Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V czy tylko ładują
w trybie "float", do tych 13,6V cały czas monotonnie?
Bo mierzę sobie napięcie na zaciskach aku w czasie ładowania
i nie widzę nic powyżej 13,8V...

A propos, czy zauważyliście że Back-UPS ES 350 ma komorę na
mały aku żelowy 3Ah CP1230 ale po usunięciu wewnętrznych
żeberek w komorze zmieści się tam aku większy 7,2Ah CP1272?

Zamierzam właśnie zrobić taką przeróbkę, co by mi pompka
do akwarium dłużej działała w razie awarii zasilania... :-)
Ktoś może tak eksperymentował z wkładaniem większego aku?

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
W wiadomości: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl,

z tego co wiem to w UPSach APC trzeba kalibrować nowe aku, poza tym
zwiększenie 2x pojemności aku spowoduje 2x większy prąd płynący w układzie
ładowania/zasilania co ma szanse go spalić. ja mam ups apc700, wsadzone ma
dwa aku po 7Ah , jest miejsce na kolejne dwa ale nie ryzykowałem.

--
VSS

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

To chyba tak nie działa.
Zwiększy się raczej czas ładowania, ale prąd raczej nie.
Prąd stabilizowany jest przez zasilacz i nawet przy uszkodzonym
akumulatorze nie ma powinien się zmienić.

Andrzej

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14, 4V?
Hello VSS,

Skąd taki dziki pomysł? Układ ładowania nie pyta akumulatora o
pojemność - ładuje takim prądem, jakim może a nie czyta nalepek na
akumulatorach.

Jakie w tym ryzyko? Używałem przez lata starego BackUPS 400 z
akumulatorem samochodowym 72Ah, do niedawna BackUPS 600 z żelowym 38Ah
- jedyna wada takiego rozwiązania to strasznie powolne ładowanie. Niby
mozna podłączyć zewnętrzną ładowarkę ale trzeba uważać, bo starsze
UPSy nie pilnują w ogóle napięcia i można wysuszyć akumulator jak się
zapomni odpiąć ładowarkę na czas a nowsze po przekroczeniu 14.4V znów
wyją i wyłączają się nie dając szansy na odłączenie ładowarki. W
każdym razie jeśli chce się wspomagać zewnętrzną ładowarką, to musi to
być ładowarka o ustalonym napięciu końcowym ładowania, żeby nie było
niemiłej niespodzianki.

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

Stanie się jak najbardziej. Już wymieniałem w elektromanie takiego LMa co
własnie z portek wyskoczył po próbach ładowania większego zewnętrznego
akumulatora.
Po prostu radiator na nim założony nie wystarcza do odprowadzenia ciepła z
ładowania większym prądem ponadnorlatywnego akumulatora.

Marek

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
Raczej bym to określił "ładowania cały czas tym samym prądem" (bo
ogranicza go ograniczenie prądowe i termiczne", ale przez dłuższy czas.
Niby taki LM ma zabezpieczenie termiczne, ale długa praca takiego LM z
ograniczeniem prądu tylko na skutek ograniczenia jego temperatury
(czasem pracuje bez radiatora w okolicy ~125'C) kończy się jego szybkim
zniszczeniem.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

Tak czy siak wyskoczy :)

Marek

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14, 4V?
Hello 4CX250,

Straszne bzdury piszesz. Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest tak
mała, że nie ma istotnej zależności pomiędzy działaniem ograniczenia
prądowego od pojemności akumulatora.

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

do twórcy wątku. ja mam  smart1000 i zamiast 2x12Ah mam 2x20Ah już drugi
raz. tzn tandetne akumulatory padają po 2- 3 latach. szczerze odracam
vipowy i inne wynazaki

ja chce wstawić do (mechanicznie to ponad) ups apc 1000, 2x34Ah - teraz
na promocji w norauto. pociagnie bez przeróbek? obciążenie to zwykły
komp - maks400W i czasami ( raz w roku) piec CO na gaz, ale elektronika
i pompa wody na prąd - razem tak ze 100W

ToMasz

PS
jak bym sie zdecydował jednak akumulatory trzymac w piwnicy, i pociagnąć
kabelki na te 24V to jakie by musiały być grube, zeby mu krzywdy przy
200, maks 300W nie zrobić?

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14, 4V?
Hello ToMasz,

Nie mam doświadczenia, jak reagują Smarty na większe akumulatory - nie
wiem, czy nie są "za mądre"...

