i podaje jakis wlasny, o pare minut rozny.

A odbior pod dachem ... kiepski.

Tak nawiasem mowiac, to wzglednie dokladny czas utrzymuja sieci GSM, od odczytu chyba wystarczy sam odbiornik.

W dniu 2015-09-30 o 17:25, J.F. pisze:

Czekaj, to jest coś takiego jak "odbiornik GSM"? Można coś takiego dostać? Ktoś to produkuje? Do czego miałoby to służyć, poza pobieraniem czasu.

Poza tym jeszcze jedna rzecz mnie zaskakuje - większość znanych mi modułów GSM nie ma możliwości synchronizacji czasu z sieci. Jedyny wyjątek to Fibocom G510/G610, który ma w dokumentacji stosowną komendę AT. A i tak nie pamiętam, czy nie korzysta ona z NTP...

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:560c0a06$0$8368$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2015-09-30 o 17:25, J.F. pisze:

Bardziej mi chodzilo o to, ze aby uzyskac aktualny czas z sieci GSM to prawdopodobnie wystarczy tylko nasluchiwac co w eterze leci, nie trzeba nic nadawac, odpada duzy prad, odpadaja problemy prawne, odpada karta SIM. Wystarczy pare mA i to tylko na czas sprawdzenia/synchronizacji - raz na dobe ...

A czy ktos robi ... zawsze mozna uzyc chipa ze starego telefonu. Albo zrobic samemu w FPGA ... ale to chyba przegiecie.

Tylko ... google ujawnia TI TRF1020

1998 ... ciekawe czy to jeszcze robia.

O,

P.S. GSM byc moze pojdzie w odstawke i przejda na jakis nowszy standard ... HSDPA, LTE ?

Mnie chodzi po glowie, ze synchronizacja czasu jest istotna dla sieci. Na pewno maja jakas korekte czestotliwosci - GSM jest na granicy mozliwosci zwyklych tanich kwarcow.

W dniu 2015-09-30 o 16:57, Atlantis pisze:

Ale po co te wszystkie kombinacje GSM/GPS etc. Czy precyzja RTC DS3232/3231 nie jest wystarczająca? Kompensowany termicznie, kwarc wewnętrzny. Pobór prądu w granicach uA. Ba, może być zasilany z portu mcu. Podtrzymanie na bateryjce CR2032 wystarcza na około roku, a pastylka LIR2032 wystarcza na lata, bo może być okazjonalnie doładowywana. Bez doładowywania miesiąc? Nie może być prostszy w obsłudze, tani jak barszcz, nawet gotowe moduły pewnie z 5pln. To daje odchylenia maksymalne w roku kilkanaście sekund, do tego jakaś okazjonalna synchronizacja raz w miesiącu po "czymkolwiek", jeśli ta precyzja jest tak potrzebna.

Reply to
Jawi

W dniu 2015-09-30 o 18:41, J.F. pisze:

ała... wybierz nośną, wybierz slot, odbierz to i zdekoduj, a na koniec wyciągnij z tego czas ;)

good luck... dokumentacja oczywiście szeroko i łatwo dostępna :)

and have fun :)

@
Reply to
Artur Miller

Użytkownik "J.F." napisał w

news:560bff00$0$27519$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl ...

: : (...) : Tak nawiasem mowiac, to wzglednie dokladny czas utrzymuja : sieci GSM, od odczytu chyba wystarczy sam odbiornik. :

Mam w swoim smartfonie Samsunga opcję "auto-aktualizacja czasu", włączoną oczywiście. Ale nijak ona nie pomaga, choć próbowałem kilka różnych możliwości: ani nie synchronizuje się "na co dzień", ani od święta, ani też gdy następuje zmiana czasu zimowo/letnia. Winię za to mojego operatora, T-mobile: najwyraźniej nie wysyłają odpowiedniej informacji, ale... Ale słuchawka *powinna* jednak jakąś-tam łapać w momencie, gdy przychodzi połączenie zewnętrzne? Wszak ma ono stempel czasowy. Na przykład moja automatyczna sekretarka ("po sznurku") zawsze wtedy się "uaktualnia". Czemu nie potrafi tego durno-fon??

Reply to
(c)RaSz

W dniu 2015-09-30 o 18:59, Jawi pisze:

No ale w jakiś sposób taką synchronizację trzeba wykonać. Pytając o GPS, chciałem zorientować się w jednym z możliwych rozwiązań. Najprościej w chwili obecnej wykorzystać ESP8266 i ściągać czas z sieci. Od biedy można by też użyć jakiegoś Ethernetu. Jest stara metoda z DCF77, ale obecny poziom zakłóceń nieraz utrudnia korzystanie z niej.

No i tutaj nie chodzi tylko o utrzymanie jak najdokładniejszego czasu, ale wyeliminowanie konieczności ustawiania zegara.

Reply to
Atlantis

W dniu 2015-09-30 o 18:59, Jawi pisze:

A jeśli chodzi o DS3231, to trochę dziwna sprawa - gotowe moduły można na Allegro dostać za 11 zł, podczas gdy cena samego scalaka w TME została wywindowana do prawie 30 zł...

BTW jakiej dokładności mogę się spodziewać przy zastosowaniu RTC z Atmegi (kwarc zegarkowy na pinach TOSC i przerwanie Timer2 wywoływane co sekundę)? Jak często trzeba będzie robić synchronizację, żeby dryf zegara nie dawał się zauważyć?

Reply to
Atlantis

Ja. Używam odbiorników FGPMMOPA6C jako źródła czasu w budynku (jeden strop). Fixa nie łapie ale czas widzi (w utc rzecz jasna).

Reply to
Marek

Trzeba go ustawić, pamiętać raz na kilka lat o baterii.

Reply to
Marek

Podobnie jak ze scalakiem ad9850. Sam scalak u producenta ~$35 (w tme

120 netto). Gotowe z nim moduły na Ebay sa od kilkunastu $. Już się domyślasz w czym rzecz?
Reply to
Marek

W dniu 2015-10-01 o 09:31, Marek pisze:

Sugerujesz, że w modułach siedzą jakieś podróbki? Czy też po prostu cena pojedynczej sztuki dla końcowego odbiorcy jest mocno przeszacowana, a producent modułów zamawiając dużą serię dostaje jakąś sporą zniżkę?

Reply to
Atlantis

W dniu 2015-10-01 o 09:24, Marek pisze:

Można uznać, że efekt będzie względnie powtarzalny, czy w dużej mierze zależy to od szczęścia? Nie trzeba chodzić po domu w poszukiwaniu miejsca, w którym moduł jest w stanie złapać czas?

Reply to
Atlantis

Sa dwie szkoły, jedna sugeruje klony. Druga mówi o układach z demontażu/recyclingu.

Teraz sprowadziłem za ile je kupowałem na ebay: $6.95 a nie jak błędnie podałem kilkanascie $. Nie spotkałem się z sytuacją, gdzie u producenta rabat za jego produkt w najwyższym progu ilościowym przekraczał by 80% jego ceny z pierwszego progu.

Reply to
Marek

Nie, czas łapie bardzo szybko, kilka sekund od podania zasłania. A jak chce się mieć fixa na 3-4 sat wystarczy moduł skierować w stronę okna. Oczywiście stosowanie gps jako rtc to jest taka fanaberia by zasakawiać tych co się pytają jaki stosuję źródło rtc w swoich układach, żaden księgowy by nie dopuścił go w produkcie komercyjnym.

Reply to
Marek

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:560cde96$0$8380$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Sprawa 1. Dopasowanie pojemności kwarca. Kiedyś (nie zdając sobie sprawy z kwestii pojemności) wybraliśmy RTC według minimum prądu. Wymagał kwarca 6pF, a podłączyliśmy typowy 12,5 pF. Śpieszył się ponad 2 minuty na dobę. Próba uzupełnienia brakującej pojemności - dodanie po 13pF z obu stron zrywało drgania generatora. Kwarcy 6pF nie dało się wtedy (ubiegły wiek) normalnie kupić. Sprawa 2. Przeanalizuj charakterystykę temperaturową kwarca w kontekście temperatury pracy urządzenia. Dopóki temperatura w okolicy 25 stC odchyłki są minimalne, ale im dalej tym robi się stromiej.

Procesor może mierzyć temperaturę i odpowiednio kilka sekund na dobę dodawać/odejmować. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

To jaka była odchyłka w tym przypadku przy prawidłowych C? Udało się to sprawdzić?

Reply to
Marek

W dniu 2015-09-30 o 18:41, J.F. pisze:

Była już o tym dyskusja jakiś czas temu i prawdę mówiąc nie wydaje mi się. Kilkadziesiąt kilometrów od dużego miasta co chwilę spotykam się z dość sporymi strefami, w których nie można spodziewać się niczego lepszego, niż EDGE. Uzupełnienie dziur na mapie zasięgu 3G/LTE jeszcze trochę potrwa, a nawet wtedy nie wyłączą pewnie 2G z dnia na dzień. Jak długo trwało pożegnanie z NMT450?

Ja i tak mam cichą nadzieję, że jeśli ktoś będzie kiedyś potrzebował pasm 900/1800 MHz, to będzie się dało zrobić kompatybilność wsteczną i możliwość pracy urządzeń GSM na zasadzie drugorzędności.

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Marek" snipped-for-privacy@fakeemail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Wiedza o tym jaka byłaby częstotliwość pracy generatora gdyby (przeciążony pojemnością) nie zerwał drgań nie była mi do niczego potrzebna.

Nie dało się normalnie kupić więc kupiliśmy nienormalnie - zamawiając

1000szt - czyli zapas na 10 lat. Po iluś latach coś tam zmieniliśmy i woreczek nie wykorzystanych kwarców 6pF gdzieś sobie leży.

Jeśli kwarc "widzi" pojemność zgodną z jego specyfikacją to odchyłki muszą być też zgodne z jego specyfikacją i koniec tematu. Odchyłkę można skompensować wstawiając regulowany C. Jak kwarc odpowiedni do generatora to wymagane modyfikacje C będą na tyle małe, że nie doprowadzą do zrywania drgań. P.G.

Reply to
Piotr Gałka