filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

Są sobie diody LED - UV. Raczej jest to bliskie UV, dużo niebieskiego
widocznego, ale w zakresie UV są dla mnie wystarczające.
Przeznaczenie - oświetlanie w nocy elementów, które mają opisy
białe/uv-świecące. Wszystko fajnie działa, ale ta niebieska poświata
jest uciążliwa i nieładna. Chciałbym, by źródła UV nie było widać. Co
można przystosować "domowymi sposobami" jak filtr przepuszczający UV, a
tłumiący światło niebieske/widzialne?

Kiedyś chyba domowe filtry IR to się robiło z czarnej-naświetlonej
kliszy cz-b, więc może coś do UV można podobnie zastosować?

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

Z domowymi sposobami może być problem. A z niedomowych, to dobre jest
szkło UG11 z Schott Glass.

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?

UG11 tnie od około 350nm (mam takie szybki). Diody UV świecą przy około
400nm, a więc praktycznie nic nie przejdzie.
Swoją drogą, co to jest UV? Są ludzie, którzy widzą przy 370nm, a inni
nie widzą przy 470nm.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

http://www.schott.com/advanced_optics/english/download/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

350nm, to prawie środek pasma. Jeśli diody świecą nawet niezbyt szerokim
pasmem z 400nm w środku, to powinno być dobrze.

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?
http://www.schott.com/advanced_optics/english/download/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

Rzeczywiście. Muszę zrobić widmo moich płytek, ciekawe, co wyjdzie.

Przy 400nm według tabelki z podanego przez Ciebie linka transmisja
wynosi 4.0E-03. "Ciemność widzę, widzę ciemność".

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

No i chyba o tę ciemność chodzi -- 400nm, to granica światła widzialnego.
Od tej granicy krzywa szybko się podnosi -- dla około 390nm jest już 0,1.

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?

Tu bym dyskutował. Po wymianie soczewek na plastikowe znakomicie widzę
przy 400nm. Troszeczkę widzę nawet przy 350nm, przy 305 już nic
zupełnie. Sprawdzałem patrząc na świat przez filtry interferencyjne.

Tak, ale prawdopodobnie wątkotwórca ma tanie diody, w najlepszym
przypadku coś takiego:

http://allegro.pl/dioda-led-5mm-uv-ultrafioletowa-5-szt-i2166045159.html

długość fali: 395 - 400 nm

A to znaczy, że przejdzie pewnie jeden albo dwa procenty promieniowania.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

W takim razie żeby uzyskać efekt pożądany przez wątkotwórcę (ciemność
widzę, ciemność), tym bardzej trzeba ciąć dalej w strone krótkich fal.

Ojej, to jak pszczoła prawie!

No i pewnie dlatego widzi światło tych diod.

To by jeszcze nie było tak źle, gdyby łączyło się z osiągnięciem
planowanego zadania, czyli wycięciu tego co widzialne.

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?

:-)
Tylko trochę szkoda, że wszystko, co poniżej 400nm ma ten sam odcień.

Offtopicznie: Monet uwielbiał malować stawek z liliami. Pod koniec
życia, a miał już 90, namalował go jeszcze raz. Na tym obrazie zupełnie
brak koloru niebieskiego i odcieni niebieskozielonego. Jest nieco
brunatnozielonego, ale ogólna tonacja jest czerwonożółta. Prawdopodobnie
miał tak daleko posuniętą zaćmę, że nie widział innych barw.
Widzenie kolorów jest bardzo indywidualne. Jeśli dorzucić, że istnieją
znaczne różnice między kobietami a mężczyznami (w rozróżnianiu kolorów
:-) wynikające z genetyki, to mamy już niezły bałagan.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

Ciekawe jaki -- czy to jest ogólnie kolor "ultrafioletowy", czy po prostu
przedłużenie fioletowej końcówki.

Jeśli widział nenufary w tym swoim bajorku, to zaćma nie mogła być zbyt
daleko posunięta. Ale może malował z pamięci i ledwie odróżniał farby
rozmaziane na palecie.