To bardzo zły pomysł. Lepiej w piwnicy zostaw całego UPSa z
akumulatorami a ciągnij 230V tam i z powrotem.

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

Zgadzam się w 100% - lepiej ciągnąć kablami te 300W ~= 460VA
czyli jakieś 2A niż 20A lub więcej na 24Voltach. Straty mniejsze!

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
tylko w piwnicy nie mam nadzoru nad sprzętem....
cholera wie jak sie zachowa z takimi akumulatorami..

ToMasz

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
Bardzo dobrze wiadomo jak się zachowa z większymi akumulatorami - będzie
pracował dobrze.
Za to marnie wiadomo jak się zachowa ups z długimi przewodami (choćbyś
tam dał 2x 10mm^2) - w szpilkach płyną tam setki amperów, i choć "ty
tylko uĹźyjesz te 300W" to nie zmieni to faktu Ĺźe w momencie
załączenia/testowania falownika spadki na kablach powiedzą upsowi że aku
masz do wymiany... (albo jeszcze ciekawsze cuda będą się działy).

Jedyna rzecz która mnie niepokoi to to, że chcesz użyć akumulatora
kwasowo-ołowiowego (samochodowego, rozruchowego) do upsa, który jest
pomyślany do akumulatorów żelowych.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

Chemia jest inna? Te żelowe to też kwasowo-ołowiane są przecież.
Napięcia przy ładowaniu powinny być chyba te same?

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14, 4V?
Hello BartekK,

Litości - teraz już idziesz totalnie po bandzie. Twoim zdaniem
akumulator żelowy nie jest akumulatorem kwasowo-ołowiowym?
Dla akumulatora samochodowego prądy, jakie pobiera UPS to pryszcz.

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
Jak najbardziej jest, tyle że kwas jest zżelowany (lub w AGM- w jakieś
inne kombinacje wprowadzony) Akumulator Ĺźelowy przede wszystkim zawiera
żel a nie ciecz+opary, by ciecz nie parowała, nie gazuje (no chyba że
ktoś ostro przesadzi) itd. A akumulatory "samochodowe" z ciekłym
elektrolitem gazują, te okreslone jako "bezobsługowe co prawda gazy
skraplają i wracają do obiegu, ale zawsze mają zaworki bezpieczeństwa i
część oparów zawsze się wydostaje. Zwłaszcza awaryjne przeładowanie
 >14.7v (>2.45V na ogniwo) jest groĹşne - bo zaczyna się wydzielać i
przez zaworek wydostanie się wodór, a w żelowym - nic, tylko najwyżej
aku spuchnie i zostanie uszkodzone. Trzeba o tym wiedzieć, stawiając
sobie akumulator samochodowy przy upsie pod biurkiem.

Prądy (nawet te pracy przy pełnej mocy) to aku samochodowego nie
wzruszą, skoro prady rozruchowe ma >400A, ale reżim pracy (głębokość
rozładowania przy długiej pracy bez prądu, długość pozostawania w silnym
rozładowaniu, przy wolnym ładowaniu prądem ~1A) mogą mieć zły wpływ na
żywotność.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
W wiadomości:71702458.20101227223426@pik-net.pl,

z tego co wiem, to aku samochodowe nie lubią długotrwałych i niskoprądowych
rozładowań.
w odpowiednich warunkach można zasiarczyc aku.

--
VSS

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14, 4V?
Hello VSS,

Takie warunki nie występuję w UPSach. Natomiast występują w
samochodach i jakoś akumulatory wytrzymują długie lata.

Praca akumulatora w UPSie, to błogie lenistwo w stanie buforowym. I
bardziej obawiałbym się zmniejszenia pojemności wynikającego z
krystalizacji ołowiu niż zasiarczenia. Ale dobre UPSy co jakiś czas
wykonują testowe rozładowanie - wystarczy, żeby akumulator się nie
rozleniwił.

Chemia akumulatora "żelowego" i mokrego jest identyczna. Cudów tu nie
ma.

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

W samochodach akumulator pracuje przez 99% czasu przy
naładowaniu 100%. Nie rozumiem o czym mówisz...

Aku samochodowy NIE JEST przeznaczony do głębokich rozładowań.
Dlatego produkuje się akumulatory "deep cycle" do zastosowań
"nierozruchowych" takich jak wózki widłowe czy meleksy...

Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?

To akurat prawda. Ale zamiast samochodowego, rozruchowego
można użyć aku z łódki, takiego przeznaczonego do "deep cycle".
Z grubymi płytami ołowianymi zamiast gąbczastych elektrod.

Site Timeline