Nie wszystkie te różnice są w postrzeganiu, przynajmnniej część z nich
to inne nazewnictwo -- tam gdzie większość mężczyzn powie po prostu
"zielony", kobiety znajdują tysiące nazw odcieni. No ale ja też używam
sporo wyszukanych nazw, choć żem cłop, i to widzący dość marnie. Więc
faktycznie, bałagan niezgorszy.

Bez mikroskopu widzę atomy
Nawet elektron co mknie jak szalony
Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?

To drugie, niestety.

Chyba jednak widział, obraz nie jest "rozmaziany". Zrobiono mu operację
oczu, jednak zaraz po niej zmarł. Życie bywa wredne.

Około 10% kobiet widzi czterobarwnie (dla równowagi podobna liczba
chłopów widzi dwubarwnie). I do nich, niestety panowie, nie mamy szans.

Witaj w klubie
;-)

Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

Nie miałem na myśli rozmaziania ostrości obrazu, tylko farb na palecie.
Czyli że mógł źle oceniać kolor tego, co sobie namieszał na desce.

No właśnie nie tak zaraz, bo po operacji jeszcze malował i nawet zaczął
przemalowywać znowu na niebiesko. Podejrzewa się, że widział wtedy
ultrafiolet. Zmarł trzy lata później, raczej bez związku z operacją.

W sensie, że mają czwarty rodzaj czopków? A to mutanty jedne!

Dziesiąty grosz dla Jadzi
Niech se Jadzia wsadzi
W dniu 2012-03-25 14:16, Paweł Pawłowicz pisze:
http://www.schott.com/advanced_optics/english/download/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

Zrobiłem:

http://www.flickr.com/photos/36151504@N08/6874276668/in/photostream

Mało podobne do UG11 :-(

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

http://www.schott.com/advanced_optics/english/download/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

Czyli co, podróba jakaś? Skąd te płytki? Ja UG11 miałem w postaci dość
bezkształtnego prostopadłościanu, wprost od Schotta. Wyglądało toto jak
odpad ze śmietnika, ale swoje kosztowało.

A to widmo, to czym robione?

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?

Chciałem zrobić oświetlacz UV do fotografowania fluoryzujących żyjątek,
z lampą deuterową. I dobrze, że zmierzyłem, bo byłaby kicha.

Płytki 100x35mm, zawinięte w pożółkły papier, na którym ktoś napisał
UG11. Znalazłem je w gratach przeznaczonych do wyrzucenia, czyli
dokładnie odpad ze śmietnika :-)

Cintra 303, GBC.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

Taka lampa i tak daje zdradziecko mało widzialnego światła, za to wali
ostro któtkofalowym ultrafioletem. Nie wiem co na to te żyjątka, ale
duże dwunożne zawsze spieprzały równo zaraz po włączeniu lampy deuterowej.

Do fotografowania powinno się nadać. Jeśli żywinka nie będzie się ociągać
we fluoryzowaniu, to powinna tym przyćmić resztki światła widzialnego.

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?

Zdradziecko tak, ale jest go tam jednak sporo. W detektorze do HPLC
zwanym Diode Array (choć nie ma tam żadnej matrycy diodowej) obsługuje
cały zakres od 800 do 190nm. I dobrze sobie radzi.

I to mnie właśnie powstrzymuje przed zbudowaniem takiego oświetlacza.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?

Mnie zdziwił sam pomysł użycia do tego celu lampy deuterowej. Jej zaletą
jest szerokie niepodziabane widmo. Poza tym same wady -- poczynając od tej,
że droga i nietrwała, więc droga do kwadratu. Nie wiem jak dokładnie jest
u tych żyjątek z fluorescencją w zależności od długości fali, podejrzewam,
że różnice są jednak mniejsze niż w parzącym działaniu na skórę ludzką.
krótkofalowy UV ma tu "wydajność" 10000 razy większą od tego najdłuższego.
Może jednak lepiej poświecić czymś mniej zjadliwym?

Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzi alny)?
http://www.schott.com/advanced_optics/english/download/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

Bardziej do UG1
http://www.schott.com/advanced_optics/english/download/schott_uv_bandpass_ug1_2008_e.pdf

W dniu 2012-03-27 14:02, Mario pisze: